Koning winter staat weer voor de deur! Met het prachtige eerste pak sneeuw dat onze zuiderburen al in november mochten ontvangen komt een hele reeks unieke uitdagingen voor de automobilist. Winterse omstandigheden kunnen verraderlijk zijn als je onderweg bent. Met deze tips blijf je veilig op de winterse straten, d.w.z. met temperaturen onder de 7°C, vaak met regen- of sneeuwval. Het gaat een lange winter worden, dus pak de koek en zopie en lees onze tips!

Winterbanden

All season banden zijn ontworpen om alle soorten weer aan te kunnen, maar ze blinken nergens écht in uit. Na enkele zachte winters kan er nu wel eens een strenge winter komen. De juiste banden kunnen dan het verschil betekenen tussen veilig thuiskomen en in een greppel slippen, dus het is belangrijk om te weten welk type het beste is. Winterbanden zijn gemaakt van een zachtere compound die flexibeler blijft als de temperaturen dalen. Dit resulteert in meer grip omdat ze zich beter aan de contouren van de weg aanpassen dan zomerbanden of all-season banden, die de neiging hebben om hard en broos te worden in koud weer. Bij zomerbanden gebeurt dit al onder de 7°C en bij all season banden onder de

-5°C. Winterbanden hebben ook diepe, open loopvlakpatronen die zijn ontworpen om modder weg te duwen en bevatten over het algemeen kleine groeven die lamellen worden genoemd en die fungeren als "tanden" om in gladde oppervlakken te bijten. Dit leidt er toe dat winterbanden maar liefst 21% meer grip bieden dan all season banden, dus je trekt vlotter weg, hebt een kortere remweg en een betere wegligging in bochten. In Nederland zijn winterbanden niet verplicht zoals in Duitsland, maar bij strenge vorst en winterse buien absoluut noodzakelijk.

Zichtbaarheid

Zichtbaarheid is het hele jaar door belangrijk, maar wordt nog belangrijker wanneer Moeder Natuur haar ijzige deken over de aarde drapeert. Voetgangers, fietsers en andere typische winterse weggebruikers zoals sleeën en rendieren zijn moeilijker te zien in deze tijd van het jaar, dus je moet de hoogste prioriteit geven aan niet alleen zien maar ook aan gezien worden. De eerste tip is eenvoudig: houd je lichten aan - maar gebruik nooit groot licht. Veel automobilisten denken ten onrechte dat grootlicht beter is, maar een zware sneeuwbui reflecteert (net als mist) het licht terug en verslechtert juist het zicht.

Met winters weer hebben de ruitenwissers de zware taak om sneeuwbrij van de voorruit te verwijderen tijdens de rit, dus zorg ervoor dat je ruitensproeiervloeistof gevuld is met een winterformule. Maak je auto schoon alvorens te vertrekken. Niet alleen een klein kijkgaatje in de voorruit, maar aan alle kanten - zijruiten, achterruiten, zijspiegels en zelfs de koplampen. Dit gaat uitstekend met een plastic ijskrabber of oude creditcard. Harde sneeuw en ijs worden gevaarlijk wanneer deze met hoge snelheid tijdens het rijden van je dak afglijden. Hierdoor sneuvelen talloze voorruiten. Hoewel het lastig kan zijn om ijs en sneeuw in de ochtend van je dak te schrapen, neem hier toch even de tijd voor om dit te doen terwijl je auto aan het opwarmen is.

Rijgedrag

Je bent wellicht te laat en gestrest, maar de veiligheid staat voorop! Hoe ervaren je ook bent als chauffeur, in de winter moet je langzaam rijden, en bovendien alleen als je goed uitgerust bent. Zelfs als je de auto winterklaar hebt gemaakt, kunt je de controle verliezen. Verlaag je snelheid om te compenseren voor de lagere tractie op een nat of besneeuwd wegdek. Door langzaam te rijden en op te letten, houd je niet alleen controle over je auto, maar kun je je bewust zijn van de mensen om je heen die minder voorzichtig zijn. Als je moet stoppen rem dan langzaam en niet abrupt om niet in een slip te raken. Ken je remmen; of je ABS hebt of niet, zorg voor een constante, stevige druk op het rempedaal. Druk zachtjes op het gas- en rempedaal. Versnel en vertraag langzaam en draai rustig.

Verdubbel de normale afstand tot je voorligger. Houd het verkeer voor je in de gaten en let daarbij vooral op remlichten. De verhoogde veiligheidsmarge zorgt voor de langere afstand die je nodig zult hebben om te stoppen in plaats van op je remmen te trappen en in de voertuigen voor je te slippen. Ook optrekken moet je rustig aan doen.

En bovenal: als je dit allemaal veel te intens lijkt, blijf dan gewoon zo veel mogelijk lekker thuis.

Tot slot

En wat te doen als het ineens spekglad wordt? Stel je een confrontatie met een nijdige ijsbeer voor…beweeg langzaam aan en maak geen plotselinge bewegingen. Je hebt meer tijd nodig voor haast elke actie wanneer de weg glad is, inclusief versnellen, remmen, draaien en van rijstrook veranderen. Om een slip te corrigeren laat je het gas lichtjes los en draai de wielen voorzichtig tegen de glijrichting in. Pas op dat je niet te veel corrigeert en druk niet op het gas totdat je weer in de juiste richting gaat. Als de auto niet lijkt te draaien, of overstuurt, laat het gas lichtjes los. Als dat niet werkt, tik dan licht op de remmen. Laat het gas voorzichtig los als de auto bij zware regen of een slecht wegdek last heeft van aquaplaning. Een slip corrigeren is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan, dus een andere belangrijke suggestie is oefenen. Er zijn slipcursussen die het slippen op een glad wegdek simuleren. Elke auto voelt anders, dus het is van vitaal belang om te weten hoe jouw auto reageert op verlies van grip, en hoe jezelf moet reageren. En spelenderwijs slippen op het ijs is nog leuk ook!