Lekke banden en bandenslijtage

  • Auteur: OPONEO.NL

Lees over beschadigingen aan banden die tijdens de exploitatie zijn ontstaan. Kom meer te weten over de meest voorkomende oorzaken van exploitatiedefecten. Wat kan je doen wanneer een band beschadigd is?

Schade aan banden is een verandering die verder gebruik van de band moeilijk of onmogelijk maakt.

Check hoe je het slijtageniveau van banden kan beoordelen.

Welke schadetypes kun je onderscheiden?

Schade kun je in twee hoofdgroepen onderverdelen:

  • exploitatieschade,
  • fabrieksschade.

Wat is fabrieksschade? Dit zijn defecten die ontstaan zijn tijdens het productieproces van banden.

Wat is exploitatieschade? Dit zijn beschadigingen die tijdens het gebruik van de band ontstaan.

Een band

Een band doorstoken door een schroef - komt best wel vaak voor.

Wat voor types exploitatieschade zijn er? 

  • intern,
  • extern,
  • flank,
  • voorkant,
  • schouder.

Waarom ontstaan er exploitatieschaden?

De hoofdoorzaken van exploitatieschaden zijn:

  • overbelaste auto,
  • verkeerde bandenspanning - te lage of te hoge,
  • doorstoken met spijker of ander scherp voorwerp,
  • doorgesneden flank,
  • geschaafde flank,
  • fikse treffen van stoeprand of gat die beschadigingen van de textiele of stalen koordlaag veroorzaakt,
  • het ontstaan van bulten op de bandflank,
  • verkeerde montage, inclusief niet passende band met velg of met auto,
  • levensduur beschadigingen.

Wat zijn de meest voorkomende beschadigingen?

Spijker in band

  • Deze beschadiging veroorzaakt meestal geen aanzienlijke verzwakking van de bandstructuur.
  • Zelden leidt het tot abrupt luchtverlies.

Sneeën

  • Sneeën en insnijdingen behoren tot ernstige beschadigingen, die vulkanisatie reparaties kunnen vereisen.

Beschadigingen ontstaan door te lage bandenspanning

Dit zijn één van de meest voorkomende beschadigingen. Te lage bandenspanning kan leiden tot:

  • marmerverbruik - scheuren van de binnenste butyllaag,
  • verschroeide butyllaag,
  • gehele of gedeeltelijke ontbinding van het loopvlak,
  • breking van de textiele karkas.

Wanneer hoort een band uit de exploitatie verwijderd te worden?

Een band moet absoluut uit de exploitatie verwijderd worden, wanneer:

  • onbedekte of vervormde draad aanwezig is,
  • gescheurde of losse rubber zichtbaar is,
  • het loopvlak gescheiden is,
  • aangetast door chemicaliën en oliën is,
  • de binnenste butyllaag beschadigd is,
  • zichtbare corrosie aanneemt.

Hoe kun je de beschadigingen tijdens de rit ontdekken?

De intensiteit van de symptomen is afhankelijk van de mate van beschadigingen. Sommige beschadigingen kun je alleen bij nader onderzoek ontdekken. De volgende symptomen op beschadigingen duiden:

  • Wanneer de auto naar één van de kanten afwijkt (scheeftrekken),
  • Forse stuurtrillingen kunnen op een doorgestoken band duiden.

Wat kun je het beste doen als je exploitatiebeschadigingen vermoedt?

  • Beoordeel nauwkeurig de toestand van de band.
  • Gebruik het reservewiel.
  • Ga met de beschadigde band naar een professionele bandenservice.

Verdere gebruik van de beschadigde band zal tot volledige vernieling leiden.

Denk eraan! Banden mag je niet zelf repareren!

Waar moet je op letten?

Algemene

Algemene aanblik van de band waarop de sporen van verschillende beschadigingen zichtbaar zijn - scheuren in bandflanken en karkas als gevolg van een te lage bandenspanning of overbelasting, gedeeltelijke loslaten van het loopvlak, vervorming van draad en scheuren in bandhiel.

Verouderings

Verouderings-scheuren - schade die kan leiden tot binnendringen van water met als gevolg een vorderende corrosie van stalen gordels.

Sneeën in de bandflank

Sneeën in de bandflank - beschadiging die afhankelijk van de sneediepte voor constructie defecten van de band kan zorgen. Bulten en oneffenheden op de band.

Je hoort ook aandacht

Je hoort ook aandacht aan alle bulten en oneffenheden op de band te geven.

Rijden met

Rijden met te lage bandenspanning kan tot een klap van de bandflank leiden.

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)