Alles over de juiste bandenspanning

  • Auteur: OPONEO.NL

Het controleren en behouden van de bandenspanning is een van de belangrijkste onderdelen van het onderhoud aan je auto. Gelukkig is het ook een van de makkelijkste aangezien je het zelf kan doen bij alle benzinestations. Een incorrecte bandenspanning beïnvloedt de prestaties van je auto op de volgende manieren:

  • Een te lage bandenspanning kan het brandstofverbruik met 3% verhogen;         
  • De autoband slijt oneffen, wat de levensduur vermindert. Met een te lage bandenspanning zal de autoband meer aan de zijkant slijten, met    een te hoge bandenspanning meer in het midden.
  • Zowel een te lage als een te hoge bandenspanning kan tot een klapband leiden, wat jaarlijks vele ongevallen veroorzaakt;
  • Met een te lage bandenspanning is de auto moeilijker te beheersen. De auto begint wat te zwalken en lijkt wat sloom te reageren op het stuur.

Volgens de ANWB rijdt 60% van de auto’s met een verkeerde bandenspanning- het loont dus de moeite om de bandenspanning vaker te controleren. Je moet dit controleren met een meter omdat bij een moderne radiaalband de wand van de band pas bij 1,5 bar zichtbaar slap staat.

Waarom verliezen autobanden spanning?

Waarom verliezen autobanden spanning?

Bij normaal gebruik verliest een band tussen de 3 en 5% van de bandenspanning per maand. Met koud weer verlies je ongeveer hetzelfde aan druk. Kuilen, drempels, stoepranden of anderszins slecht terrein kan ook voor drukverlies zorgen. En als de ventieldoppen ontbreken dan kan de autoband ook een beetje lekken door het ventiel. Velgen die in slechte staat zijn is een ook een veel voorkomende oorzaak van autobanden die langzaam hun spanning verliezen.

Waar vind ik de juiste bandenspanning?

Waar vind ik de juiste bandenspanning?

De juiste bandenspanning staat in de handleiding van de auto, op een sticker in het portier of bij de tankdop. Er kan ook een afwijkende bandenspanning staan voor volle belading van de auto, met passagiers of lading. Het nummer dat op de autobanden staat moet je niet gebruiken omdat het de maximaal aanbevolen druk is en niet de bandenspanning voor normaal gebruik. Kleine tot middelgrote sedans hebben een aanbevolen bandenspanning van tussen de 2 en 2,5 Bar.

Het controleren van de autobandenspanning

Controleer uw bandenspanning ten minste een keer per maand; vaker als de temperatuur schommelt. Controleer de bandenspanning als de banden koel zijn. Je kunt ze thuis met een eenvoudige drukmeter controleren, of met behulp van de compressor bij het tankstation.
Autobanden op dezelfde as moeten dezelfde druk hebben, maar er kan een verschil zijn tussen de voor- en achteras. Controleer altijd alle vier de autobanden, en vergeet het reservewiel niet. Het reservewiel kan een kleiner wiel zijn, de “thuiskomer”, die een hogere bandenspanning nodig heeft.

Als de druk meer dan 0,3 Bar is gedaald onder het aanbevolen niveau, is het tijd om de autoband op te pompen.

Sinds 2014 moeten alle nieuwe auto’s van een TPMS “Tyre Pressure Monitoring System” voorzien zijn (opgenomen in de APK sinds 2015). Dit is een elektronisch systeem dat is ontworpen om de luchtdruk in pneumatische autobanden te controleren. TPMS rapporteert in realtime informatie over de bandenspanning aan de bestuurder van de auto. Het doel van TPMS is het vermijden van verkeersongevallen, hoog brandstofverbruik en een verhoogde bandslijtage door een te lage bandespanning.

Aanpassen van de bandenspanning

De meeste benzinestations hebben een compressor bij het servicegedeelte, soms gratis, maar het is beter om een muntje van 50 cent bij de hand te hebben. Parkeer uw auto dicht bij de compressor zodat je met de slang bij alle autobanden kunt komen. Zowel de autowielen als de compressorslang kunnen smerig zijn, dus doe je werkhandschoenen aan (altijd handig om een paar in je kofferbak te bewaren). Op sommige compressoren kun je de bandenspanning direct intoetsen, bij anderen gebruik je de “+” en “-“ toets om de compressor op de juiste spanning te programmeren. Verwijder de ventieldopjes en houdt ze in je hand in plaats van ze op het dak van de auto te leggen. Als je nu de compressorslang op de ventieldop drukt zal de compressor een eerste lezing doen, en vervolgens de autoband oppompen tot het gewenste niveau. Als de autoband een te hoge spanning heeft, kun je wat lucht laten ontsnappen door met een sleutel de pin in het ventiel in te drukken.

Denk eraan dat de bandenspanning belangrijk is voor ieder voertuig. Oftewel, bij de caravan of aanhanger, die minder gebruikt worden, moet de bandenspanning voor ieder gebruik gecontroleerd worden!

Voor meer informatie over bandenspannig, bandenmaat of autobanden kopen bezoek de rest van ons blog!

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
Ik accepteer Privacybeleid nowe okno
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)