Veel automobilisten gaan graag goed voorbereid de winter in en leggen als koning winter zich doet gelden de winterbanden om. Winterbanden hebben een hoger rubbergehalte waardoor ze soepel blijven in temperaturen onder de 7⁰C. Hoe zachter ze zijn, hoe meer de band in het wegdek kan grijpen, waardoor de grip en controle verbeteren. Winterbanden hebben ook talloze kleine groeven (ofwel lamellen) in hun loopvlakblokken die worden gebruikt om water te verspreiden en aquaplaning te voorkomen. Deze groeven bijten ook in de sneeuw of ijs en bieden optimale grip op de weg. Ze hebben ook een diep profiel waarin sneeuw zich op kan hopen. En juist deze sneeuw geeft een uitstekend gripeffect en daarmee extra tractie op besneeuwde en ijzige wegen. U kunt een winterband herkennen aan een ‘Sneeuwvlok op een berg’ -symbool op de zijwand heeft, wat aangeeft dat deze voldoet aan de veiligheidscriteria voor gebruik in strenge winterse omstandigheden. Deze winterbanden van de zwaarste klasse heten officieel “3PMSF”(Geheugensteuntje: Drie Pieken Met Sneeuw Flokje), maar er zijn ook all-season banden met de markering “M+S”(Modder + Sneeuw) die als winterband gebruikt kunnen worden.

Profieldiepte

In veel Europese landen moet de profieldiepte van een winterband minimaal 1,6 mm zijn. Dit is vaak gemakkelijk te controleren, omdat veel banden zijn voorzien van een profielslijtage-indicator of een profielslijtage-index, wat aangeeft wanneer de band een profieldiepte van 1,6 mm bereikt. Maar houd in gedachte dat dit het wettelijk minimum is voor bijvoorbeeld Duitsland en niet de aanbevolen profieldiepte. Een minimum van 4 mm is veel veiliger, omdat belangrijke eigenschappen, zoals grip en tractie, dan nog optimaal zijn. Bij sommige banden is dit gemarkeerd met slijtage-indicatoren, zoals een sneeuwvloksymbool met daaronder “4 mm”, om aan te geven wanneer een band nog goed is voor de winter. Als deze indicator wegslijt kun je beter je winterbanden vervangen. Je kunt ze altijd oprijden als zomerbanden. Bovendien zijn er veel Europese landen waar de lat hoger ligt en een andere minimum profieldiepte wordt vereist.

Scandinavië

In Scandinavië zijn winterbanden verplicht, met uitzondering van Denemarken. In Zweden begint het winterseizoen op 1 december en duurt tot 31 maart, en gedurende deze periode is het gebruik van winterbanden verplicht. Dit kunnen winterbanden met de indicatie 3PMSF of all-season met M+S zijn. Dit geldt voor alle soorten voertuigen, inclusief banden van aanhangwagens. De profieldiepte voor een winterband moet tenminste 3 mm zijn. In Noorwegen begint het winterseizoen in het zuiden op 1 november en duurt tot de 1e maandag na Pasen, maar in de noordelijke districten Nordland, Troms and Finnmark begint het seizoen op 15 oktober en duurt tot 30 april. De winterbanden moeten van het type M+S (speciaal ontwikkeld voor wintergebruik) en/ of 3PMSF zijn, eveneens met een profieldiepte van tenminste 3 mm. In Finland zijn winterbanden wettelijk verplicht tussen 1 december en 28 februari, maar deze periode kan indien nodig tot 20 april worden verlengd. Ook hier moet de profieldiepte minimaal 3 mm zijn.

De Alpen

In de Alpen wordt het wat verwarrender. Zo is er in Italië is er weliswaar niets geregeld op centraal niveau, maar in de Alpen kun je lokaal borden tegenkomen die winterbanden verplicht stellen (1,6 mm profieldiepte, minimaal M+S). Zelfs sneeuwkettingen moet je dan verplicht bij hebben. Hetzelfde geldt voor Frankrijk, maar de profieldiepte moet daar tenminste 3,5 mm zijn. In Duitsland is de minimale profieldiepte 1,6 mm en tot 2024 mogen de winterbanden nog van het type M+S zijn, daarna moeten alle winterbanden van de zwaardere categorie 3PMSF zijn. Zwitserland heeft helemaal geen regels maar je wordt gewoon aansprakelijk gesteld als je bij een ongeluk betrokken bent waar jouw verkeerde banden van invloed waren. In het echte Alpenland Oostenrijk hebben ze het wel gehad met toeristen die op zomerbanden de bergen afsleeën en dat zie je terug in de verkeersregels: M+S winterbanden met 4 mm profieldiepte, en indien je niet aan deze vereisten voldoet kan de boeten oplopen tot € 5000!

De Balkan

De Balkan wordt ook steeds populairder als wintersportbestemming, dus het is ook goed om te weten wat daar de vereisten zijn. In Kroatië en Bosnië-Herzegovina zijn winterbanden (all-season M+S of 3PMSF, minimale profieldiepte 4 mm) verplicht van 15 november tot 15 april, ongeacht de weersomstandigheden. Hetzelfde geldt voor Montenegro en Servië, maar de winterperiode begint daar op resp. 15 en 1 november en eindigt op 1 april. In Slovenië zijn winterbanden verplicht van 15 november tot 15 maart, met een minimale profieldiepte van 3 mm

Ook in andere landen in die regio zijn winterbanden verplicht in het winterseizoen: Slowakije van 15 november tot 31 maart (minimaal 3 mm), Tsjechië van 1 november tot 31 maart (minimaal 4 mm) en in Roemenië moeten winterbanden met een minimale profieldiepte van 2 mm worden gebruikt op wegen bedekt met sneeuw of ijs tussen 1 november en 31 maart.

Neem ook de moeite om je profiel te controleren, zowel voor als achter, en neem niet de 1,6 mm als leidraad. Dat is simpelweg half werk! Zeker, zelfs in de winter kan de autobahn kurkdroog zijn en volstaat het minimum profiel, maar het is een gok. Je weet immers nooit wanneer je een stuk binnendoor moet en je komt in een winterse sneeuwstorm terecht en je kunt niet verantwoord verder omdat je te weinig grip hebt. Of je wordt uitgenodigd door Koning Willem Alexander voor een borrel in Lech, maar je moet weigeren omdat je niet over de in Oostenrijk vereiste 4 mm profiel beschikt. Als je de 4 mm profieldiepte aanhoudt rijdt je het veiligste en ben je in alle landen welkom. Dus blijf lekker warm thuis, óf kom goed beslagen ten ijs! Voor goede kwaliteit winterbanden bekijk ons assortiment.