Je hebt de term “Smart Mobility” vast wel eens voorbij horen komen, bijvoorbeeld als er gesproken wordt over het dichtslibben van de Nederlandse wegen of als het gaat over de toename van de lengte van files in de steden. Deze problemen vragen om slimme verkeersoplossingen waar veel partijen en natuurlijk veel automobilisten bij zijn betrokken.

Maar wat betekent Smart Mobility nu eigenlijk? Hoe kan het deze verkeersproblemen oplossen en hoe ver zijn we in Nederland eigenlijk met het “smart” maken van onze verkeersstromen? We zochten het uit.

Smart Mobility – Intelligent, connected & autonoom

Connected mobility

Smart Mobility is een heel breed begrip. Frans Tillema, lector aan de Hogeschool Arnhem/Nijmegen doet er veel onderzoek naar en volgens hem kun je Smart Mobility onderverdelen in 3 begrippen:

  • Intelligent Mobility

  • Connected Mobility

  • Autonoom rijden

Intelligent mobility

Intelligent Mobility is een nieuwe manier van denken over het gebruik van technologie en gegevens in het verkeer. Het doel is het verbinden van mensen, plaatsen en goederen binnen alle vervoerswijzen. Een mooi voorbeeld hiervan is het in colonne rijden van connected vrachtwagens. Deze vrachtwagens zijn met elkaar verbonden via een draadloos netwerk. De trucks zijn voorzien van de modernste detectiemogelijkheden zodat ze informatie krijgen over de wegomstandigheden. Videocamera's geven aan de achterste trucks beelden door die gemaakt worden door de camera in de voorste truck. Speciale radars aan de voorkant van de vrachtwagens houden de weg in de gaten en het GPS-systeem bekijkt waar en wanneer de vrachtwagens het beste achter elkaar aan kunnen rijden. Dit kan eventueel nog gecombineerd worden met intelligente stoplichten die in verbinding staan met de vrachtwagens en op groen springen als de colonne voorrang moet krijgen.

Connected Mobility stroomlijnt het verkeer

Connected Mobility gaat eigenlijk over de technologie in en om je auto waardoor deze “connected “wordt. Er wordt steeds meer technologie in auto's toegepast waarmee data verzonden en ontvangen kan worden. Zo kan de auto steeds beter communiceren, zowel zelf of via je smartphone. Denk bijvoorbeeld aan bandenspanning. Een speciale assistent die in verbinding staat met het TPMS systeem in je autobanden, laat je weten of de bandenspanning nog goed is. Zelfs tijden het oppompen kun je zo in real time zien hoe hoog de bandenspanning oploopt.

Uiteraard spelen autofabrikanten in op deze nieuwe trend, maar het echte voordeel van connected mobility zit uiteindelijk in het optimaliseren van verkeersstromen. Denk bijvoorbeeld aan in-car adviesdiensten waarmee een automobilist geadviseerd wordt over een optimale route en parkeermogelijkheden. Maar ook qua veiligheid biedt connected mobility voordelen. Zo kan een brandweer sneller ter plaatse zijn als deze zelf een groene golf kan maken door te verbinden met slimme verkeerslichten.

Autonoom rijden en zelfrijdende auto's

Intelligent mobility

Autonoom rijden is ook onderdeel van “Smart Mobility”. Autonome of zelfrijdende auto's hebben veel voordelen die ze geschikt maken voor gebruik in de steden. Zo kunnen deze auto's zo geprogrammeerd worden dat ze efficiënt omgaan met brandstof, of ze kunnen volledig elektrisch rijden zodat emissies beperkt worden. Autonome auto's kunnen ook prima dicht achter elkaar aan rijden zodat er meer ruimte op de weg ontstaat. Ze kunnen ook perfect de beste route uitstippelen omdat ze beschikken over GPS-data en file-informatie. Parkeerplaatsen zijn ook nauwelijks meer nodig in een stad waar veel autonome auto's rijden. Deze ruimte kan dan bijvoorbeeld gebruikt worden voor woningbouw.

Minder verkeershinder met Smart Mobility

Smart Mobility in zijn geheel kan dus een flink aantal verkeersproblemen verminderen of zelfs oplossen. Veel gemeenten in Nederland zijn er al mee bezig, met name in de grotere steden met veel verkeersproblemen. Een belangrijk punt hierbij is de verzameling en het beheer van de enorme datastromen die samenhangen met Smart Mobility. Connected voertuigen en verkeerssystemen sturen enorme hoeveelheden data door, die vervolgens ook nog op een juiste en slimme manier moeten worden gebruikt om verkeersstromen te kunnen organiseren.

Daarnaast is Mobility as a Service (MaaS) erg in opkomst in Nederland, met name bij wegenbouwprojecten met veel verkeershinder. Via speciale apps kun je bijvoorbeeld beschikken over zeer actuele verkeersinformatie waardoor je bijvoorbeeld een andere route kunt nemen. Toch handig als je (weer) vergeten bent om je TomTom te updaten....MaaS kan ook gebruikt worden om mensen vlot door een stad heen te laten reizen met een combinatie van verschillende vormen van vervoer: auto, trein, fiets enz.

Takeaway

Smart Mobility is dus langzaam maar zeker in opkomst in Nederland en wordt nu vooral door overheden gebruikt om verkeersopstoppingen te voorkomen of te verminderen. In de toekomst zullen met name gemeenten en ministeries meer en meer gaan samenwerken met private partijen om alle datastromen in juiste banen te kunnen leiden zodat je makkelijker van A naar B kunt reizen.