Voor het rijden in de bergen hoor je vaak dat afremmen op de motor vereist is. Maar wat is remmen op de motor? Remmen op de motor is in feite het afremmen van de auto door het gaspedaal los te laten en terug te schakelen in de versnelling, in plaats van de voetrem te gebruiken. In technische termen komt het erop neer dat de vertragende krachten in de motor worden gebruikt om de snelheid waarmee de wielen draaien te verlagen. Dit gebeurt wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, waarbij de luchtinlaatklep wordt gesloten om een vacuüm te creëren. Hierdoor wordt de luchtstroom naar de cilinders beperkt, waardoor de energie wordt onttrokken en een remkracht ontstaat die de auto tot stilstand brengt.

Hoe rem ik op de motor?

automotor
Remmen op de motor werkt alleen als de auto in een versnelling staat. Als de koppeling ontkoppeld is, wordt de vertragende kracht die ontstaat door het loslaten van het gaspedaal niet overgebracht op de aandrijflijn, zodat de wielen met dezelfde snelheid blijven draaien. Als je terugschakelt naar een lagere versnelling kun je de motor sneller afremmen. Hoe hoger het toerental, hoe meer koppel door de transmissie wordt overgebracht, waardoor de auto sneller tot stilstand komt.

Remmen op de motor in een handgeschakelde auto is een eenvoudig proces, maar het kan nieuwe bestuurders een paar pogingen kosten om het onder de knie te krijgen. Stel dat je met 40 km/u in de vijfde versnelling rijdt en een verkeerslicht nadert. Als je geleidelijk wilt afremmen, haalt dan je voet van het gaspedaal en schakel naar een lagere versnelling, zoals de tweede of derde (vergeet niet het toerental aan te passen als je terugschakelt). Dit zal de auto afremmen zonder dat je de remmen hoeft aan te raken. Effectief remmen op de motor is een kwestie van soepelheid en timing, dus oefening baart kunst.

Wat zijn de voordelen van remmen op de motor?

Een van de belangrijkste voordelen van remmen op de motor is dat het de slijtage van de remmen vermindert. Aangezien remklauwen en trommelremmen op wrijving werken, slijten ze telkens als het rempedaal wordt ingetrapt. Door gebruik te maken van een combinatie van remmen op de motor en traditioneel remmen met het voetpedaal, kun je veilig rijden en tevens de slijtage van de remblokken beperken - waardoor de levensduur van de remmen wordt verlengd en het prettiger rijden is.

auto op de weg

Een ander voordeel is de hoeveelheid controle die het de bestuurder geeft, vooral bergafwaarts. Als je lange tijd bergafwaarts rijdt, is het van cruciaal belang dat je niet te veel gebruik maakt van de remmen om de auto af te remmen. Naarmate de auto meer vaart krijgt door de zwaartekracht, moet er meer worden geremd om de auto af te remmen. Dit betekent dat de remmen kunnen afzwakken door oververhitting en de daarmee verminderde wrijving. In deze situatie wordt remmen op de motor van levensbelang; daarom zie je bovenaan een steile helling altijd borden die aangeven dat je naar een lage versnelling moet schakelen. Een derde of zelfs tweede versnelling helpt de auto op een constante snelheid te blijven, en stelt je in staat slechts lichtjes de remmen aan te raken om de afdaling te vertragen - wat betekent dat ze niet zwaar worden gebruikt.

Ook tijdens het rijden in sneeuw willen we allemaal automatisch het rempedaal gebruiken als we het gevoel hebben dat we de controle over de auto verliezen in deze lastige omstandigheden. Het gebruik van de voetrem maakt de situatie op gladde wegen echter alleen maar erger, omdat de auto gemakkelijker gaat slippen als de wielen blokkeren of plotseling worden afgeremd. In besneeuwde omstandigheden moet je de juiste balans zien te vinden tussen een hoge versnelling om wielspin te voorkomen, maar ook tijdig terugschakelen om de wielen te laten draaien in plaats van volledig tot stilstand te komen.

Is remmen op de motor slecht voor mijn auto?

Als je op de motor remt, krijg je hoge toerentallen, dus sommige bestuurders zijn bang dat het schadelijk is voor de motor. Dit hangt allemaal af van hoe dicht het toerental bij de rode zone komt, en hoe lang het daar blijft. Wanneer je terugschakelt naar een lagere versnelling om de motor af te remmen, moet je ervoor zorgen dat de toerenteller niet boven de rode lijn staat. Als je te lang doorrijdt met een hoog toerental, kan de motor oververhit raken, waardoor de radiator en het koelsysteem onder druk komen te staan. Maar maak je geen zorgen als het toerental hoger is dan je zou verwachten; als het toerental onder de rode zone blijft, is er geen risico voor de motor - ook al lijkt deze wat hard te brullen.

Er is een risico voor de versnellingsbak. Als je snel van een hoge naar een lage versnelling schakelt, kun je de versnellingen en de koppelingsplaat onnodig belasten, waardoor de reparatiekosten mogelijk veel hoger uitvallen dan de kosten van een nieuw paar remblokken. Om de transmissie minder te belasten, kun je bij het terugschakelen het toerental aanpassen door het gaspedaal te gebruiken om het motortoerental te verhogen en vervolgens uw voet langzaam en soepel van de koppeling te laten komen. Zo kun je een lagere versnelling inschakelen zonder een onaangename schok en met minimale slijtage van het transmissiesysteem.

Tot slot

Is remmen op de motor goed of slecht? Onder normale rijomstandigheden is het gebruik van de voetrem bijna altijd de veiligste en snelste manier om de auto af te remmen. Je kunt in normale rijomstandigheden op de motor remmen, maar dit wordt uitsluitend gebruikt om remslijtage te voorkomen - niet als veiligheidsmaatregel. Er zijn echter gevallen waarin remmen op de motor een veiligere en efficiëntere optie is dan het gebruik van het rempedaal, en zal helpen om de auto te vertragen zonder het risico van slippen of oververhitting van de remblokken tot het punt waarop ze niet meer werken, met name in de bergen.