Het is (weer) zover: je hebt van de RDW een bericht gekregen dat je auto dit jaar APK-gekeurd moet worden. Geen reden voor paniek, toch? Of misschien wel een beetje? Als je auto al wat ouder is of als je onderhoudsbudget een beetje krap is, dan kan het wel eens spannend worden. Gelukkig kom je met een goede voorbereiding een heel eind en kun je zelfs nog wat geld besparen op je APK. Om je op weg te helpen geven we hier een aantal praktische tips waarmee je je auto goed kunt voorbereiden op de jaarlijkse keuring.

Top 5 van afkeurpunten APK

Als je weet wat de belangrijkste punten zijn waarop auto’s afgekeurd worden, dan heb je meteen een voorsprong. Uit cijfers van VWE die door Bovag zijn gepubliceerd, blijkt dat de top 5 van belangrijkste afkeurpunten er zo uit ziet:

1.Kapotte /verkeerde verlichting
2.Gebreken aan het remsysteem
3.Te lage bandenspanning of te weinig profiel
4.Beschadigde ruitenwissers
5.Gebreken aan de uitlaat

Een aantal zaken uit deze top 5 kun je prima zelf controleren en oplossen voordat je auto gekeurd gaat worden. Na ontvangst van je oproep heb je immers nog 2 maanden de tijd om je auto APK-klaar te maken.

1.Controleer je verlichting

De verlichting kun je snel en eenvoudig zelf controleren Zet de verlichting aan en loop alle lampen na, zoals koplampen, knipperlichten, verlichting van je kentekenplaat, achteruitrijlicht en groot licht. Controle van je remlichten kun je samen met iemand anders doen. Is er een lampje kapot? Dan kun je deze vaak met een beetje handigheid zelf vervangen.

2. Loop het remsysteem na

De remmen van je auto zijn super belangrijk om veilig te kunnen rijden. Je kunt zelf een aantal zaken aan je remmen controleren, maar vraag bij twijfel altijd advies aan een deskundige monteur. Het rempedaal kan je al veel vertellen over de toestand van je remmen. Als je het rempedaal hard intrapt dan moet je auto recht blijven rijden. En je moet een snelle reactie krijgen op het intrappen van het pedaal. Het spreekt voor zich dat je dit buiten de bebouwde kom en op een veilige plek uittest.

Piepende remmen kunnen betekenen dat je remmen versleten aan het raken zijn. Je kunt de remmen visueel controleren. Zit er bijvoorbeeld roest op de remschijven? En zijn de remblokjes of de remschijven nog dik genoeg? Als je serieus twijfelt over de staat van je remmen, laat ze dan in de garage nakijken.

3. Meet de bandenspanning en de profieldiepte

De bandenspanning kun je heel makkelijk zelf controleren bij de luchtautomaten die bij benzinepompen staan. Je kunt zo meteen controleren of je banden mogelijk een lek hebben. Als je banden te zacht zijn, dan kun je ze zelf op spanning brengen. Dat is niet alleen handig als voorbereiding voor de APK, je rijdt er ook nog eens zuiniger door.

Het bandenprofiel kun je eenvoudig zelf meten. Gebruik hiervoor een profielmeter of lees de profieldiepte af aan de hand van de slijtage indicatoren op de autobanden. Het profiel moet 1.6 mm diep zijn om afkeuring te voorkomen. Laat versleten banden op tijd verwisselen, dan heb je nog voldoende tijd om op zoek te gaan naar voordelige banden of wielen.

4. Test je ruitenwissers

Ruitenwissers slijten snel en moeten regelmatig vervangen worden. Zet je ruitenwissers aan en gebruik meteen de sproeiers. Laten jouw ruitenwissers strepen na op de ruit? Of hoor je veel herrie als je ze aanzet? Dan wordt het tijd voor nieuwe. Met wat handigheid kun je ze zelf vervangen. Vul dan ook meteen de ruitensproeiervloeistof bij en er kan weinig meer mis gaan bij de APK.

5. Hoe staat het met de uitlaat?

De uitlaat loopt helemaal onder je auto door. En dan zitten er ook nog dempers en een katalysator op. Die kun je natuurlijk niet allemaal testen vanaf de grond. Wat je wel kunt doen, is je auto starten en luisteren naar het geluid wat de uitlaat maakt. Komen er rare geluiden uit? En is dat niet de bedoeling? Dan heeft je uitlaat dringend aandacht nodig want dan zit er ergens iets niet goed.

Help je portemonnee ook door de APK heen

Door zelf een aantal zaken te controleren kun je je auto beter door de APK heen helpen. Wil je je portemonnee ook door de APK heen helpen, dan hebben we daar nog wat korte tips voor:

1. Combineer de APK keuring met een     onderhoudsbeurt zodat je auto maar één keer naar de garage hoeft.

2. Heb je veel verstand van auto’s? Breng je auto dan naar een kleine garage en kijk of je de benodigde auto onderdelen ergens tweedehands kunt kopen. Overleg hierbij wel met de monteur ivm de veiligheid

Nu ben je klaar voor de APK… en je auto ook

APK stress is niet meer nodig, want als je zelf je auto controleert op de belangrijkste punten, dan kun je veel afkeuringsleed voorkomen. Bovendien kun je geld besparen door de keuring te combineren met de (half-) jaarlijkse onderhoudsbeurt van je auto of door zelf autobanden en/of onderdelen te kopen. Nu je je auto goed hebt voorbereid hoef je alleen jezelf nog maar voor te bereiden op de APK. Maar dat komt vast wel goed!