Overweeg je nieuwe winterbanden? Weet je niet hoe je dit aan moet pakken? Wil je dat jouw banden optimaal afgestemd zijn op je behoeften en rijstijl? Lees dit artikel om op al deze vragen een antwoord te vinden.

Rust je auto uit met winterbanden voordat de wegen bedekt zijn met sneeuw en sneeuwmodder.Rust je auto uit met winterbanden voordat de wegen bedekt zijn met sneeuw en sneeuwmodder (foto Nokian).

Winterbanden: eigenschappen en voordelen

Winterbanden worden vervaardigd uit een speciaal rubbermengsel, dat anders is dan dat van zomerbanden. Dit compound is optimaal voor lage temperaturen en zorgt voor de juiste elasticiteit. Een ander verschil ten opzichte van zomerbanden is het loopvlak, dat diepere groeven heeft, die uitstekend sneeuw en modder kunnen afvoeren op winterse wegen.

Bredere groeven zijn niet het enige verschil tussen de loopvlakken van een zomer- en winterband. Winterbanden hebben een groter aantal inkepingen (zgn. lamellisering) en daarmee een korte remweg in de sneeuw en bij gladheid.

Een van de belangrijkste factoren bij het kiezen van een band is de veiligheid. Winterbanden kunnen overweg met:

  • lage temperaturen,
  • sneeuw,
  • sneeuwmodder,
  • ijs.

Daarnaast hebben winterbanden een dieper loopvlak. Hierdoor is het rubber elastischer en levert het zelfs bij extreem lage temperaturen optimale prestaties. Vele tests hebben uitgewezen dat zomerbanden in de winter een 30% langere remweg hebben dan winterbanden.

Zomerbanden noch vierseizoenenbanden zijn geschikt voor dit zware seizoen. Zomerbanden verliezen hun eigenschappen (o.a. grip) bij een temperatuur onder de 7° C terwijl vierseizoenenbanden in de problemen raken bij grote hoeveelheden sneeuw, sneeuwmodder of ijs. Het veiligheidsniveau in de winter is dus veel lager wanneer je op deze banden blijft rijden. De prestaties van winterbanden zijn onvergelijkbaar veel beter in het koude seizoen. De aankoop van winterbanden is een investering in je eigen veiligheid en die van de inzittenden en andere weggebruikers. Voorspelbaar gedrag van de auto betekent ook meer reiscomfort.

Verschillende eigenschappen voor verschillende behoeften

Prestaties van banden zijn in zekere zin altijd het resultaat van een compromis. De ene band heeft geweldige grip op droog wegdek en de ander biedt volledige controle in de sneeuw, terwijl de derde enorme afstanden kan afleggen. Als een band goede grip heeft, kan deze niet heel stil zijn, enzovoort. De keuze voor een bepaalde eigenschap gaat dus altijd ten koste van andere kwaliteiten. Winterbanden worden altijd geproduceerd voor optimale veiligheid onder winterse weersomstandigheden.

Sommige automobilisten hebben extreem goede grip nodig in de winter, voor optimale veiligheid. Voor deze mensen worden extreme bandentypen gemaakt (bijv. spijkerbanden). Spijkerbanden zijn in vele Europese landen niet toegestaan. Voor winterrally's geldt een uitzondering. Spijkerbanden zijn wel overal geoorloofd in Scandinavië.

Bij de nieuwste generatie banden komen de structuur en constructie van het loopvlak tot stand op basis van computersimulaties. Banden moeten zich goed "vastbijten” in de sneeuw en weer snel loskomen, opdat de band voortdurend over een nieuw, schoon en maximaal oppervlak elastisch rubber beschikt. Dit wordt geregeld door de talrijke lamellen en loopvlakblokken. De blokken van winterbanden hebben verschillende afmetingen en plaatsingen, en zijn soms voorzien van ingekerfde randen.

Behalve dwarsgroeven hebben winterbanden ook lengtegroeven, die als taak hebben om sneeuwmodder en water af te voeren en de stabiliteit te waarborgen. De meeste winterbanden hebben een directioneel of asymmetrisch loopvlakprofiel.

Wanneer moet je overgaan op winterbanden?

Zomerbanden boeten drastisch aan effectiviteit in wanneer het kwik onder de 7°C daalt. Dat is het moment om naar de garage te gaan voor winterbanden. Onthoud wel dat nieuwe winterbanden moeten worden ingesleten en pas na ca. 300 km optimaal presteren.

Deze grafiek laat zien hoe de prestaties van zomer- en winterbanden veranderen bij verschillende temperaturen:

's Ochtends vriest het maar de rest van de dag ligt de temperatuur ruim boven het vriespunt. Moet ik in dat geval op winterbanden rijden? Hier is geen eenduidig antwoord op. Het is in ieder geval een goed idee om je winterbanden klaar te hebben liggen. Er bestaat geen ideale regel, maar sneeuwval is altijd doorslaggevend.

De beslissing tot het monteren van winterbanden hangt niet alleen af van het weer maar ook van een reeks andere factoren, zoals kwaliteit van de wegen, terreinvorming, begroeiing, bandentype, rubbermengsel, type auto en rijervaring van de bestuurder.

Hoe zit het met die 7°C-regel?

Er zijn twee uiterste benaderingen van de 7°-regel:

  • De 7°-regel slaat op het ideale moment om van banden te wisselen,
  • De 7°-regel is een zinloos, algemeen gegeven. Je kunt in de overgangsperiode gewoon wat langzamer rijden, meer afstand houden en eerder remmen.

Voor beide stellingen valt wat te zeggen, en de een sluit de ander ook helemaal niet uit. Helaas zijn ze ook wat kort door de bocht omdat ze voorbijgaan aan belangrijke nuances.

De theorie dat je in de overgangstijd gewoon langzamer moet rijden op zomerbanden en meer afstand moet houden, is moeilijk in de praktijk te brengen gezien de staat van sommige wegen en de individuele rijstijl.

De 7°-regel heeft niet op alle banden betrekking. Zo is er bijvoorbeeld een verschil in verband met de snelheidsindex. Banden met een hogere index zijn iets anders geconstrueerd. Zo hebben ze bijvoorbeeld een dichtere koordlaag, een dikkere, stijvere vulling in de hiel etc. Dit soort banden worden sneller hard wanneer de temperatuur onder een bepaald punt zakt. Je kunt aannemen dat banden met een H-index bij 7° C moeten worden omgewisseld, terwijl die grens bij banden met een V-index al op 10° ligt.

Sommige winterbanden hebben een indicator in de vorm van een sneeuwvlokje. Als dit teken verdwenen is, moet je de banden laten vervangen.

Vervang je banden bij voorkeur voordat de eerste sneeuw valt en omzeil lange rijen bij de garage. Bovendien stijgen de bandenprijzen naarmate het kouder wordt. Wacht daarom niet tot het laatste moment met je bandenwissel.

Andere belangrijke factoren zijn de kosten voor het vervangen van de banden en de tijd die het duurt. Wanneer we banden, velgen en wielen hebben liggen bij de garage, weten we zeker dat we direct worden geholpen. Na vervanging van de ventielen en uitbalancering van de wielen kunnen ze geduldig wachten tot de vorst inzet. Zo zet je 's winters kant-en-klare wielen op je auto.

Geen zin om een garage te zoeken, in de rij te staan en je banden uit te laten balanceren? Profiteer dan van bandenlevering met montage! Koop banden, kies je dichtstbijzijnde garage en reserveer een datum. Wij leveren ze daar gratis af.

Diepte van het loopvlakprofiel – wat is toegestaan?

Veel banden beschikken over een TWI (Tread Wear Index), een indicator van de slijtage, waardoor je eenvoudig kunt zien wanneer het loopvlak de kritieke grens van 1,6 mm heeft bereikt. Wanneer de diepte kleiner is, zijn de banden volledig versleten en moeten ze worden vervangen, of het nu het zomer- of winterbanden zijn. De slijtage-indicator is meestal een verdikking/blokje tussen de groeven van het loopvlak. Het wordt aangeduid door het opschrift TWI op de zijwand van de band.

Hoeveel loopvlak heeft een nieuwe winterband?

Naar gelang fabrikant en model heeft een nieuw band een 8 tot 10 mm diep loopvlak.

Waarom moeten winterbanden worden vervangen bij een diepte van minder dan 4 mm?

Een dieper loopvlak is 's winters noodzakelijk omdat de banden de sneeuw in de groeven moeten verwerken en afvoeren. Bij een te ondiep loopvlak kan de sneeuw vastkleven aan de band en gaat de tractie achteruit. De diepte van het loopvlak kun je meten met een profieldieptemeter. Winterbanden die minder dan 4 mm diep zijn, bieden onvoldoende tractie en moeten daarom worden vervangen.

Tests door de onafhankelijke ADAC tonen op welke manier de prestaties achteruit gaan bij winterbanden van minder dan 4 mm diep. Ook zijn ze vergeleken met nieuwe winterbanden. Experts zijn eensgezind dat banden met een loopvlak van minder dan 4 mm diep hun eigenschappen in de sneeuw verliezen en minder goed sneeuwmodder en water afvoeren.

Om een band te kunnen gebruiken is voldoende diepte van het loopvlak de belangrijkste voorwaarde. Bestaat er zoiets als de houdbaarheidsdatum van een band? Is er een veilige gebruiksduur van een band, ongeacht hoe goed de buitenlaag eruit ziet? Volgens experts is de maximale levensduur van een band ca. 5 jaar, zowel bij zomer- als winterbanden. Na die tijd verliest het rubber mogelijk zijn eigenschappen en wordt de band gevoeliger voor schade. Dat betekent echter niet dat je de banden na 5 jaar absoluut niet meer mag gebruiken. Na afloop van de 5 jaar na de productiedatum moeten de banden regelmatig aan een controle worden onderworpen door een specialist, minstens één keer per jaar. Dat is voldoende om te weten of het al tijd is voor een nieuwe set of dat we nog even verantwoord door kunnen rijden op het oude viertal.

Oude banden: wat doe je ermee?

Je mag ze zeker niet weggooien bij het huisvuil of gewoon ergens achterlaten. Verwerk ze ook niet op eigen houtje. Dit is namelijk erg schadelijk voor het milieu en kan worden bestraft met een boete die vele malen hoger is dan de kosten voor legale verwijdering.

Wat moeten we dan doen met afgedankte banden?

De meest comfortabele oplossing is om ze achter te laten bij de garage of bandenservice waar we onze banden laten vervangen. Soms moet je hiervoor een klein bedrag betalen maar zelf kun je de banden niet rechtstreeks indienen voor recycling. Verwerkingsbedrijven nemen geen 4 versleten banden aan maar hanteren een minimumaantal. De garage levert ze in grotere aantallen aan en ontvangt een officiële bevestiging van afvaloverdracht.

We kunnen ook contact opnemen met de gemeente met de vraag of er een geschikt afvalinzamelingspunt is. Banden moeten worden beschouwd als grofvuil en gratis worden opgehaald. De verdere verwerking is vervolgens de verantwoordelijkheid van het ophaalbedrijf.

De derde optie is om de oude banden nieuw leven in te blazen. Manieren op de banden thuis of in de tuin te gebruiken lees je in dit artikel – wij bevelen je van harte aan om het te lezen en er inspiratie uit te halen.

Waarom zijn vierseizoenenbanden niet goed genoeg?

Vaak horen we van ervaren automobilisten het argument dat je vroeger het hele jaar op dezelfde banden reed, terwijl de winters ook nog eens strenger waren dan vandaag de dag... Laten we eens kijken of dat klopt.

Vierseizoenenbanden zijn een compromis: ze ontberen typische zomerkenmerken ten gunste van bepaalde winterse eigenschappen. Voor het huidige seizoen is dit het best mogelijke compromis. Wanneer je voor vierseizoenenbanden kiest, zul je bepaalde zomerse en winterse eigenschappen missen. Dat betekent dus dat een vierseizoenenband niet beter is dan een winter- of zomerband. Typische vierseizoenenbanden slijten bij hoge temperaturen langzamer dan winterbanden. Bij lage temperaturen en in de sneeuw zijn winterbanden altijd beter dan vierseizoenenbanden (ze hebben het juiste compound en loopvlakprofiel). Bij zomers weer zijn vierseizoenenbanden beter dan winterbanden maar minder goed dan echte zomerbanden, zowel op droog als nat wegdek.

Oponeo raadt af om ‘s winters op vierseizoenenbanden te rijden, tenzij je een kleine auto hebt die niet te veel rijdt en voornamelijk in de stad onderweg is. Als je vierseizoenenbanden kiest, onthoud dan om heel voorzichtig te zijn op wegen die zijn bedekt met sneeuw of ijs.

Twee of vier winterbanden?

Automobilisten die geld willen besparen, kiezen ervoor om slechts twee winterbanden te monteren en laten de zomerbanden gewoon op de andere as zitten. Wanneer je slechts één wielas van nieuwe banden voorziet, veranderen de rijeigenschappen, wat kan leiden tot

  • onder- of overstuur,
  • onvoorziene reacties van de auto in bochten en bij hoge snelheden,
  • en het risico op botsingen.

Een auto op twee soorten banden is onvoorspelbaar. Iedere as heeft andere grip, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. De enige veilige oplossing is montage van vier winterbanden. Alleen dan rijdt de auto neutraal en houden we volledige controle.

Interessant weetje

Tijdens de rally van Monte Carlo van dit jaar, die erom bekend staat dat het wegdek en de weersomstandigheden om de paar kilometer kunnen veranderen, hebben sommige teams wel erg creatieve oplossingen bedacht: Er werden niet alleen verschillende soorten banden aan per kant of as gemonteerd, maar zelfs kruislings! Zo'n beslissing moet onderbouwd zijn met veel langdurige tests en uitvoerige analyses.

Winterbanden en ABS en ESC

Het ABS vormt geen enkele vervanging voor winterbanden. Hoe slechter de banden, hoe sneller het systeem wordt geactiveerd, waardoor de remweg langer wordt. In de winter is ABS alleen effectief in combinatie met winterbanden die voldoende grip bieden. Banden die zijn afgestemd op de heersende wegomstandigheden, vormen een garantie op veiligheid.

Alle ondersteunende tractiecontrolesystemen zijn zonder twijfel zeer nuttig, vooral in de winter. Systemen vullen de rij-eigenschappen van de banden aan, maar alleen als deze goed geselecteerd zijn voor de betreffende auto en de omstandigheden op de weg. In de praktijk kunnen we de werking van het tractiecontrolesysteem verbeteren door op seizoensbanden te rijden.

Banden bij een 4x4-aandrijving

Een vierwielaandrijving verbetert de tractie in situaties met verminderde grip. Auto's met dergelijke aandrijving rijden makkelijker over besneeuwde en verijste wegen en sturen beter in de bochten.

Het soort aandrijving heeft weinig invloed op de remweg in een acute situatie. Als je op zomerbanden rijdt en de weg heel glad is, kan er een ongeluk plaatsvinden. Daarom wordt aangeraden op ook op 4x4-auto's winterbanden te monteren. Winterbanden vullen de voordelen van deze aandrijving uitstekend aan en verschaffen meer rijcomfort, veiligheid, grip in de bochten, tractie bij het optrekken en een kortere remweg.

Winterbanden zijn noodzakelijk

Dit artikel vermeldt vele voordelen van winterbanden, met grote invloed op de veiligheid. In de onderstaande tabel staan omstandigheden die vierseizoenenbanden en zomerbanden niet aankunnen en waarbij winterbanden vereist zijn om de veiligheid te waarborgen.

 hoge temp.lage temp.sneeuwregensneeuwmodder
ijs
droog asfalt
zomerband
taknie
(behoudt zijn eigenschappen tot 7 graden Celsius)
nietaknienietak
winterband
nie
(verliest zijn eigenschappen boven 7 graden Celsius)
taktaktaktaktakśrednio
(zomer: meer slijtage van het loopvlak)
vierseizoenen-
banden
średnio
(meer lawaai)
taknietaktakśredniośrednio
(zomer: hoger brandstofverbruik)

Legenda:  tak - band is geschiktnie - band is ongeschiktśrednio - niet altijd geschikt

Winterbanden met directioneel en asymmetrisch loopvlak

Eigenschappen van banden met directioneel loopvlak:

  • loopvlak in zigzagvorm
  • pijl voor de draairichting op de zijwand van de band,
  • doeltreffende afvoer van sneeuw, zodat de band continu contact houdt met de weg.

Eigenschappen van banden met asymmetrisch loopvlak:

  • verschil tussen de binnenste en buitenste gedeelte van het loopvlak,
  • het binnenste gedeelte zorgt voor waterafvoer en grip,
  • het buitenste gedeelte zorgt voor stabiliteit en grip in de bochten,
  • de voorzijde heeft asymmetrisch geplaatste groeven,
  • bij de montage van asymmetrische banden moet je zorgen dat het buitenste gedeelte van de band (opschrift op de zijkant: OUTSIDE) op de goede plek zit.

Aanvullende accessoires die helpen in de strijd tegen de winter zijn sneeuwkettingen. De voorschriften van sommige landen staan gebruik ervan toe bij zware omstandigheden. Op sommige plekken zie je het bord C-18 staan, dat duidt op verplichte sneeuwkettingen. Er bestaan ook fabrieksmatige banden met spikes, maar deze zijn slechts in een aantal landen toegestaan (Scandinavië, het Noorden van Rusland).

LET OP! Onthoud dat de auto tijdens het rijden met sneeuwkettingen minder stabiel is. Bovendien verkorten sneeuwkettingen de levensduur van de banden aanzienlijk.

  • winterbanden kunnen een maat smaller zijn dan zomerbanden,
  • bij winterbanden kun je een iets hogere druk aanhouden dan nominaal (0,2-0,3 bar).

Waarom moet je vandaag al winterbanden aanschaffen?

Er zijn vele redenen. Laten we daarom de belangrijkste noemen.

  • Veiligheid

Het klimaat wordt steeds onvoorspelbaarder. De winter “overvalt” de automobilisten bijna ieder jaar. Wie nu vast winterbanden koopt, laat zich niet verrassen. Het rijden op winterbanden is een kwestie van veiligheid. Je kunt beter te vroeg zijn dan te laat. Onthoud dat zomerbanden aanmerkelijk minder goed presteren zodra de temperatuur onder de 7 graden Celsius komt. Wacht daarom niet tot de eerste sneeuw valt.

  • Beschikbaarheid en lage prijs

Veel automobilisten wachten tot de eerste sneeuwval voordat ze winterbanden kopen. Zo zijn de wachttijden bij de garage ineens heel groot en hebben de magazijnen problemen om zelfs de meest populaire banden op tijd aan te leveren. Deze beperkte beschikbaarheid doet de prijzen van de winterbanden stijgen. Hoe langer je wacht met je aankoop, hoe meer je uiteindelijk betaalt. Wanneer je nu al winterbanden bestelt, weet je zeker dat je moeiteloos een product vindt tegen een gunstige prijs.

  • Snelle realisatie van de bestelling

Wanneer de band tijdelijk niet beschikbaar is, moet deze extern worden geleverd. Dit verlengt de besteltijd. Als je vandaag al besluit om een nieuwe set banden te kopen, zul je deze veel sneller ontvangen.

  • Geen rijen bij de garage

Met het kopen van nieuwe winterbanden ben je er nog niet. Ze moeten natuurlijk ook nog gemonteerd worden. Treuzelen bij je aankoop leidt niet alleen tot mogelijke beschikbaarheidsproblemen maar ook tot lange wachttijden bij de garage. Wanneer je jouw nieuwe set winterbanden op tijd bestelt, vermijd je onnodige stress.

  • Comfortabele montage – laat de banden bezorgen bij de garage

Als je banden koopt bij Oponeo, kun je deze laten bezorgen bij een van onze partnergarages. Zo bespaar je nog meer tijd. Hoe sneller je kiest voor een aankoop met montage, hoe makkelijker je een afspraak maakt met de garage.