Banden zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel voor de veiligheid van een auto. Ze hebben een grote invloed op hoe goed de auto op de weg ligt, reageert op het stuur en vertraagt wanneer je op de rem trapt. Rijden met banden in slechte staat verhoogt het risico op een ongeval, en daarom worden de banden dan ook gecontroleerd tijdens de APK. Alsof dat nog niet voldoende stimulans is, kunnen bestuurders ook een boete krijgen als de banden onder de wettelijke minimum profieldiepte van 1,6 mm zitten.

een automonteur is een autoband aan het oppompen

Daarom is het belangrijk om regelmatig de staat van de autobanden te controleren, en in het bijzonder de bandenspanning. Slechts een paar minuten is nodig voor een inspectie, en dit beschermt jezelf en andere weggebruikers en zorgt er ook voor dat je auto optimaal rijdt. En in een tijd dat de benzineprijs al maar hoger lijkt te worden is het goed om je te bedenken dat te zacht opgepompte banden meer benzine verbruiken omdat er meer weerstand van het wegdek is. 

Michelin stelt zelfs dat te zacht opgepompte banden tot wel 25% meer benzineverbruik kunnen leiden. Bandenfabrikanten en verkeersveiligheidsorganisaties raden chauffeurs aan om de autobanden minstens één keer per maand te controleren. Lees hieronder hoe je dat doet en hoe je de bandenspanning weer op peil kunt brengen.

Hoe je de juiste luchtdruk van autobanden kunt vinden

Begin met het controleren van de bandenmaat van je auto. Op een paar uitzonderingen na, zoals high-performance modellen, moeten de vier banden van een auto dezelfde maat hebben. Bekijk de zijwand van een van de banden en zoek naar een reeks cijfers en letters die de maat van de band aangeeft. Een voorbeeld is: 195/55 R 16. Vindt vervolgens de aanbevolen luchtdruk. Het handboek van je auto of de gebruikershandleiding zal de juiste luchtdruk beschrijven die moet worden gebruikt voor de bandenmaat van de auto. Bovendien hebben sommige auto's een sticker, die zich normaal op het kozijn van de bestuurdersdeur of in het klepje van de tank bevindt, waarop de aanbevolen luchtdruk voor de banden van de auto staat vermeld. Onthoudt dat als je de auto bestuurt met bagage en passagiers, of van plan bent zware ladingen te vervoeren of te slepen, de banden moeten worden opgepompt tot een hogere luchtdruk dan tijdens normale rijomstandigheden. Het handboek of de sticker van de auto geeft de juiste instelling.

Hoe moet ik nu de autobanden oppompen?

Je kunt je banden oppompen bij een tankstation of garage, waar ze een compressor hebben waar je de banden (meestal) gratis kunt oppompen. Je kunt je banden ook oppompen met een compressor die je bij een auto-onderdelenwinkel koopt, dit is een banden oppompen compressor die je op de sigaretten-aansteker kunt aansluiten.

Het wordt aanbevolen om de banden te controleren als ze koud zijn om een onjuiste aflezing te voorkomen Dus ofwel kort nadat je bent gaan rijden, ofwel enige tijd nadat je de auto hebt gestopt, bijvoorbeeld na het tanken. Verwijder de schroefdopjes van het bandenventiel en houdt deze in je hand (altijd handig om een paar werkhandschoenen in de auto te hebben!). Druk de bandenspanningsmeter op het uiteinde van het ventiel en controleer de aflezing op het digitale display. 

een bandenspanningsmeter wordt gebruikt om de bandenspanning te meten

In Nederland wordt de bandenspanning in het algemeen weergegeven in de luchtdruk eenheid bar, waarbij één bar gelijk is aan één atmosfeer en dat is de druk van de buitenlucht. De bandenspanning van een gemiddelde personenauto varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2 tot 5 % per maand. Kleine lekjes bij het ventiel, of langs de velg (of een spijker) kunnen ervoor zorgen dat banden nog sneller leeglopen. Als de luchtdruk lager is dan de aanbevolen instelling, voeg dan meer lucht toe totdat de juiste druk is bereikt. Als de druk te hoog is, laat dan wat lucht weglopen. Herhaal het proces voor de overige banden en vergeet het reservewiel niet.

Kan ik mijn autobanden oppompen met stikstof?

een man vult zijn autoband met stikstof

De banden van de auto oppompen met stikstof, is dat een goed idee? De Formule 1 en Nascar gebruiken het immers. Het grootste voordeel van stikstof in autobanden in vergelijking met standaard perslucht is dat stikstof kan helpen om de banden langer op de juiste druk te houden. Standaard perslucht is samengesteld uit dezelfde lucht die we inademen. Dit betekent dat het ongeveer 78% stikstof, 21% zuurstof en 1% een mengsel van andere gassen is, zoals kooldioxide. Samengeperste stikstof voor het oppompen van banden is veel homogener, doorgaans tussen 93-99% zuivere stikstof, terwijl de rest bestaat uit een mengsel van andere gassen. Stikstofmoleculen zijn groter dan zuurstofmoleculen, wat betekent dat het moeilijker is voor stikstof om uit de banden te lekken via het membraan van de binnen voering. Hoewel zowel stikstof als zuurstof uiteindelijk hun weg kunnen en zullen vinden door de binnenvoering van de band, kan het tot zes keer langer duren voor stikstof doorgelaten wordt. Bovendien bevat de samengeperste lucht waterdamp wat sterk uitzet of inkrimpt met temperatuurverschillen, wat bij zwaar gebruik kan een klapband kan veroorzaken of versnellen (zoals bij trucks en racewagens). Dus stikstof is wel beter, maar het kost geld om ze met stikstof te laten vullen en je kunt niet overal terecht om je banden bij te laten vullen.

Tenslotte

Het bijhouden van de luchtdruk van je banden is belangrijk omdat je banden voortdurend een beetje druk verliezen. Daarom moet je de banden oppompen zodra ze afwijken van de voorgeschreven luchtdruk. Je kunt je banden één keer per maand controleren, of wanneer je denkt dat het nodig is, bijvoorbeeld nadat je door een gat in het wegdek reed of een stoeprandje pakte. Oppompen met stikstof is bij normaal gebruik niet nodig, zeker niet als je maandelijks je banden controleert. Correct opgepompte banden hebben een langere levensduur, presteren beter en verhogen daarmee de veiligheid, dus deze kleine check-up is de moeite meer dan waard.