Er zijn veel factoren die meewegen bij het brandstofverbruik van je auto. Dat geldt voor auto’s met verbrandingsmotoren én voor volledig elektrische auto’s. Een van de belangrijkste factoren wordt vaak over het hoofd gezien. Het brandstofverbruik van de auto heeft namelijk veel te maken met de banden die onder de auto zitten. Aangezien we leven in een tijd van hoge brandstofprijzen én veel aandacht voor milieubewust autorijden, is het een goed moment om te kijken wat banden met het brandstofverbruik doen en hoe je er zelf voor kunt zorgen dat je meer kilometers uit een liter of kW haalt.
Rolweerstand van de band en brandstofefficiëntie
Wil je graag het brandstofverbruik van de auto zo laag mogelijk houden? Kijk dan eerst naar het bandenlabel voordat je nieuwe banden bestelt. Alle autobanden die binnen de EU verkocht worden, moeten een zichtbaar etiket hebben waar onder andere op staat wat de brandstofefficiëntie is. Die factor is van belang omdat dit laat zien wat de band met het verbruik van de auto doet.
Wanneer je kijkt naar de rolweerstand, dan wil je het liefste minimaal een A op het label zien staan. Dit is een band met een optimale rolweerstand, waarmee het verbruik van de auto zo laag mogelijk wordt.
Let wel goed op bij het kiezen van een band. Een lage rolweerstand is ideaal voor het verbruik, maar het geluidsemissieniveau en de grip op nat wegdek zijn ook minstens zo belangrijk. Vaak betekent dit dat je een compromis moet maken, waarbij je zelf kiest welke eigenschappen het belangrijkste voor je zijn.
Wat is de rolweerstand eigenlijk?
De rolweerstand is eigenlijk niets meer dan de hindering van een voortbewegend voorwerp. In simpele woorden; zonder enige rolweerstand zou de auto geen enkele remming hebben van de banden zelf (wel van aerodynamica en het gewicht uiteraard). Bij maximale rolweerstand zou de auto niet vooruit kunnen komen. De rolweerstand staat voor de hoeveelheid energie die de auto nodig heeft om op de gewenste snelheid te kunnen komen. Daarmee staat dit in directe relatie tot het brandstofverbruik.
De rolweerstand wordt bepaald door een groot aantal factoren, waarbij het profiel van de band, de afmetingen en de bandenspanning de belangrijkste factoren zijn.
De opbouw van de band en de rolweerstand
Het profiel van het loopvlak is voor 60% verantwoordelijk voor de rolweerstand van de band. Hierbij gaat het vooral om de blokken, de afmetingen (vooral de breedte) van de band en de rubbersamenstelling. Een zachtere samenstelling zorgt altijd voor een hogere rolweerstand dan een hardere samenstelling.
Wat gebeurt er met de rolweerstand wanneer ik een bredere band kies?
Wil je vanwege esthetische redenen kiezen voor een sportiever ogende band en daarmee een bredere band onder de auto zetten? Dan kun je erop rekenen dat het brandstofverbruik door de bredere banden omhooggaat. Eigenlijk is de stelregel heel simpel: hoe meer oppervlak van de band contact heeft met de weg, hoe hoger de rolweerstand en daarmee een hoger brandstofverbruik. Kiezen voor iets dat er mooier uitziet kan dus betekenen dat je vaker moet laden of tanken.
Twee belangrijke factoren wanneer het gaat om brandstofverbruik en banden
Het stopt niet bij het kiezen van banden met een lagere rolweerstand om zo het brandstofverbruik te optimaliseren. Tijdens de levensduur van de banden zijn er namelijk ook belangrijke punten om op te letten. Slijtage van de banden en bandenspanning zijn hierbij sleutelbegrippen.
Hoe groter de mate van slijtage, hoe hoger de rolweerstand wordt. Allereerst omdat de band niet meer optimaal reageert, en daarnaast omdat het contact met het wegdek vergroot wordt naarmate de band slijt. Het is overigens per definitie onverstandig om te lang door te rijden op versleten banden; dit zorgt voor een langere remweg, minder grip in bochten en onvoorspelbare reacties op nat wegdek.
De bandenspanning speelt een minstens zo grote rol. Een band met een te lage bandenspanning heeft meer contact met het wegdek, waardoor de rolweerstand bijzonder snel toeneemt. Een onderdruk van 0,3 bar zorgt bijvoorbeeld al voor 6% meer rolweestand. Is de druk een volledige bar te laag (onwaarschijnlijk dat je dit niet merkt) dan is de rolweerstand ruim 30% hoger.
Daar komt bij dat een band met onderdruk altijd sneller slijt, waardoor de verslechtering van het brandstofverbruik in een stroomversnelling terecht komt. We raden daarom aan om minstens eens per maand de bandenspanning te controleren, plus een extra controle op het moment dat je een langere rit gaat maken (bijvoorbeeld naar je vakantiebestemming).
Wat kun je zelf doen om het brandstofverbruik te reduceren?
Gaat het om het brandstofverbruik en wil je het brandstofverbruik zo optimaal mogelijk krijgen, dan is er meer dan alleen naar je banden kijken. Het aanpassen van je rijstijl is vaak dé manier om het verbruik van de auto ver terug te brengen. Rijd je sportief en trek je af en toe lekker snel op? Laat je de toeren goed oplopen om laat te schakelen en zo de snelheid in de motor te houden? Rem je vaak laat en krachtig op de remmen? Dan is het tijd om hiermee te stoppen.
Het brandstofverbruik wordt lager wanneer je rustig optrekt, schakelt tussen de 2000 en 2500 toeren (exact aantal toeren is afhankelijk van de auto) en rustig uitrijdt en remt op de motor. Een andere tip die hoort bij ‘het nieuwe rijden’ is anticiperen op de situaties in het verkeer. Dit maakt hard remmen of krachtig optrekken overbodig, wat zeer positief is voor het brandstofverbruik van de auto.
Iets waar lang niet iedereen aan denkt bij het brandstofverbruik is wat we exact gebruiken tijdens het rijden. De airco zorgt voor een hoger brandstofverbruik, net als de achterruitverwarming en zware audio-installaties. Ook geldt dat al het extra gewicht in de auto ervoor zorgt dat het brandstofverbruik toeneemt. Dat is geen uitnodiging om je schoonmoeder naast de A28 te parkeren, maar het kan wel een goed moment zijn om eens te kijken hoeveel overbodige dingen jij in de auto hebt liggen, zoals dat setje zomerbanden dat je er al drie maanden geleden uit zou halen.