Het is verstandig om enige tijd te besteden aan de keuze van een nieuwe set banden. Niemand wil een product dat niet getest is, vooral wanneer het een grote invloed heeft op de rijveiligheid. Voor het vinden van de optimale band kun je baat hebben bij de zomerbandentests van de ADAC uit 2024. Dit jaar hebben specialisten 16 modellen uitgetest in de populaire maat 215/55 R17.

Auto op de wegIn de ADAC zomerbandentest van 2024 is zowel gekeken naar de rijveiligheid als de milieu-impact van de band.

Een korte inleiding: de ADAC-ranking in een notendop

De ADAC is een onafhankelijke Duitse motorrijtuigenorganisatie. Het is de op één na grootste automobielclub ter wereld. Een van de hoofdzakelijke activiteiten is de zorg voor de veiligheid van weggebruikers. Die wordt o.a. bewerkstelligd door jaarlijkse onpartijdige bandentests, zowel voor zomer- en winter- als vierseizoenenbanden. De banden worden getest onder uiteenlopende omstandigheden die passen bij de verschillende jaargetijden, zodat de beloftes en toezeggingen van de fabrikant snel kunnen worden geverifieerd.

Hoe is de ranking van zomerbanden van 2024 tot stand gekomen?

De onderzoeksmethode van dit jaar was vergelijkbaar met die van de ADAC zomerbandentest van 2023. Er is gekeken naar het gedrag van de banden op zowel droog als nat wegdek. Deze keer zijn er banden getest in maat 215/55 R17, die voorkomt op veel populaire auto’s zoals de Skoda Superb, Volkswagen Passat, Toyota Yaris Cross, Renault Megane en KIA Optima.

Merk hierbij op dat de specialisten niet alleen banden uit het premiumsegment hebben bekeken maar ook exemplaren uit de economy- en middenklasse. In totaal zijn er maar liefst 16 producten uit verschillende prijsklassen getest. Daardoor is het overzicht zowel nuttig voor personen die alleen kijken naar de best mogelijke prestaties, als automobilisten die op zoek zijn naar een optimale prijs-kwaliteitverhouding.

De ADAC-zomerbandentests worden uitgevoerd met grote zorgvuldigheid. Specialisten onderwerpen de banden aan specifieke omstandigheden, waarna alle resultaten uitvoerig worden geanalyseerd. Daarbij worden er verschillende beoordelingscriteria gehanteerd, waar uiteindelijk een ranking uit voortkomt.

De zomerbandentest van 2024 is net als alle voorgaande edities geheel onafhankelijk. Dat betekent dat de bandenfabrikanten geen enkele invloed hebben gehad op de toegekende punten.

Een auto op een natte wegDe ADAC zomerbandenranking van 2024 bevat o.a. een beoordeling van de grip op nat wegdek.

Zomerbandentest 2024 – beoordelingscriteria van de ADAC

Voor de zomerbandentests van 2023 heeft ADAC geheel nieuwe criteria ingevoerd, die in de versie van dit jaar opnieuw zijn toegepast. Hoewel de nadruk ligt op de veiligheid, is er ook goed gekeken naar milieukwesties.

Hoofdzakelijke beoordelingscategorieën:

Rijveiligheid (70% van het eindoordeel), opgebouwd uit:

  • prestaties op droog wegdek (40% van het cijfer in deze categorie),
  • prestaties op nat wegdek (60 van het cijfer in deze categorie).

Milieubalans (30% van het eindoordeel), opgebouwd uit:

  • levensduur (40% van het cijfer in deze categorie)
  • slijtage (20% van het cijfer in deze categorie),
  • rendement (20% van het cijfer in deze categorie),
  • lawaainiveau (10% van het cijfer in deze categorie),
  • duurzame ontwikkeling (10% van het cijfer in deze categorie).

Om de tests beter te kunnen begrijpen, is het nuttig om wat dieper in te gaan op al deze subcategorieën.

Prestaties op droog wegdek – de beoordeling van dit criterium wordt bepaald door het gedrag tijdens manoeuvres zoals wisselen van rijbaan en wegligging in de bochten. Ook de remweg met ABS vanaf 100 km/h en het rijcomfort, oftewel de tractiestabiliteit, stuurreactie etc. tellen hier mee.

Prestaties op nat wegdek – hier wordt gekeken naar de remweg met ABS vanaf 80 km/u evenals de bestendigheid tegen aquaplaning en het rijden op hoge snelheid over een bochtige weg bij nat weer.

Levensduur – deze wordt gecontroleerd door te rijden in konvooien van dezelfde auto’s. De af te leggen afstand is ca. 15 duizend kilometer, waarbij om de 2,5 duizend kilometer de diepte van het loopvlak wordt gemeten met een laser. Verder worden er ook tests uitgevoerd door een onderzoeksstation. De tests gaan door totdat de minimale toegestane loopvlakdiepte van 1,6 mm is bereikt.

Slijtage – dit criterium draait om de slijtagevastheid van de band.

Brandstofzuinigheid – dit aspect wordt bepaald door de massa van de band en de invloed op het traagheidsmoment van de wielen tijdens het optrekken, evenals het brandstofverbruik bij een snelheid van 100 km/h.

Lawaainiveau – hierbij wordt zowel gekeken naar het lawaainiveau binnenin de auto (bij een snelheid tussen de 130 en 30 km/u) als daarbuiten (bij een snelheid van ca. 80 km/u, met uitgeschakelde motor).

Duurzame ontwikkeling – dit is een zeer uitgebreid criterium. Het is opgebouwd uit: land van herkomst, dat van invloed is op de leveringsketen, ISO-certificaat 14001, levensduurcertificaat ISO 14025 en ISO 14040/44, lidmaatschap van de UN Global Compact, covering van de testband, mogelijkheid van contactloze identificatie van testbanden, bijv. via RFID-technologie, certificatie van duurzame ontwikkeling conform Ecovadis, in het milieu terechtkomen van resten van productiematerialen tijdens gebruik van de banden en het kunnen terugsturen van testbanden door de fabrikant.

Beoordelingssysteem van de zomerbandenranking maat 215/55 R17 van de ADAC

Het beoordelingssysteem van de ADAC-zomerbandentest gaat uit van samengevoegde cijfers. De punten die in de afzonderlijke categorieën worden toegekend, bestaan uit resultaten in twee hoofdcategorieën, die samen het eindcijfer van de band bepalen. Onthoud dat hoe lager het cijfer is, hoe beter.

Cijfertabel van de ADAC

CijferBeoordeling
0,6 – 1,5Zeer goed
1,6 – 2,5Goed
2,6 – 3,5Bevredigend
3,6 – 4,6Voldoende
4,6 – 5,5Onvoldoende

ADAC zomerbandentest van 2024 in maat 215/55 R17

In de ADAC zomerbandentest van 2024 zijn de resultaten zeer positief te noemen: Vier van de geteste banden zijn als ‘goed’ beoordeeld terwijl er twaalf als bevredigend zijn aangemerkt en slechts één band het moest doen met voldoende, wat betekent dat deze goed genoeg is voor mensen die niet veel rijden en er een rustige rijstijl op na houden.

PlaatsModelPuntenBeoordeling
1.Continental PremiumContact 72.0Goed
2.Michelin Primacy 4+2.1Goed
3.Kumho Ecsta HS522.3Goed
4.Dębica Presto UHP 22,6Bevredigend
5.Dunlop Sport Maxx RT22,6Bevredigend
6.Bridgestone Turanza 62,6Bevredigend
7.Fulda SportControl 22,6Bevredigend
8.Hankook Ventus Prime42,7Bevredigend
9.Goodyear EfficientGrip Performance 22,7Bevredigend
10.Falken Ziex ZE 310 EcoRun2,8Bevredigend
11.Nexen N’Fera Primus3,0Bevredigend
12.Goodride Solmax 13,0Bevredigend
13.Sailun Atrezzo ZSR23,0Bevredigend
14.Semperit Speed-Life 33,1Bevredigend
15.Linglong Sport Master3,3Bevredigend
16.Vredestein Ultrac3,8Bevredigend

Auteur: ADAC, Thomas Kroher, bron: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/sommerreifen/215-55-r17/

De winnaar van de ranking van zomerbanden in 2024 is de Continental PremiumContact 7

De eerste plaats op het podium is bezet door de Continental PremiumContact 7. Het is een trotse vertegenwoordiger van het premiumsegment, die het beste presteerde op zowel droog als nat wegdek. Daarbij had de band zeker veel baat van het RedChili-rubbermengsel, dat optimale prestaties garandeert, zelfs wanneer de band nog niet war is. Specialisten van de ADAC zijn daarnaast erg te spreken over de bestendigheid, die zorgt voor een langere levensduur. Eventuele verbeteringspunten zijn de brandstofefficiëntie en duurzame ontwikkeling. Het staat echter buiten kuif dat de PremiumContact 7 de automobilist het allerhoogste veiligheidsniveau kan bieden.

Een geweldig resultaat voor de Michelin Primacy 4+

De premiumband Michelin Primacy 4+ scoort zeer goed in de twee hoofdcategorieën rijveiligheid en duurzame ontwikkeling. Hij is op waarde geschat door de testers voor het gedrag op droog en nat wegdek, wat zonder twijfel te danken is aan de EverGrip-technologie, die geweldige grip garandeert. Ook heeft de band erg goed gescoord op het gebied van levensduur en slijtage, wat betekent dat dit een aanschaf voor de lange termijn is. Dat is wellicht het resultaat van de MaxTouch-technologie, die het contactoppervlak van de band met de weg optimaliseert, voor een gelijkmatige belasting en hoge mate van bestendigheid.

Een serieuze uitdager van de premiumklasse: de Kumho Ecsta HS52

Een positieve verrassing van de ranking van 2024 bij de ADAC is de aanwezigheid van een band uit de middenklasse. De Kumho Ecsta HS52 wordt onder meer gewaardeerd om de uitstekende grip op droog en nat wegdek. De band scoort op dit vlak zelfs beter dan veel premiumbanden, die dan ook lager zijn geëindigd. Dankzij het speciale rubbermengsel presteert de Ecsta HS52 ook uitstekend op het gebied van slijtage en levensduur. Lawaai en duurzame ontwikkeling vereisen nog wel de nodige aandacht.

De deelscores van de ADAC zomerbandentest van 2024

Hoewel het podium slechts plek biedt aan drie banden, wil dit niet zeggen dat dit trio ook het beste scoorde in alle categorieën. Sommige lager geëindigde banden doen het bijvoorbeeld iets minder goed op nat wegdek maar zijn wel slijtagevaster. Dat is bijvoorbeeld zo in het geval van de Goodyear

Zomerbandentest – tabel met resultaten voor de afzonderlijke criteria

ModelPrestaties op droge wegenPrestaties op natte wegenLevensduurSlijtageEfficiëntieLawaainiveauDuurzaamheid
Continental PremiumContact 71,61,71,01,82,62,73,1
Michelin Primacy 4+2,02,41,01,42,12,73,0
Kumho Ecsta HS521,82,30,61,72,83,13,9
Dębica Presto UHP 22,52,62,52,52,22,73,4
Dunlop Sport Maxx RT2
2,12,62,42,52,33,03,4
Bridgestone Turanza 62,72,8
2,12,31,62,63,2
Fulda SportControl 22,42,62,72,62,22,93,4
Hankook Ventus Prime42,52,91,91,81,93,03,3
Goodyear EfficientGrip Performance 23,22,50,61,61,92,83,3
Falken Ziex ZE 310 EcoRun2,72,52,22,23,03,03,9
Nexen N’Fera Primus3,12,72,72,32,22,93,4
Goodride Solmax 12,73,03,12,82,43,04,2
Sailun Atrezzo ZSR23,12,62,92,62,22,74,2
Semperit Speed-Life 33,52,61,42,12,22,93,1
Linglong Sport Master3,52,82,92,22,52,54,2
Vredestein Ultrac2,12,53,83,32,32,83,5

Auteur: ADAC, Thomas Kroher, bron: https://assets.adac.de/image/upload/v1707390908/ADAC-eV/KOR/Text/PDF/ADAC_BRO_Reifenratgeber_Sommer_2024_148x210mm_rz_d5ije2.pdf