Geschiedenis van Bridgestone-banden

  • Auteur: OPONEO.NL
bridgestone-logo-01
oprichter-van-bridgestone-1

Toen Shojiro begin jaren dertig de fundamenten legde onder de toekomstige wereldmacht op het gebied van banden, wist hij dat de naam van cruciale betekenis was. Omdat producten uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk destijds een uitstekende naam hadden, gebruikte Ishibashi een sluwe list. Hij vertaalde zijn achternaam letterlijk naar het Engels en verwisselde de woorden uit het resultaat "stone bridge" van plaats en... voila! Bridgestone was geboren.

Schoenen, golfballen en banden

bridgestone-winkel-1

Voordat Shojiro besloot om te investeren in de bandenindustrie, leidde hij samen met zijn broer een goed lopend bedrijf in de plaats Kuruje op het eiland Kyushu dat zich bezighield met de productie van Tabioftwel traditioneel Japans schoeisel. Ishibashi vergaarde een aanzienlijk fortuin met de rubberzolen die hij in 1925 op de markt bracht. Een aantal jaren later bewees hij opnieuw over een uitstekend zakelijk instinct te beschikken. In 1930 produceerde hij zijn eerste band en een jaar later richtte hij Bridgestone Tire Co. Ltd. op. Hiermee werd hij de eerste Japanse bandenproducent voor de Japanse auto-industrie die toen nog in de kinderschoenen stond.

De bandenproductie vond plaats in een nieuwe fabriek in Kurume. Om tegemoet te komen aan de stijgende vraag in Tokio, verplaatste Ishibashi in 1937 het hoofdkantoor van zijn bedrijf naar de Japanse hoofdstad. Intussen probeerde Shojiro zijn bedrijf steeds verder te diversifiëren. In zijn fabrieken maakte hij onder andere ook golfballen, aandrijfriemen, V-snaren en rubberslangen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceerde Bridgestone echter hoofdzakelijk producten voor het leger.

In 1942 veranderde het bedrijf zijn naam voor korte tijd in Nippon Tire Co. Ltd. Negen jaar later keerde de oorspronkelijke naam terug om pas in 1984 definitief te veranderen in de naam Bridgestone Corporation.

Naoorlogse expansie

bridgestone-band-01

Na de oorlog maakte het concern een spectaculaire ontwikkeling door. Bridgestone verplaatste zijn hoofdkantoor naar het centrum van Tokio, opende nieuwe distributiepunten en voegde banden met koordlagen toe aan het verkoopassortiment. Dankzij technische en organisatorische innovaties bereikte de verkoop onder het merk "Stenen Brug" in 1953 een waarde van 10 miljard yen. Hiermee werd het bedrijf de grootste autobandenproducent van Japan. In diezelfde tijd begon Bridgestone met de productie van motorfietsen, maar die konden de concurrentie met de modellen van merken als Honda, Suzuki of Yamaha niet aan. Kort daarna is dan ook een einde gemaakt aan dit project. In de jaren zestig breidde Bridgestone uit met vier en in het daaropvolgende decennium met nog eens zes nieuwe bandenfabrieken. Deze zijn onder andere geopend in Singapore (de eerste buitenlandse fabriek van Bridgestonein 1965), Maleisië, Thailand en Indonesië. De oprichting van een marketingfiliaal in de Verenigde Staten volgde in 1967. Een reoragnisatie zorge voor harmonisering van aangescherpte kwaliteitsnormen en verhoging van de productiviteit mogelijk. Dit leverde Bridgestone in 1968 de prestigieuze Deming Prize op.

Bridgestone plus Firestone

bridgestone-wedstrijd-01

De internationale expansie van het bedrijf ging hand in hand met technische innovaties. In 1962 ontwikkelde Bridgestone de eerste, Japanse radiaalband voor vrachtwagens en bussen en twee jaar later voor personenauto's. De fabrieken in Kuruje, Yokohama en Tokio draaiden op volle toeren en produceerden niet alleen banden, maar ook andere rubberproducten. Het bedrijf werd ook de grootste fietsenfabrikant van het land.

In 1976 overleed Shojiro Ishibashi, de oprichter van Bridgestone. Het bedrijf stond onder de nieuwe leiding echter niet stil en nam telkens nieuwe initiatieven. In 1970 nog tijdens het leven van Shojiro organiseerde Bridgestone als producent van zowel golfballen als golfclubs het eerste Bridgestone Golf Tournament, nu bekend als de Bridgestone Open. De Europese vertegenwoordiging werd in 1972 in Brussel opgericht. Aan het einde van het decennium begon het bedrijf met de verkoop van aluminium velgen en ontwikkelde het een methode om gebruikte autobanden te verwerken tot brandstof en toevoegingen voor cement.

De jaren tachtig luidden de bloeiperiode van Bridgestone in. Het bedrijf bekroonde zijn internationale activiteiten met de spectaculaire overname van de Amerikaanse gigant Firestone. Eerder was het Japanse concern al betrokken bij het opkopen van een meerderheidsaandeel in het Australische bandenbedrijf Uniroyal Holdings. Vanuit down-under waagde Bridgestone de sprong naar de VS en begon met de opening van het kleine distributienetwerk Cockpit. In 1983 nam het de eerste productiefaciliteit over van Firestone Tire & Rubber Company in Tennessee. Vijf jaar later werd het gehele Amerikaanse bedrijf voor 2,65 miljard dollar onderdeel van het concern uit het land van de rijzende zon. Hierdoor werd de invloed van Bridgestone steeds groter, niet alleen in Amerika waar Firestone een zeer sterke marktpositie had en beschikte over een sterk ontwikkeld verkoopnetwerk, maar ook in Europa waar Firestone fabrieken bezat (in Portugal, Spanje, Italië en Frankrijk). Na deze wereldwijde fusie werd Firestone Europe Inc., het Europese kantoor van Firestone, geopend in Brussel, vlak naast het hoofdkantoor van Bridgestone. De fusie verliep echter niet probleemloos. Firestone moest een reorganisatie ondergaan en een aantal bandenseries van dit merk vertoonde gebreken, hetgeen zijn weerslag had op het imago.

Tijd voor Formule 1

bridgestone-F1-01

Tijd voor Formule 1

bridgestoneband-op-F1-01

Het werk van de ingenieurs bekroonden de zakelijke activiteiten. In 1982 introduceerde het bedrijf de eerste Japanse winterband zonder spikes en vijf jaar later ontwikkelden de ingenieurs speciaal voor deze band de originele Multicell-compound. Een andere grote prestatie was de ontwikkeling van de revolutionaire Rolling Control Optimisation Theory en de Tension Control Optimisation Theory voor vrachtwagens en bussen. Het harde werken werd in 1986 beloond toen Porsche Bridgestones RE71-banden uitkoos als standaard fabrieksuitrusting voor de beperkte oplage van het 959-model, destijds de snelste productie auto.

Dat Bridgestone en snelheid veel met elkaar gemeen hebben, blijkt uit het debuut van het merk in de Formule 1-races. In 1997 behaalden bolides met Bridgestone Potenza-banden in het eerste seizoen meteen vier podiumplaatsen. Een jaar later had het Japanse bedrijf een aandeel in de titels van zowel Mika Hakkinen als het Mercedes/McLarenteam. Totaal won Bridgestone zeven Formule 1-titels onder coureurs en constructeurs met de teams van McLaren en Ferrari. Sinds 2007 is het concern exclusief leverancier van Formule 1-banden. Het levert ook banden voor de GP2-races.

Investeringen in de 21e eeuw

 

bridgestone-winterband-01

Op de 'burgermarkt’ groeide Bridgestone in de tussentijd uit tot een van de leiders op het gebied van de Run Flat bandentechnologie, technologie die het mogelijk maakt door te rijden met een beschadigde band. Verder is het waard te vermelden dat Bridgestone in 2002 zijn nieuwe revolutionaire veiligheidssysteem Aircept introduceerde. Dit systeem wordt gebruikt in de extra brede Greatec banden die de Dual Drive-banden van vrachtwagens en bussen vervangen. Na afname van de bandenspanning zorgt het Aircept-systeem ervoor dat met lading kan worden doorgereden.

Aan het begin van de 21e eeuw besloten het management van Bridgestone tot verdere internationale investeringen – het bedrijf opende nieuwe fabrieken in Polen, Japan, Mexico, Indonesië en Costa Rica en kocht 18,9 procent van de aandelen van de Finse bandenproducent Nokian PLC. Naast de merken Bridgestone en Firestone verkoopt het Japanse concern op dit moment banden onder de merknamen Dayton, First Stop, Seiberling, Road King en Peebless. 40 fabrieken over de hele wereld maken de banden van het concern Bridgestone. Zelfs Shojiro Ishibashi had zich zo'n enorme "Stenen Brug" waarschijnlijk niet kunnen voorstellen.

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)

  1. SSL beveiligde betaling
  2. Snel en gratis bezorgd
  3. Alleen kwaliteitsmerken
  4. Al meer dan
    2.000.000 klanten
  5. Montagepartners