Niemand verheugt zich op de auto wassen. Maar zelf auto wassen kan therapeutisch zijn. Bovendien verhoogt het de verkoopwaarde van je auto, én verlengt het de levensduur. We leggen je hier de beste manier uit om ervoor te zorgen dat de lak van je auto schoon en beschermd blijft, en niet wordt beschadigd of bekrast tijdens een wasbeurt. Zelf met de hand wassen is veel beter dan je auto laten wassen in een geautomatiseerde wasstraat waar de lak bekrast zal worden door het vuil op de borstels van de vele tractoren die je voorgingen.

een auto wordt afgespoten op een zomerse dag

Voorbereiding

Elke keer dat je de lak aanraakt loop je het risico op krassen, doe dus alle sieraden af voor je begint. Riemen met gespen zijn ook een gevaar, dus zorg dat je shirt de gesp bedekt. Zorg ervoor dat je werkruimte is voorbereid en dat alles klaarstaat, van de hulpmiddelen en handdoeken tot de emmers en de slang. Je wilt niet dat het water opdroogt op de auto, vooral niet als het hard water is, met het risico dat je markeringen op de lak ziet. Je hebt twee grote emmers nodig, één voor het sopje en één als vuile spoelemmer zodat het vuil niet terug op de lak terechtkomt.

Als je met de spons de lak aanraakt, loop je het risico krassen te maken omdat het vuil wordt verplaatst. Het is dus essentieel om eerst alle grote stukken vuil en troep van de lak te verwijderen voordat je deze aanraakt zodat je dit risico minimaliseert. Je doet dit het beste met een hogedrukreiniger, maar niet met een sproeikop van 0 graden, want dat kan de lak beschadigen. Gebruik een sproeikop van 40 graden voor een brede straal. Spoel al de losse, grote viezigheid en stof van de lak.

Wassen

een auto wordt met zeep en een spons gewassen

Het is verstandig om de wielen eerst te wassen met een velgenreiniger om te voorkomen dat het vieze water opdroogt op de lak. Gebruik een wielborstel en reinig zowel de buitenkant van het wiel als de binnenkant van de wielkast. Zorg ervoor dat je na elk wiel het vuil en remstof van de wielborstel verwijdert in de emmer met vuil water. Spoel elk wiel af nadat je klaar bent. Giet het water uit de emmers en vul beide opnieuw (een met gewoon water en een met zeepwater) om nu aan de auto te beginnen.

De auto is nu nat en al het grote vuil is van de lak verwijderd. Tijd voor een wasbeurt. Gebruik een washandschoen en water met sopje uit de zeepemmer, reinig de auto met een zijwaartse beweging, nooit met cirkelvormige bewegingen, bij het dak, dan de voorruit, en dan de motorkap, en werk zo naar beneden toe. Na elk paneel of half paneel, afhankelijk van de grootte van het paneel (dak en motorkap zijn groot), leg je de washandschoen in de "vuil water emmer" en schudt je deze om al het resterende vuil van de handschoen te krijgen. Haal de handschoen uit het vuile water en knijp deze uit, en dompel de handschoen weer in de zeepsop om vers water en sop op de handschoen te krijgen.

Herhaal de was beweging van links naar rechts bij het volgende paneel. Was het voertuig van boven naar beneden, van het dak naar de onderkant, omdat auto’s aan de onderkant het vuilste zijn, daar waar het meeste vuil op spat. Ga snel en efficiënt te werk, zodat noch het water noch de zeep op de lak opdroogt. Wanneer je de auto het beste kunt wassen hangt ook af van het weer. Idealiter wil je de auto niet in de zon wassen, want dat droogt sneller en laat schadelijke vlekken op de lak achter. Maar je auto wassen op straat in het zonnetje is leuk en vaak gezellig, dus ga gerust je gang. Soms is het nodig om elk paneel opnieuw af te spoelen om de auto nat te houden. Was je auto nooit in de vorst want dan vriezen de sloten vast.

een jonge vrouw spoelt haar auto voor de laatste keer af

Als de hele auto, inclusief de wielen, gewassen is, is het tijd voor een laatste spoeling. Gebruik de hogedrukreiniger om alle zeep van boven tot onder van de auto te spoelen.

De volgende fase is het drogen. Een gemakkelijke manier om de auto te drogen is door een bladblazer te gebruiken om het meeste water van de lak te krijgen. Wie geen bladblazer heeft, kan het beste zachte, schone microvezeldoeken gebruiken. Zodra het meeste water van de auto is gedroogd, is het tijd om het verborgen water te verwijderen. Alle dorpels, pakkingen, grilles, spoilers enzovoorts, van de auto houden water vast. Gebruik een föhn om al het verborgen water uit alle hoeken, gaten en spleten rond de auto te blazen. Je zult verbaasd zijn hoeveel verborgen water er wordt vastgehouden dat later uit zijn verstopplekjes zal druppelen en watervlekken op de lak zal achterlaten.

Het is een goed idee om het glas aan de buitenkant - en binnenkant - een speciale schoonmaakbeurt te geven om een kristalhelder, streeploos zicht te garanderen. Gebruik een schone microvezeldoek (of een papieren handdoek van hoge kwaliteit) met een ammoniakvrije glasreiniger. Het goed schoonmaken en onderhouden van de binnenkant is een verhaal op zich, maar je moet uiteraard stofzuigen en vuil afnemen met een vochtige doek. Het is ook belangrijk om alles onder de motorkap schoon te houden, maar gebruik geen product dat vuil aantrekt. Één keer per jaar is het ook een goed idee om de auto in de was te zetten voor bescherming.

Tot slot.

Hoe vaak je auto wassen hangt af van factoren zoals locatie, weer en rijstijl, maar een tweewekelijkse of maandelijkse wasbeurt houdt je auto schoon en beschermd. Zorg dat je speciale schoonmaakmiddelen en –gereedschap hebt, zoals shampoo en schoonmaakhandschoen en doeken.

Hopelijk helpen deze tips voor hoe je auto te wassen, zodat je met een schitterende auto op pad kunt!