Elektrische auto’s en dan met name de plug-in hybrides zijn in opkomst. Autofabrikanten brengen regelmatig nieuwe modellen op de markt die een grotere actieradius hebben en steeds betaalbaarder worden. Maar er is nog een ander type elektrische auto waar we de laatste tijd vaker over horen: de waterstofauto. Vloeibare waterstof is een zeer milieuvriendelijk alternatief voor benzine of diesel en dat maakt het interessant als duurzame brandstof. Als je ook benieuwd bent of waterstof de brandstof van de toekomst is en of de waterstofauto ook in Nederland populair gaat worden, lees dan even verder.

Waterstof in plaats van benzine en diesel

Eco auto

Hoe zou de Nederlandse autowereld er uit zien als alle auto’s op waterstof zouden rijden? We weten het niet zeker, maar de luchtkwaliteit zal er in ieder geval erg op vooruit gaan. Dat komt omdat bij een auto die op waterstof rijdt, er alleen maar water uit de uitlaat komt. Handig als je onderweg zin krijgt in een kopje thee…

Hoe werkt dit? Waterstofauto’s zijn auto’s met een elektromotor die een speciale brandstofcel heeft. Hierin wordt de waterstof met behulp van zuurstof uit de lucht omgezet in water. Bij dit proces komt elektriciteit vrij en hiermee wordt de elektromotor van de auto aangedreven zodat de auto vooruit komt. Andere waterstofauto’s hebben een verbrandingsmotor die waterstof rechtstreeks gebruikt als brandstof.

Is het echt milieuvriendelijk?

Dat lijkt dus allemaal behoorlijk milieuvriendelijk, maar klopt dat wel? Van de waterstof die nu op de markt is wordt het grootste gedeelte nog gemaakt uit fossiele bronnen zoals aardgas en water. De productie van waterstof uit water kost echter veel energie en dat geeft een flinke ongewenste CO2-uitstoot. Waterstof kan pas echt duurzaam genoemd worden als het met behulp van zonne-, water- of windenergie gewonnen wordt uit de grondstof water.

Het grote voordeel van een waterstofauto is wel dat er geen accu in zit. Dat betekent dat er ook geen afgedankte accu’s meer zijn die een milieuprobleem kunnen vormen. Dat scheelt weer op de afvalberg. In Nederland zijn de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai te koop, met prijskaartjes van rond de €70.000. En dat is best veel geld voor de “gewone” particulier. Het vormt meteen een drempel voor de aanschaf van zo’n auto. Toyota wil wel op korte termijn komen met een goedkopere waterstofauto van rond de €40.000. Deze zou dan in 2020 op de markt kunnen komen.

Zetten autofabrikanten al in op waterstofauto’s?

Anno 2018 zetten autofabrikanten nog niet massaal in op de productie van waterstofauto’s. Hierdoor is er maar een beperkt aantal waterstofauto’s beschikbaar die bovendien erg duur zijn. Dat is de reden waarom deze auto’s nu nog buiten het bereik liggen van de gewone consument. De voortrekkers zijn Audi, Hyundai, Mercedes, Kia en Toyota die allemaal waterstofauto’s ontwikkelen. De verwachting is dat andere autofabrikanten vroeg of laat zullen volgen. KPMG deed een onderzoek onder 100 topmanagers in de autobranche en zij voorspelden dat in 2040 een kwart van de auto’s op waterstof rijdt, tussen hybride auto’s en EV’s.

Auto & tankstation – De kip & het ei

Een waterstofauto kan niet rijden zonder waterstof, maar tankstations bieden geen waterstof aan als er niemand komt tanken. Dus iemand moet het voortouw gaan nemen. Op dit moment zijn er slechts 3 tankstations die waterstof als brandstof aanbieden, maar het is de bedoeling dat dat aantal de komende jaren gaat stijgen. Als waterstof op meer plaatsen getankt kan worden, zullen misschien meer automobilisten gaan kiezen voor een waterstofauto. Je kunt namelijk net zo snel waterstof tanken als benzine of diesel en je bent niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een laadpaal.

Wat kost het om op waterstof te rijden?

De prijs van waterstof ligt nu rond de €12,50/kg. In een tank van een waterstofauto kan ongeveer 5 á 6 kg waterstof. Hiermee kun je dan zo’n 600 km rijden en dat is best een aardige actieradius. De prijs per kilometer komt hiermee op 12,5 eurocent. Dat is best fors als je het vergelijkt met de brandstofkosten van 100% elektrische auto’s (EV’s). Voor een EV betaal je met de huidige energieprijzen tussen de €0,03 en €0,05 per kilometer. Erg goedkoop is rijden op waterstof dus nog niet.

Watersof auto

Nederland vol waterstofauto’s(?)

Maar wat als alle auto’s in Nederland op waterstof zouden rijden? Hoe zou dat er uit zien? Waarschijnlijk niet zo heel anders dan nu. Behalve dan dat er meer merken en modellen waterstofauto’s zullen rondrijden dan nu het geval is. Anders wordt het wel een beetje saai op de weg. In de ideale waterstof-toekomst zul je bij elk Nederlands tankstation waterstof kunnen tanken. De waterstof wordt dan onder hoge druk opgeslagen in ondergrondse tanks met daar bovenop een waterstofpomp. Dit is een slimme pomp die via infrarood kan zien of het veilig is om te gaan tanken.

Pas als dat het geval is, zal de waterstof uit de pomp komen. Vanwege de hoge druk en de ontvlambaarheid van waterstof zijn veiligheidsmaatregelen wel op zijn plaats. De infrastructuur zal verder weinig aangepast hoeven worden. Geluidswallen langs de snelweg zullen waarschijnlijk niet meer nodig zijn want waterstofauto’s, -bussen en -vrachtwagens zijn veel stiller dan de exemplaren die op brandstof rijden.
Het meeste geluid zal gemaakt worden door de autobanden die contact maken met het wegdek. De autoband wordt dus nog meer bepalend voor het rijcomfort dan nu al het geval is. Met name het afrolgeluid zal belangrijker worden, evenals de duurzaamheid. Bandenfabrikanten Goodyear, Michelin en Continental richten zich al op de toekomst door het maken van speciale autobanden voor EV’s.

Gaat heel Nederland aan de waterstofauto?

Waterstof heeft ontzettend veel potentieel om een populaire duurzame autobrandstof te worden. Het is (mits duurzaam geproduceerd) duurzamer dan benzine of diesel en het werkt bijna hetzelfde als gewoon tanken. In hoeverre alle Nederlanders straks massaal zullen overschakelen op waterstofauto’s zal afhangen van de volgende voorwaarden:

  • Stijging van het aantal tankstations waar waterstof getankt kan worden

  • Prijsdaling van waterstof aan de pomp

  • Duurzame waterstofproductie en opslag m.b.v. schone energie

  • Daling van de aanschafprijs van waterstofauto’s

  • Het inzetten van autofabrikanten op waterstofauto’s

Als hieraan voldaan wordt dan zijn een aantal hoge drempels voor de gewone automobilist weggenomen waardoor waterstofauto’s in de toekomst veel populairder kunnen worden.