Je zorgt goed voor je auto, en je neemt de veiligheid van jezelf en de passagiers serieus. Je hebt dus goede banden die aan alle vereisten voldoen, maar met wat pech rijd je over een schroef en heb je een lekke band. Vooral als het nog nieuwe banden zijn is het dan wel erg zuur om meteen 2 banden te vervangen. En de meeste automerken hebben geen problemen met het repareren van de band, vermits er aan een aantal vereisten voldaan wordt.

Wanneer kun je een band repareren?

lekke voorband onder een auto

Allereerst raadpleeg je website van de bandenfabrikant voor hun reparatiebeleid en, indien van toepassing, voor hun aanbevolen reparatieprocedures. Een band kan normaliter gerepareerd worden als er niet met doorgereden is terwijl hij lek was. Het lek mag niet groter dan 6 mm zijn, en enkel het loopvlak mag beschadigd zijn (schade aan de zijwand of nabij de zijwand maakt een band onbruikbaar). Repareer een band nooit die versleten is tot aan de slijtage-indicatoren en repareer nooit een band die eerder onjuist gerepareerd werd. Runflat-banden kunnen niet worden gerepareerd omdat de band na een lekke band mogelijk niet veilig te gebruiken is. Runflat-banden zijn ontworpen om zelfs na een lekke band nog een korte periode door te kunnen rijden, wat betekent dat je naar huis kunt rijden in plaats van aan de kant van een weg blijven staan. Hoewel dit inderdaad een enorm voordeel is, is het niet mogelijk om te zeggen of de structuur van de runflat-band tijdens of na het lek is beschadigd. Dit betekent dat runflat-banden - hoe gemakkelijk ze ook zijn - na een lekke band vervangen moeten worden. En uiteraard zullen high performance autofabrikanten reparaties afraden.

Hoe kun je een band repareren?

Man is bezig met het vervangen van een autoband

Ten eerste moet je altijd het ventiel controleren. Een ventiel kan ook uitdrogen of scheuren en moet dan vervangen worden. Maar bij een lekke band zijn er enkele reparatiemethoden die het meeste gebruikt worden: reparatie met een spuitbus, proppen met een veter, een manchet of een paddenstoel. Een anti-lek spuitbus kan worden gebruikt als een tijdelijk reparatiemiddel om thuis te komen. Je spuit dan een schuim in de band dat het gat van binnenuit tijdelijk afdicht. Bij pech onderweg zal de monteur ter plaatse vaak een “prop schieten”, bij deze veel voorkomende reparatie wordt de band alleen aan de buitenkant gerepareerd met een “veter” of plug. Dit is niet ideaal omdat de binnenkant van de band niet gecontroleerd wordt. Een beschadiging in het loopvlak kan worden gerepareerd met een zogenaamde manchet of pleister aan de binnenzijde. Radiaal personenwagenbanden met een snelheidsindicatie tot H (210 km/h) mogen volgens deze methode worden gerepareerd. Maar de methode die de hoogste zekerheid biedt voor een goede reparatie is met het gebruik van de Paddenstoel.

Paddenstoel?

Nee, geen paddenstoelen die je in het bos of in het koelvak van de supermarkt vindt, we hebben het hier over reparatie aan de binnenkant van de band met een combinatie van reparatiepatch en plug. Dit geeft de meeste zekerheid op een duurzame reparatie en deze combinatie van Plug en Pleister (PRP) wordt ook wel “paddenstoel” of “paraplu” genoemd en wordt als volgt uitgevoerd. Haal de band van het wiel en inspecteer deze grondig aan de buiten –en binnenkant. Als er sprake is van ernstige schade, mag de reparatie niet worden voortgezet. Banden waarop doorgereden is na een lek, of die voortdurend te weinig opgepompt zijn, kunnen onzichtbare beschadigingen hebben en zijn niet veilig meer. Lokaliseer en markeer de schade en verwijder eventuele objecten die nog in de band steken. Bereid het lek voor vanaf de binnenkant van de band met een hardmetalen 6mm frees en herhaal dit proces van de buitenkant naar binnen toe. Reinig en polijst een gebied dat 2 cm groter is dan de reparatiepleister met een specifieke voorpolijstreiniger en reparatieschraper. Dit moet erg grondig gebeuren anders zal de pleister niet houden. Breng een speciale vulkanisatie versneller aan op het lek en het gepolijste gebied. Plaats de paddenstoel en steek deze in het lek, trek de plug vanaf de buitenkant aan totdat de hele pleister gelijk ligt met de binnenkant van de band. Druk met een roller vanuit het midden van de pleister naar buiten om eventuele luchtbellen te verwijderen en zorg ervoor dat de hele pleister stevig contact maakt met de gepolijste binnenkant van de band. Dicht de overgang van bandenreparatiepatch en plug en het gepolijste gebied dat nog zichtbaar is af met een afdichtmiddel. Monteer de band op het wiel, breng op de juiste spanning en snijdt de plug af op gelijke hoogte met de rest van het loopvlak van de band en klaar!

Tot slot

Iedere handeling aan een band kan invloed hebben op de veiligheid van het voertuig. Laat bandenreparaties dan ook altijd uitvoeren door iemand die vakkundige kennis heeft. Ga naar een bandenspecialist of een garagebedrijf waar het juiste gereedschap gebruikt wordt. Vooral met het schieten van een prop wordt veel te licht omgegaan. Zeker, als je alleen in de stad rijdt kan het wellicht nog. Het wordt gevaarlijker als je met hoge belasting gaat rijden. De prop kan het begeven op de snelweg wat de veiligheid ernstig in het gedrang brengt. En zodoende mag je met een ondeugdelijke reparatie bijvoorbeeld niet in Duitsland rijden! Je mag wel met een gerepareerde band (tot snelheidsindicatie H) in Duitsland rijden, vermits aan de voorwaarden is voldaan. En volgens de ANWB is “een van de voorwaarden dat de band van de velg wordt gehaald en dat de binnenzijde van de band gecontroleerd is op beschadigingen.” Dus toch beter een vakman een volledige reparatie laten uitvoeren, en mocht het nodig zijn om met pech onderweg een prop te laten schieten dan kun je het beste gewoon een nieuwe band, of banden, aanschaffen. De veiligheid móet immers voorop staan.