APK keuring: De meest problematische auto-onderdelen volgens Nederlandse garages

  • Auteur: OPONEO.NL

Wij hebben 24 garages door heel Nederland gevraagd naar de top 5 van meest afgekeurde onderdelen tijdens een APK keuring en dit was het resultaat.

De APK, een keuring die je verplicht moet doen (bij een nieuwe auto die op benzine rijdt, moet na vier jaar voor het eerst op voor de APK. Bij een dieselauto is dat drie jaar), waar allerlei dingen naar boven komen die je helemaal niet zo belangrijk vindt, en nu kost het je ineens een hele duit? Goed, je merkte eigenlijk wel dat de auto wat eigenaardig aanvoelde de laatste tijd, maar had je kunnen weten waar de APK keurmeesters op letten? Dat kun je met deze APK gids, waarin 24 gerenommeerde garages uit heel Nederland de meest voorkomende problemen aangeven. Wij presenteren hier de top 6, en daarvan beschrijven we de onderdelen die het meest worden afgekeurd en wat je eventueel zelf kunt doen- al is het maar het kopen van onderdelen!

APK keuring: De meest problematische auto-onderdelen volgens Nederlandse garages

1. Banden: het contact tussen jouw auto en de weg

Op nummer 1: Banden. 87.5% van de garages geven aan dat banden vaak vervangen moeten worden tijdens een APK keuring. Het gaat dan meestal over slijtage, maar ook iets eenvoudigs als de bandenspanning wordt vaak over het hoofd gezien. De APK keurt de kwaliteit van je autobanden omdat dit de controle over de auto en een optimaal brandstofverbruik garandeert.

Naast de verplichte profieldiepte van 1,6 mm wordt de band ook gecontroleerd op beschadigingen. Een veelvoorkomende schade aan de band treedt op in de zijwanden waar scheuren ontstaan. Scheuren zijn een verzwakking van de band, en als het karkas zichtbaar is zullen ze daarom ook niet door de APK komen. Droogtescheuren in een autoband ontstaan met ouderdom doordat het rubber harder wordt en flexibiliteit verliest. Scheuren kunnen ook ontstaan door een lage bandenspanning, met name aan de zijkanten van het loopvlak. Een veel te lage bandenspanning kan slijtage midden op het loopvlak van de band veroorzaken- het deel dat het minst ondersteund en het dunst is.

Erg zachte banden (-1,5 bar) kunnen oververhit raken, wat een klapband tot gevolg heeft.
Volgens de ANWB rijdt 60% van de auto’s met een verkeerde bandenspanning, dus het loont de moeite je autobanden maandelijks op de juiste spanning te controleren.

De juiste bandenspanning staat in de handleiding van de auto, op een sticker in het portier of onder de tankdop, maar gebruik het nummer dat op de band staat niet. Als de druk meer dan 0,3 Bar is gedaald onder het aanbevolen niveau, is het tijd om de autoband op te pompen. Sinds 2014 moeten alle nieuwe auto’s van een TPMS “Tyre Pressure Monitoring System” voorzien zijn (opgenomen in de APK sinds 2015). Dit is een elektronisch systeem dat is ontworpen om de luchtdruk in pneumatische autobanden te controleren. TPMS rapporteert in realtime informatie over de bandenspanning aan de bestuurder van de auto.

Een andere beschadiging waarop bande afgekeurd worden zijn uitstulpingen, dit zijn beschadigingen aan de structuur van de band als gevolg van te hard door een gat in de weg rijden, een beknelde band tussen velg en stoep of een permanent te zacht opgepompte band. Doorrijden met een autoband met een uitstulping leidt tot vroegtijdige slijtage van de band en mogelijk tot een klapband. Uitstulpingen kun je makkelijk zien door de auto op te krikken en het wiel rond te draaien.

2. Remmen: het enige dat ervoor zorgt dat jouw auto langzamer gaat

79% van de garages gaf aan dat tijdens APKs problemen worden geconstateerd aan de remslang, -blok en –leidingen.

Versleten remblokken en remschoenen zullen de remschijven aantasten, waardoor de levensduur van goede onderdelen wordt verkort als gevolg van het schuren van metaal op metaal. Welke geluiden, luchtjes of trillingen wijzen op slechte remmen, en wat kun je eraan doen voordat je naar een monteur moet gaan?

De auto schudt tijdens het remmen. Als de hele auto schudt, dan zijn het waarschijnlijk de achterremmen. Als het de voorremmen zijn dan voel je dat vooral aan het stuur. Een test die uitsluitsel kan geven is om op een verlaten weg zachtjes aan je handrem te trekken. Als je auto de handrem op trommels achter heeft zitten, dan merk je dat meteen. De remschijven voor kunnen ook wat verroest zijn door regen, en als de specificatie het toelaat kunnen ze gefreesd worden. Als de schijven wat krom zijn door leeftijd dan moeten ze vervangen worden.

Weinig weerstand op het rempedaal. Een zacht rempedaal is een zeer ernstig probleem. Als je het gevoel hebt dat het rempedaal te weinig weerstand geeft, naar de vloer zakt zonder of met weinig weerstand, en blijft zakken als je niet pompt, rijdt dan niet verder! Controleer of het niveau van remvloeistof voldoende is, als er een lekkage is dan moeten leidingen en/ of het vloeistofreservoir vervangen worden.

De auto trekt naar één kant tijdens het remmen. Dit is behalve irritant ook gevaarlijk. Er zijn verschillende factoren die dit remprobleem veroorzaken, waaronder de banden en een bevroren remklauw. Slechte of gebroken hoepels in de voorbanden kunnen tijdens het remmen een oorzaak zijn van het naar de zijkant trekken- en dit wordt versterkt als je remt.

Je kunt je banden rouleren van voor naar achter, of ze meteen vervangen als ze ook andere problemen vertonen, zoals slijtage of weinig profiel.

 

 

3. Stuurdelen: de grip op jouw auto

75% van de garages geven problemen aan met stuurdelen zoals uitgedroogde rubbers, fuseekogels, aandrijfhoezen, stuurkogels en/ of draagarmen.

De stuurdelen van een auto zijn belangrijk voor comfort, controle en veiligheid. Een veel voorkomend probleem is dat de auto naar één kant trekt (op een rechte weg), maar meestal zal dat niet aan de stuurdelen liggen maar aan ophanging of de autobanden die uitlijning nodig hebben of anderszins ongelijk zijn.

Als je aan het stuur draait en de besturing lijkt te slippen of maakt lawaai dan kan dit duiden op weinig stuurvloeistof, een losse stuurpompriem of beschadigde onderdelen in het stuurhuis. Als het draaien aan het stuur veel moeite kost kan dit veroorzaakt worden door een defecte stuurbekrachtigingspomp, een lekkend stuurhuis of onjuiste stuurbekrachtigingsvloeistof. Als het sturen zo moeilijk gaat dat de auto begint te “zwalken” kun je uiteraard geen meter verder rijden, want dit duidt op ernstige mankementen in de stuurhuis bevestiging. Laat de auto ophalen en naar jouw (of de dichtstbijzijnde) garage brengen.

4. Verlichting: zien en gezien worden

Bij 67% van de garages worden er problemen ondervonden met betrekking tot de verlichting.

Weinig situaties zijn zo gevaarlijk –en iedereen maakt het nog veel te maak mee- dan ’s-avonds laat een bocht uitkomen om begroet te worden door een verblindende zee van licht. Soms ligt dit aan te veel lading in de kofferbak, maar meestal is dit te wijten aan verkeerde lampen óf verkeerd afgestelde koplampen. Parkeer de auto 10 meter van een muur en plak een A4 op 80 centimeter hoogte. Schakel de dimlichten in en pas de koplampen aan totdat ze op het papier schijnen. Als je ziet dat een koplamp sterk naar links afwijkt moet je ook de horizontale afstelling wijzigen (of het kan een Engelse koplamp zijn). Controleer ook of je niet per ongeluk halogeen lampen in een verkeerde koplamp hebt gemonteerd- de reflector is daar niet voor gemaakt en de resulterende verlichting zal worden afgekeurd.

Autolampen zijn duurzaam, maar uiteindelijk kunnen ze doorbranden of beschadigen. Controleren is eenvoudig. Parkeer je auto voor een grote ruit, bijvoorbeeld een winkelpui. Controleer je stadslicht, grootlicht, dimlicht, mistlampen, remlicht (inclusief derde remlicht), richtingsaanwijzers, kentekenverlichting en het achteruitrijlicht.

 

 

Als meerdere lichten niet werken dan begin je met het controleren van de schakelaar en de stoppendoos. In de handleiding staat welke stoppen welke lampen beveiligen. Als je het probleem hebt geïsoleerd tot één lamp, inspecteer je eerst de fitting van de lamp op problemen met de bevestiging en/ of corrosie. Vervolgens haal je de lamp uit de fitting. Als deze eenvoudige inspectie niet werkt, dan kan er een probleem in de kabelboom zijn, en dit kan je beter overlaten aan de specialisten.

5. Vering: zittend comfort

Het veersysteem van een auto bestaat uit veren en schokdempers, en hoewel het lang meegaat, kan door slecht wegdek of rijgedrag de levensduur verkort worden, hierdoor geven 37% van de garages aan dat veren vaak vervangen moeten worden.

Als je lawaai hoort wanneer je over drempels, spoorwegen of gaten rijdt dan kan dat betekenen dat je vering beschadigd is. De veren zijn een belangrijk onderdeel van de ophanging omdat ze de auto als het ware op de weg drukken; als je in een bocht voelt dat de auto zich raar gedraagt dan kun je al weten welke vering aan vervanging toe is. Als de auto vlak staat kun je ook meten in welke hoek hij wat lager staat, ook dat is een teken van een beschadigde veer.

De schokdempers dempen de vering. Als die versleten zijn kunnen ze zichtbaar gaan lekken, of de auto schokt enkele malen na als je hem naar beneden duwt. Schokdempers moeten per set (rechts of links) vervangen worden en zijn lastig om zelf (mits je er geen verstand van hebt) te vervangen.

6. Uitlaat: stil en milieuvriendelijk

De uitlaat is in de APK opgenomen omdat dit onderdeel de geluids-en stankoverlast van een auto moet verminderen, en wordt als oorzaak genoemd in 33% van de afkeur tijdens een APK. Aangezien het een onderdeel is van de auto dat niet zo zichtbaar is moet je luisteren naar tekenen van een probleem.

 

 

De einddemper is het deel van de uitlaat dat meestal problemen heeft omdat het ver van de motor verwijderd is en relatief koud blijft - hierdoor condenseren uitlaatgassen wat een corrosief zuur in de demper vormt. Als je kleine city-auto begint te brullen als een Harley Davidson dan weet je dat je demper kapot is.

Andere geluiden zijn onder meer sissen, dat een scheur in het uitlaatspruitstuk, uitlaatpijp of een lekkende pakking aangeeft. Als je onder de auto iets hoort rammelen, kan dit betekenen dat het uitlaatsysteem niet goed vastzit. Als je zelf onder de auto past, kun je even de hele uitlaat nalopen en met speciale kit lekkages bij naden afdichten. Maar als er stukken écht doorgeroest zijn dan moeten ze door de vakman vervangen worden, gelukkig zijn de kosten hiervan meestal niet zo hoog.

Advies

Met deze kleine checklist kun je wellicht een aantal zaken nog voor de APK oplossen, alvast online onderdelen bestellen, geld opzij leggen óf de auto verkopen. Rijd in ieder geval niet door met een afgekeurde auto want de boete is maar liefst €140, en bij een ongeval kan de verzekeringsmaatschappij besluiten om niet uit te keren!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met:

Apk Station Tilburg, Ardea Auto, Automotive Amsterdam, Autobedrijf Koolhaas, Autobedrijf Ozgul, Auto Eemdijk, Autogarage Reflex, Autoservice Abo, Autoweerd Utrecht, Autowinkel.nl, Car Service Center,Fix-itAll, Garage Benelux, Garage DRC Utrecht, Garage Hilberts, Garage op den Kamp, Garage van den Boogaard, Garage West-Center, Garage Zander, GoedBeterBertens, Houten Carprof, Vakgarage Tilburg, Van Kuilenburg, Vetos.

 

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)