Verandering van de bandbreedte kan grote invloed hebben op het rijcomfort en op sommige rijparameters. Daarom rijst de vraag of dit wel veilig is en waarom automobilisten soms kiezen voor een andere maat.

Vergelijk bij het kiezen van nieuwe banden de beoordelingen van experts en die van gebruikers.
Wij geven een toelichting op de belangrijkste kwesties die iedere automobilist moet analyseren bij wijziging van de bandbreedte, niet alleen vanwege de wissel van zomer- naar winterbanden.

Wij hebben de afmetingen van banden en de geschiktheid voor specifieke auto's ook besproken met specialisten van Continental, een van de grootste en bekendste premiumbandenmerken, die met graagte deelnamen aan de discussie.

Wijziging van de bandenmaat

De bandenmaat is een nogal problematische kwestie, vooral wanneer je voor het eerst banden koopt. De maat wordt opgegeven als reeks letters en cijfers op de zijkant van iedere band.

Hoe lees je de bandenmaat af? De nummers/letters betekenen het volgende:

  • Bandbreedte – opgegeven in millimeters. Dit is de afstand tussen de zijkanten.
  • Bandprofiel – de procentuele verhouding tussen de hoogte en breedte. 205/45 betekent bijv. 45% van 205 mm.
  • Letter R of D – dit betekent: R – radiaal of D – diagonaal.
  • Velgmaat – de verhouding tussen de velgbreedte en de band. Dit getal staat voor de diameter van de velg, opgegeven in inches, bijv. 15.
  • Snelheids- en belastingsindices – dit zijn waarden die bepalen binnen welk belastings- en snelheidsbereik de band kan worden gebruikt.

Als je niet weet welke maat je nodig hebt, maar wel wat de wieldiameter is, kun je dit snel zelf controleren. Deze informatie staat aan de binnenkant van het klepje van de brandstoftank of in de gebruiksaanwijzing van het voertuig. De afmetingen van fiets- en motorbanden zijn mogelijk iets anders gemarkeerd.

Ben je nog steeds niet zeker van je zaak? Onze calculator helpt je de juiste maat van vervangende banden voor je auto te bepalen.

Vervangende banden

Vervangende banden zijn alternatieve afmetingen die veilig op je voertuig kunnen worden gemonteerd. Automobilisten maken daarom ook gebruik van de mogelijkheid om bredere of juist smallere varianten aan te brengen.

Er zijn echter bepaalde waarden die onveranderd moeten blijven om de veiligheid en het comfort te waarborgen.

  • De snelheidsindex is de maximale toegestane snelheid waarmee een auto mag rijden op deze band, bij de maximale belasting die is bepaald door de belastingsindex.
  • De belastingsindex bepaalt de maximale belasting die de band aan kan tijdens het rijden op de maximale toegestane snelheid. De belastingsindex wordt uitgedrukt in een getal van twee of drie cijfers en staat op de zijkant van de band.
  • Grootte van de uitsparing – er kan van de maat worden afgeweken zolang de relatie tussen de afmetingen die de bandenmaat bepalen duidelijk zijn. Bij verandering van de velgen naar een grotere maat moet je het profiel van het verminderen zodat dezelfde totale buitendiameter behouden blijft – ofwel zijn totale hoogte. De bandenmaat voor de betreffende velg is van essentieel belang. Te hoge of te brede banden kunnen gaan schuren bij het draaien van de wielen. De band- en velgbreedte moeten dus proportioneel toe- en afnemen.
  • Afmetingen van de remschijven en -schoenen – als je de velgdiameter verandert, moet je nagaan of montage mogelijk en veilig is.

Ook de experts van Continental wijzen erop dat je tijdens je aankoop de aanbevelingen van de autofabrikant moet naleven. Alleen zo kies je een veilige en comfortabele band. Dit betekent niet dat er wat betreft de maat van de band geen flexibiliteit mogelijk is. Fabrikanten geven altijd op welke banden je op de gegeven auto kunt monteren.

Paweł Skrobisz 

Hoofd van de Technische Afdeling


Waarom kiezen automobilisten voor afwijkende maten?

Er zijn enkele redenen, maar naast de voor de hand liggende als de juiste keuze van een band die past bij de velg, is de prijs heel vaak de belangrijkste.

De prijs per stuk van bepaalde banden kan per model aanzienlijk verschillen en dat komt vooral door de maatvoering van de gekozen set. Daarom kiezen eigenaars van auto's met wielen in minder populaire afmetingen soms voor vervangende banden.

Er zijn ook automobilisten die niet helemaal tevreden zijn met de esthetische uitvoering door de fabrikant en daarom talrijke aanpassingen doen aan hun voertuig. Een element daarvan zijn de wielen. Vergroting van de velgen, vermindering van het bandprofiel en montage van gekleurde aluminium velgen kunnen het uiterlijk van een auto ingrijpend veranderen.

Sommige automobilisten besluiten om de breedte van de band alleen te veranderen in de winter.Sommige automobilisten besluiten om de breedte van de band alleen te veranderen in de winter.

Bandbreedte en brandstofverbruik

We hebben al vastgesteld dat geld een van de hoofdredenen is voor een afwijkende bandgrootte. Onthoud echter dat de afmetingen ook van invloed zijn op het brandstofverbruik.

De bandbreedte en het verbruik zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je bredere banden neemt dan standaard is voorgeschreven, krijgen je meestal te maken met een hogere rolweerstand. De hogere wrijvingsfactor betekent dat de auto meer kracht moet leveren om vooruit te komen. Dit leidt tot hoger brandstofverbruik en daarmee hogere gemiddelde exploitatiekosten.

Voor- en nadelen van een aangepaste bandbreedte


Nadelen
Voordelen
Bredere banden
  • Meer lawaai
  • Hogere rolweerstand – hoger brandstofverbruik
  • In combinatie met een laag profiel – minder demping van oneffenheden op de weg
  • Moeilijkheden bij rijden over sporen in de weg
  • Kortere remweg
  • Betere grip in de bochten
  • Kleine gaten in de weg zijn minder voelbaar
Smallere banden
  • Minder grip in de bochten
  • Langere remweg
  • Betere bescherming tegen aquaplaning
  • Stil
  • Lagere prijs
  • Minder rolweerstand
  • Bij een breder profiel lijkt de band zachter waardoor het rijcomfort toeneemt

Banden seizoensgebonden wisselen – is het de moeite waard om de bandbreedte te wijzigen?

Bij auto's met een groter motorvermogen zorgt de fabrikant bijna altijd voor gehomologeerde winterbanden die iets smaller zijn dan de zomerbanden. Dit is gerechtvaardigd wanneer je veel buiten de stad rijdt, waar de wegen minder vaak sneeuwvrij worden gemaakt en de omstandigheden veeleisend kunnen zijn voor de automobilist.

Waarom gebeurt dit?

Kies de banden die aan jouw behoeften voldoen. Op besneeuwd, nat of verijsd wegdek kunnen smalle banden beter uit de voeten. Ze zijn minder gevoelig voor aquaplaning, hebben een lagere rolweerstand en verminderen het risico op slippen.

Brede banden zijn daarentegen gevoeliger voor aquaplaning en kunnen minder goed overweg met sporen die vaak 's winters ontstaan in de platgereden sneeuw.

In de zomer zijn brede banden echter in het voordeel vanwege de hogere stabiliteit in de bochten en een kortere remweg, wat goed van pas komt bij hogere snelheden.