Winterbanden zijn verplicht in Duitsland bij winterse omstandigheden. Logisch natuurlijk, want de winterband is speciaal ontwikkeld om goede prestaties te leveren bij winterse omstandigheden. Maar wat is een winterband nou precies en wat schrijft de Duitse wetgever voor rond het gebruik van banden in Duitsland? Mogen de M+S-banden nou wel of niet? En is de 3PMSF-band niet een veel betere keuze?

Wanneer zijn winterbanden verplicht in Duitsland?

Winterbanden zijn verplicht in Duitsland tussen oktober en april, maar alleen wanneer er winterse omstandigheden gelden. De Duitse wetgever heeft een aantal situaties opgesteld die aangemerkt worden als winterse omstandigheden:

  • Alle vormen van ijzel 
  • Gladheid door sneeuw of sneeuwmodder (ook wel ‘slush’ genoemd in de volksmond)
  • Gladheid door ijs- of rijpvorming op het wegdek

Dit komt overeen met de definitie die in Nederland gehanteerd wordt voor winterse omstandigheden. Het vervelende is dat dit lang niet altijd direct te zien is. Wanneer het plus drie graden Celsius is, de auto niet bevroren is, maar je vervolgens wel vlak over de grens van de weg glijdt vanwege plaatselijke gladheid, ook dan is er sprake van winterse omstandigheden. Dat gaat je geld kosten. De verzekering dekt de schade dan niet én je kunt een bekeuring verwachten. De Duitse politie houdt namelijk écht niet van mensen die gokken met de autobanden.

Hoe zit het nou met M+S-banden in Duitsland?

De M+S-banden waren altijd goedgekeurd voor gebruik bij winterse omstandigheden. Hier is de Duitse Bundestag nu op teruggekomen, en terecht. M+S zegt namelijk niets over de band. Deze hoeft niet eens te presteren in extreme winterse omstandigheden, het behalen van een paar minimale en nietszeggende standaardwaarden is genoeg.

Daarom neemt de Duitse Polizei geen genoegen meer met deze banden, omdat zij niet als winterband aangemerkt worden. Althans, er zitten nog een aantal haken en ogen aan. Want de Bundestag wil dit wel snel invoeren, maar moet rekening houden met de Duitsers zelf, die natuurlijk wel de kans moeten krijgen om over te stappen op andere banden. Zou 5,5 jaar genoeg zijn?

Zijn jouw M+S-banden geproduceerd voor 1 januari 2018? Dan mag je hiermee rijden in Duitsland tot 30 september 2024. Pas ná die datum is het niet toegestaan om de M+S-banden te gebruiken in winterse omstandigheden. Zijn de banden echter na 1 januari 2018 geproduceerd? Dan mogen deze niet gebruikt worden. Dat klinkt vreemd, totdat je weet dat de wetgeving op 1 januari 2018 veranderd is en dat alle Duitsers direct aangeraden werd om echte winterbanden te kopen.

En hoe zie ik wanneer mijn banden geproduceerd zijn dan?

Dit kun je zien aan de DOT-code. Dat is de viercijferige code omringd door een ovaal op de zijwand van de band (aan de zichtzijde). Het zijn vier getallen waarbij de eerste twee getallen voor de maand staan en de laatste twee getallen voor het jaar. 0118 is daarmee de eerste week van 2018 en dat betekent dat deze banden van een 3PMSF-symbool voorzien moeten zijn om in Duitsland te mogen rijden.

En 3PMSF-banden, zijn die wel goedgekeurd?

Jawohl, die banden zijn goedgekeurd en dat heeft een reden. Het gaat hier om het verschil tussen het M+S-symbool en het 3PMSF-symbool. Het M+S-symbool is niet beschermd en mag door elke autofabrikant op elke band worden gezet. Ook wanneer het een zomerband is dat nog net voldoet aan de losse regels van het M+S-symbool. Redelijk waardeloos wanneer je het idee hebt dat je op deze band kunt rekenen dus.

Het 3PMSF-symbool is wél beschermd. Nu moeten we daar direct bij zeggen dat dit nog steeds niet iets is om je volledig blind op te staren, want zó extreem zijn de eisen nou ook weer niet. Om het 3PMSF-symbool te verdienen, moet de band steekproefsgewijs de remtest op sneeuw doorstaan. En dat is eigenlijk alles wel. Aangezien deze banden wél getest worden en het M+S-symbool een lege huls is, is het verstandig om tot voor de 3PMSF-banden te kiezen. In Nederland noemen we dit overigens vaak ‘banden met een sneeuwvlokje’, refererend aan het sneeuwvloksymbool op de 3PMSF-banden.

De test die de 3PMSF-band moet doorstaan: de band moet 25% beter presteren dan een referentiemodel in 6/10 gevallen. Concreet betekent dit dat de band beter dan gemiddeld presteert in winterse omstandigheden, maar het betekent ook dat je niet zomaar ervan uit mag gaan dat de band je in alle situaties redt. Het aanpassen van het rijgedrag blijft dus altijd belangrijk.

Wat is het belang van goede winterbanden op Duitse wegen?

Winterbanden zijn niet verplicht in Nederland. Daarom is het bij veel Nederlandse automobilisten niet bekend waarom deze banden zo belangrijk zijn wanneer je in winterse omstandigheden belandt met de auto. Het milde Nederlandse klimaat is echter niet te vergelijken met de besneeuwde situatie in Duitsland.

Daar heb je wél winterbanden nodig. Deze banden zijn speciaal ontwikkeld om te presteren in winterse omstandigheden. Daarbij kun je denken aan extra lamellen die zich vastgrijpen in de sneeuw, zodat je meer grip en tractie hebt in zware omstandigheden.

De belangrijkste eigenschap van een winterband is echter de zachtere compound van het rubber. Omdat de winterbanden zachter zijn, behouden zij hun elasticiteit in winterse omstandigheden, dus vooral bij lagere temperaturen. Standaard wordt de temperatuur van 7 graden Celsius als ijzeren wet genomen. Is de gemiddelde temperatuur lager dan 7 graden, dan zijn winterbanden altijd de beste keuze. Ligt de temperatuur gemiddeld boven de 7 graden, dan zijn zomerbanden de betere keuze. Deze zijn namelijk harder en slijten daardoor veel minder hard wanneer het asfalt warmer wordt.

Concreet: ik wil naar Duitsland – welke banden heb ik nodig?

  • M+S-banden zijn toegestaan tot 30 september 2024, mits deze vóór 1 januari 2018 geproduceerd zijn
  • M+S-banden zijn niet toegestaan wanneer de productiedatum ná 1 januari 2018 ligt
  • Alle 3PMSF-banden zijn altijd toegestaan en worden aangemerkt als volwaardige winterband in Duitsland

Voor de beste winterbanden, bekijk ons aanbod!