Je auto is maar net zo blits als het lelijkste onderdeel. Je besteedt veel aandacht aan lak, verlichting, aluminium velgen met brede banden…en daarachter zie je een roestige, vuile remklauw. Dat stoort! Maar kun je wel aan je remklauwen komen? Remklauwen verven, is dat mogelijk? Jazeker, en wij leren je hier hoe.

Wat is een remklauw eigenlijk?

Een remklauw op een remschrijf
Hoewel remklauwen een essentieel onderdeel zijn van de remmen van je auto, is hun werkelijke functie niet algemeen bekend. Een remklauw maakt deel uit van het schijfremsysteem, het type dat de meeste auto's in hun voorremmen hebben. De remklauw bevat de remblokken en zuigers en vertraagt de wielen van de auto door wrijving met de remschijven te creëren. De remklauw klemt op de remschijf van een wiel om het draaien af te remmen als je op de rem trapt. Binnen elke remklauw bevindt zich een paar metalen platen die bekend staan als remblokken. Wanneer je op het rempedaal drukt, zorgt remvloeistof voor druk op de zuigers in de remklauw, waardoor de remblokken tegen de remschijf worden gedrukt en de auto afremt. De remklauw bevindt zich over het algemeen in het wiel en is verbonden met de hoofdcilinder via buizen, slangen en kleppen die remvloeistof door het systeem geleiden.

Waar komen geverfde remklauwen vandaan?

een rood geverfde remklauw
Historisch gezien waren remklauwen zwart, zilver of met een gouden cadmium laag. De kleur van de remklauw werd bepaald door het materiaal. Tot het begin van de jaren negentig droegen alle high-performance voertuigen van Ferrari, Lamborghini en Porsche zwarte of zilveren remklauwen. De Ferrari 355 begon de trend met rode gepoedercoate Brembo-remklauwen. Daarna kwam de Pontiac Grand Am GT uit 1995, eveneens met rode remklauwen. Tegenwoordig weten de meeste mensen dat als ze een trotse Porsche met gele remklauwen zien, de eigenaar € 5.000 of meer heeft neergeteld voor het koolstof keramische rempakket.

Kun je zelf remklauwen verven?

Zelf remklauw schilderen nam een vlucht in de jaren negentig toen een creatieveling besloot om remklauwen te verven met motor verf op hoge temperatuur. De verf moest uiteraard tegen hoge temperaturen kunnen. Vervolgens moedigde de verfindustrie dit aan door specifieke verf voor remklauwen te maken. Er zijn meerdere kleuren, maar verf de remklauw niet met een felle kleur als het een remklauw met één zuiger is die op een kleine remschijf is gemonteerd. Ga voor zwart, het zal je wielen er beter uit laten zien. 

een monteur bij een remschrijf met remklauw

Een felgekleurde remklauw kan een visuele afleiding zijn en de wielen er goedkoop uit laten zien. Verf de remklauw alleen in bijvoorbeeld rood als het een performance remklauw is met tegenoverliggende zuigers. Uiteraard kun je niet alles van een remklauw verven. Verf op sommige oppervlakken kan ervoor zorgen dat de remklauw vastloopt. Vermijd alle oppervlakken die in contact komen met het remblok of remschijf. Verf bevat componenten die het remblok kunnen vervuilen en de wrijvingsniveaus kunnen veranderen.

Maar zolang je voorzichtig bent met het beschermen van de andere delen van de remmen, is het niet eens nodig om de remklauwen van de auto te verwijderen om ze te schilderen. Volg deze handleiding en je bent in een middagje klaar!

Draai alle moeren op alle vier de wielen los, maar verwijder ze niet helemaal. Krik eerst de voorkant van de auto op zodat de voorwielen van de grond komen. Verwijder de moeren op de voorste twee wielen en verwijder vervolgens de wielen volledig. Bewaar de moeren op een goede plaats waar je ze niet verliest. Nadat de wielen zijn verwijderd, zie je de vuile en wellicht verroeste remklauwen. 

De volgende stap is het schoonmaken van de remklauwen. Spuit wat remmenreiniger op een tandenborstel en begin de remklauwen schoon te schrobben. Je moet meerdere keren remmenreiniger aanbrengen om de remklauwen volledig te reinigen. Spuit de reiniger nooit rechtstreeks op de remklauwen, maar op de tandenborstel en breng de reiniger op die manier aan.

Als je klaar bent met het schoon schrobben van de remklauwen, verwijder dan de voorste borgclip en bedek de ontluchtingsklep met plakband. Dek de klep volledig af met tape, omdat je geen verf op dit onderdeel wilt krijgen, noch op de onderdelen die eraan vast zitten. Deze gebieden moeten in het bijzonder beschermd worden wanneer je verf spuit. Pak vervolgens een stuk karton en knip een L-vormig stuk uit dat groot genoeg is om het over de beugel te plaatsen die de remklauw op zijn plaats houdt, zodat alle delen van de auto erachter worden beschermd. Neem een plastic zak en dek de remschijf af om deze te beschermen tegen de verf. Je zult de remschijf moeten draaien om het plastic tussen de remblok en de remschijf te krijgen. Gebruik plakband indien nodig om het plastic op zijn plaats te houden.

Spuit de remklauw met langzame en gelijkmatige bewegingen, waardoor gladde en gelijkmatige lagen ontstaan. Zorg ervoor dat er geen verf tussen het remblok en de remschijf komt. Laat de verf goed drogen voordat je het plastic en het karton verwijdert. Ga naar het volgende wiel en herhaal het hele proces. Als de voorkant klaar en droog is dan haal je de krik weg en begin je aan de achterkant. Als je klaar bent, kunt je met de auto een ritje maken om de blits te maken, maar ook om de remmen te testen.

Tenslotte

Gebruik de juiste producten. Remklauwen kunnen heter worden dan de motor, dus de juiste verf is van cruciaal belang. Sommige tweecomponenten epoxyverven die met een kwast worden aangebracht, werken uitstekend en gaan lang mee. Zelf je remklauwen verven kost tijd en geduld, maar het bespaart je natuurlijk wel geld. Maar het zijn ook erg belangrijke onderdelen van je auto, dus als je er niet zeker van bent kun je de remklauwen laten verven bij een tuning shop. Als na het verven je remmen veel lawaai maken, of de auto trekt naar één kant, je moet pompen, het pedaal voelt anders of het ABS lampje gaat aan, dan is er iets niet goed gedaan en moet je dat onmiddellijk controleren. Wel zo veilig!