Elke auto staat op een onderstel met een wielas, waaraan de wielen zijn gemonteerd. De wielen zijn vervolgens met het chassis van je auto verbonden via een set onderdelen die we de wielophanging noemen. De wielophanging heeft als functie om het rijden comfortabeler te maken en doet dit door de schokken op te vangen die door hobbels in de weg veroorzaakt worden. De ophanging zorgt er ook voor dat het chassis niet te ver uitzwaait als je door een bocht heen rijdt en zorgt voor een optimaal contact tussen de wielen en het wegdek.

Monteur werkt aan wielophanging in zijn garage

De eerste auto’s die gebouwd werden, waren uitgerust met simpele bladvering. Later kwamen daar schokdempers bij en de veerpoot, een combinatie van schokdempers en veren. Tegenwoordig wordt de onafhankelijke wielophanging veel toegepast omdat het lekker comfortabel rijdt. Als we spreken over de ophanging, dan hebben we het vooral over de volgende auto onderdelen:

  • Schokbrekers – deze dempen de schokken veroorzaakt door putje en hobbels in het wegdek
  • Draagarmen – stalen armen die de wielen direct verbinden met de carrosserie van de auto
  • Fuseekogels – deze verbinden de draagarmen met het fuseestuk. Ze slijten vaak hard.

De wielophanging krijgt het vaak zwaar te verduren. Verkeersdrempels en op- en afritjes vragen veel van de ophanging, zeker als je er met hoge snelheid overheen rijdt. Een scheve stand van de wielen treedt dan snel op.

Hoe beïnvloedt de wielophanging de stand van de wielen?

Band wordt gemonteerd door monteur

Bij een juiste stand van de wielen heb je controle over je auto, helt de auto niet naar 1 kant over en slijten je autobanden gelijkmatig af. Kapotte of versleten onderdelen in de wielophanging zorgen voor een onjuiste stand van de wielen ten opzichte van je auto. Als je bijvoorbeeld een stoeprandje hebt meegepakt of een aanrijding hebt gehad, dan is de kans groot dat de wielen niet meer recht onder je auto staan.

Dit merk je al snel tijdens het rijden. Een verkeerde uitlijning herken je als volgt:

Hieraan kun je duidelijk merken dat er iets mankeert aan de wielophanging. Je kunt bovendien tijdens het rijden rare geluiden horen die komen uit de richting van de voorwielen. Bij tikkende of bonkende geluiden tijdens het nemen van een bocht kun je maar beter snel de garage bellen.

Wat is de relatie tussen wielophanging en autobanden slijtage?

Een verkeerde wielophanging veroorzaakt dus een scheefstand van een of meerdere wielen van je auto. Omdat de wielen niet meer goed sporen en de auto dus scheef trekt, zullen ook de autobanden scheef gaan afslijten. Wielen moeten altijd loodrecht op de grond en evenwijdig aan elkaar staan. Is dit niet het geval, dan zal het profiel van de autobanden ook scheef afslijten. Je loopt dan het risico dat je gaat rijden op rubber wat niet gemaakt is om vele kilometers mee te gaan. Dit kan uiteindelijk leiden tot een klapband. Merk je dat je autobanden scheef afslijten, wacht dan niet tot de apk-keuring, maar laat de ophanging zo snel mogelijk nakijken bij de garage. Bij ernstige slijtage kan het ook nodig zijn om je banden meteen te laten vervangen.

Hoe voorkom je overmatige bandenslijtage door een verkeerde wielophanging?

Automonteur bekijkt wielophanging

Een verkeerde wielophanging kun je met wat zorg voorkomen. De wielophanging wordt standaard gekeurd bij een apk-keuring. De keurmeester beoordeelt tijdens de keuring de kwaliteit van de schokbrekers, draagarmen, stabilisatorstangen en de bladveren. Door je auto regelmatig apk te laten keuren, ben je altijd op de hoogte van de kwaliteit van de wielophanging. Zo kun je versleten onderdelen op tijd vervangen waardoor de ophanging weer werkt zoals het moet. Zo voorkom je scheve bandenslijtage.

Je kunt overmatige bandenslijtage ook voorkomen door na een bandenwissel je auto te laten uitlijnen en balanceren. Tijdens het uitlijnen wordt de ophanging met speciale apparatuur aangepast waardoor de wielen weer loodrecht op de grond en evenwijdig aan elkaar staan. Hierdoor zullen je banden ook weer mooi gelijkmatig afslijten.

Bij het balanceren worden juist de wielen en banden in balans gebracht. Dit gebeurt met een balanceermachine die kan bepalen waar de onbalans in de velg zit en hoe groot deze is. De onbalans wordt opgeheven door een stukje lood op de juiste plaats op de velg te slaan of te plakken, zodat de onbalans weer opgeheven wordt.

Na de montage van nieuwe banden is het dus belangrijk dat de wielen uitgebalanceerd en uitgelijnd worden. Doe je dit niet, dan loop je het risico op overmatige bandenslijtage en zul je eerder een nieuwe bandenset moeten kopen. De enige uitzondering hierop is de montage van complete wielen, dus velgen inclusief banden.

Monteer je namelijk een compleet nieuwe wielset, dan is balanceren niet nodig. De band en het wiel zitten namelijk aan elkaar en worden als een geheel op je auto gezet. Je kunt dan voor de zekerheid je auto wel laten uitlijnen, dan weet je zeker dat de wielophanging ook in orde is.

Voorkom overmatige bandenslijtage

De wielophanging speelt dus een grote rol bij het voorkomen van onregelmatige en overmatige bandenslijtage. Omdat de wielophanging best kwetsbaar is en tijdens het rijden veel te verduren krijgt, kunnen de wielen van je auto makkelijk scheef gaan staan. Je banden slijten hierdoor sneller af. Slecht voor het milieu en slecht voor je portemonnee. Je kunt dit zelf voorkomen door rustig te rijden, je auto regelmatig apk te laten keuren en te zorgen dat na een bandenwissel je auto gebalanceerd en uitgelijnd wordt.