Op onze autobanden rijden we vele kilometers over asfalt, klinkers en andere soorten wegdek. Daar slijt niet alleen ons bandenprofiel van, maar ook het asfalt. De Nederlandse snelwegen zijn namelijk een van de drukst bereden snelwegen ter wereld. De A4 bij Den Haag is bijvoorbeeld de drukste snelweg van Nederland. Hier rijden bijna 240.000 auto's per dag overheen. Het totale Nederlandse wegennet is 139.294 kilometer lang en bestaat uit rijkswegen, provinciale wegen en secundaire wegen. Als je bedenkt dat er in Nederland 73 km snelweg ligt per 1.000 km2 landoppervlak dan zal het je niet verbazen dat Nederland de grootste autosnelwegdichtheid van Europa heeft.

Al dit asfalt moet natuurlijk wel onderhouden worden. Door de hoge verkeersdrukte slijt het asfalt van de drukke wegen behoorlijk. Wist je trouwens dat er wel 8 soorten asfalt zijn en dat de levensduur van deze asfaltsoorten varieert van 5 tot 15 jaar? Dat moet dus regelmatig vernieuwd worden. Over het algemeen is de staat van onderhoud van de Nederlandse wegen goed, maar door de hoge belasting en de soms korte levensduur van het asfalt is regelmatig onderhoud aan de wegen noodzakelijk.

Op welke manieren wordt de infrastructuur in Nederland verbeterd?

Natuurlijk willen we allemaal wel eens een keer onze nieuwe zomerbanden of winterbanden uittesten op mooi zwart, nieuw asfalt. Het onderhoud aan wegen is echter een hele kostbare zaak. Dat blijkt al uit het feit dat het kabinet Rutte vanaf 2018 een slordige 2 miljard euro beschikbaar stelt voor verbetering van de Nederlandse infrastructuur. Dit geld wil de overheid gebruiken voor:

  • de aanleg van extra rijstroken

  • aanleg van nieuwe wegen

  • verbetering van de aansluitingen van wegen

  • ontwikkelingen op het gebied van slimme mobiliteit zoals wegen geschikt maken voor zelfrijdende auto's

Extra rijstroken worden met name aangelegd om files op te lossen en de huidige wegen geschikt te maken voor het toegenomen verkeer. De overheid neemt deze maatregelen met name in de Randstad om het aantal files te verlagen en om knooppunten op te lossen. Zo worden bij de A13/A16 en de A24 bij Rotterdam en de Ring Utrecht A27/A12 nieuwe rijstroken gemaakt.

Ondanks dat er al vele kilometers asfalt zijn, worden er toch nog steeds nieuwe wegen aangelegd of worden bestaande wegen verlengd. Een mooi voorbeeld hiervan is de A15 waar 12 kilometer nieuw asfalt wordt neergelegd. Met deze verlenging wil de overheid de A12 en de A15 verbinden richting Duitsland. Hierdoor ontstaat een nieuwe route richting Duitsland en dit kan helpen om bijvoorbeeld de filedruk op de A1 te verminderden.

Zijn onze wegen wel geschikt voor zelfrijdende auto's?

Zijn onze wegen wel geschikt voor zelfrijdende auto's?

In de toekomst is het heel goed mogelijk dat we zelfrijdende auto's met ademenden banden steeds meer zullen tegenkomen op de weg. Deze auto kan zelf zijn positie op de weg bepalen, maar als er een snelwegtraject op de schop gaat, dan heb je kans dat je auto de weg even helemaal kwijt is.

Bakens langs de weg en een zeer actuele dataset met weginformatie waarmee de auto navigeert zijn dan echt noodzakelijk om te zorgen dat je niet met auto en al in de berm belandt.

Verbetering van de infrastructuur gaat niet altijd volgens plan...

Tijdens de aanleg van nieuwe wegen moet er rekening gehouden worden met omwonenden, maar ook met dieren. Dat kan voor vreemde situaties zorgen. Een mooi voorbeeld daarvan is de verbreding van de N35 bij Zwolle. Dit heeft meer dan 10 jaar geduurd voordat er genoeg geld was voor de verbreding van deze weg die inmiddels in gang is gezet. Maar uit recent onderzoek bleek dat midden op het nieuwe traject een boerderij staat waarin beschermde dwergvleermuizen wonen. Deze boerderij kan pas gesloopt worden zodra de vleermuizen uit hun winterslaap zijn. Het gevolg: de weg is nu tijdelijk met een rare slinger om de boerderij heen gelegd en zal aangepast worden als de vleermuizen weg. Dat wordt dus goed uitkijken in het donker...

Ondanks vleermuizen en andere onvoorziene omstandigheden die zich kunnen voordoen, kunnen we wel zeggen dat er in Nederland flink wat gedaan wordt aan het verbeteren van de infrastructuur. Miljarden worden er besteed aan het uitbreiden en verbeteren van de wegen in ons land door het aanleggen van extra wegen, extra rijstroken en het onderhouden van de wegen. Houd dus de websites zoals die van Rijkswaterstaat goed in de gaten voor nieuwe ontwikkelingen.