De velgen van je auto zijn belangrijker dan je denkt. Bij de duurdere auto’s trekken velgen vaak de aandacht door hun afwerking. Ze geven de auto zogezegd een chique uitstraling, maar toch blijven velgen vooral belangrijk voor de wegligging van de auto. Er zijn verschillende soorten velgen, maar de keuze is meestal tussen stalen of lichtmetalen velgen. Het belangrijkste criterium bij de keuze moet altijd veiligheid zijn. De keuze van je velg is van belang voor de prestaties en het weggedrag van je auto en uiteraard ook voor het uiterlijk van je auto. Maar wat is het verschil tussen stalen en lichtmetalen velgen, en waar moet ik nog meer aan denken als ik een andere velg onder mijn auto wil leggen?

5 velgen in verschillende velgenmaten

Stalen velgen: solide en goedkoop

De meest voorkomende velgen zijn stalen velgen. Ze zijn, zoals de naam al doet vermoeden, gemaakt van staal en worden standaard op nieuwe, vooral kleine, auto’s gelegd. Staal is een goedkope en robuuste optie die goed bestand is tegen oneffenheden in het wegdek of de stoeprand. Bovendien is een stalen velg gemakkelijker en goedkoper te repareren indien beschadigd. Ook voor de winter is de stalen velg aanbevolen. Het strooizout tast de velg niet diepgaand aan en stalen velgen krimpen minder door koud weer. Daardoor blijft de bandenspanning beter behouden, wat bijdraagt aan een beter rijgedrag, een lager brandstofverbruik en minder slijtage aan de banden. Voor de winter worden dus stalen velgen met winterbanden aanbevolen, en het beste is een set winterbanden met stalen velgen opslaan voor gebruik in de winter.

Bekijk onze velgenconfigurator

Stalen velgen zijn dan misschien wel functioneel, maar mooi zijn ze niet. Door een plastic wieldop op de velg te schroeven kun je deze vermommen zodat die, van een afstand, op een lichtmetalen velg lijkt.

Lichtmetalen velgen: high performance en blits

verschillende lichtmetalen velgen in een schap

Stalen velgen mogen dan wel uitstekend zijn voor de meeste auto’s, de échte blikvanger is de lichtmetalen velg. Bij aankoop van een auto is dat altijd een pluspunt waar de verkoper je op zal wijzen. Lichtmetalen velgen zijn gemaakt van aluminium of magnesium en ze wegen minder dan stalen velgen. Dit lagere gewicht is een goede zaak voor de chauffeur; je accelereert sneller, kunt hogere snelheden bereiken en de vering van je auto wordt minder belast. Zoals gezegd presteren aluminium velgen wel slechter in koud weer omdat ze meer krimpen. Hierdoor kan bandenspanning weglekken met negatieve gevolgen voor wegligging en levensduur van de banden. Het materiaal is ook zachter en daarmee kwetsbaarder voor strooizout. Maar dit terzijde: lichtmetalen velgen dragen vooral veel bij aan het uiterlijk van je auto. Esthetisch een absolute must.

Ik wil niet alleen lichtmetalen, maar ook grotere velgen. Kan ik mijn auto pimpen?

 lichtmetalen velg onder sportauto

De eerste vraag is dan waar je de huidige velgmaat kunt vinden. Die kan je gemakkelijk terugvinden op je huidige banden, waar je op de zijkant de bandenmaat kunt aflezen. Het laatste getal geeft in dit geval de velgmaat weer; staat er bijvoorbeeld “195/65 R15” dan geeft het laatste getal “15”- de diameter van de velg aan. Dit cijfer is in inches en geeft de maat van de velg aan waarop de band moet worden gemonteerd.

Een grotere velgdiameter ziet er sportief uit, maar kun je dit zelf upgraden? Sommige zaken kun je zelf controleren, zoals het aantal boutgaten in de velg- dat moet overeenkomen om de velg op de auto te kunnen monteren. De meeste auto’s hebben tegenwoordig vier of vijf gaten in de velg zitten, dus dat kun je zelf eenvoudig tellen. De naafdiameter geeft de grootte van het naafgat in het midden van de velg aan. Als het naafgat te groot is kan dit bij lichtmetalen velgen meestal worden verholpen door het plaatsen van centreerringen, maar bij stalen velgen moet de naafdiameter precies kloppen.

Begint al wat ingewikkelder te worden nietwaar? Zeker als je bedenkt dat de steekmaat bij een velg met 5 bouten berekend moet worden. En dan is er de ET-waarde, die aangeeft in hoeverre de velg naar binnen of naar buiten steekt ten opzichte van de wielkast. We noemen dit ook wel de bolling en dit geeft aan of de velg uitsteekt of juist in de wielkast ligt. De J-waarde geeft de breedte aan tussen de velgranden in inches. Dus dit wordt behoorlijk technisch, maar er is een eenvoudige truc die voor de gewone gebruiker prima werkt. Je kunt doorgaans namelijk 2 maten groter upgraden dan wat er origineel op de auto ligt. Is dat 15 inch dan kun je naar 17 inch, en bij 16 inch is 18 inch haalbaar. Als je naar een grote velg gaat upgraden dan verandert niet alleen je inchmaat maar ook de breedte van je band en de hoogteverhouding. Je band wordt dus breder en platter en dit gaat altijd ten koste van het rijcomfort, houd hier dus rekening mee.

Bij 3 maten groter wordt de band erg plat en verdwijnt het rijcomfort geheel; de vering wordt stugger en je voelt elke oneffenheid in het wegdek. Als je de bandenmaat verkeerd hebt dan kan de omtrek van de band veranderen. Een te kleine omtrek zal als bijwerking hebben dat je op je snelheidsmeter harder rijdt dan je werkelijke snelheid. Als de omtrek te groot is dan zal de kilometerteller een lagere snelheid tonen en loop je het risico dat de band de wielkast raakt bij drempels of als het wiel gedraaid wordt.

Tot slot

Voor het gros van de automobilisten zal een eenvoudige stalen velg met een wieldop dus volstaan, maar lichtmetalen velgen zijn in het zachte Nederlandse klimaat geen enkel probleem. Toegegeven, ze zijn duurder maar je auto zal beter presteren en brandstofverbruik en slijtage -aan vooral de vering- zal verminderen. En je auto zal er een stuk mooier uitzien. Lezers die op wintersport gaan moesten sowieso al een set winterbanden klaar hebben liggen, en die zouden dus het beste op stalen velgen gelegd worden. Je zou bijvoorbeeld van velgen kunnen wisselen en je winterbanden passend met je stalen velgen maken, en een mooie set lichtmetalen velgen met zomerbanden klaarzetten voor cruisen op de boulevard!