Geschiedenis van Continental-banden

  • Auteur: OPONEO.NL

Continental-Caoutchouc und Gutta-Percha Compagnie – onder die naam begon het concern op 8 oktober 1871 met zijn activiteiten. Met onze huidige ogen kijken we er misschien vreemd tegen aan, maar naast banden voor rijtuigen en fietsen produceerde het bedrijf in eerste instantie ook schoenen, watervaste weefsels en niet lang daarna ook ballen en speelgoed. Autobanden? We mogen echter niet vergeten dat auto's in die tijd alleen bestonden in dromen of op de tekentafels van visionaire, gestoorde uitvinders. Toen Siegfried Marcus in 1870 het eerste, met een benzinemotor aangedreven voertuig construeerde, voorzagen slechts weinigen dat de auto tientallen jaren later een algemeen vervoermiddel zou worden.

Van fietsen naar auto's

bedrijf-01

bedrijf-continental-01

Het is mogelijk dat de constructeurs van Continental hetzelfde voorgevoel hadden. Voordat ze hier echter gehoor aan konden geven, maakte de toenemende vraag naar fietsbanden dat het bedrijf eerst banden met een oppompbaar luchtkussen op de markt bracht. Het bedrijf met het symbool van het steigerende paard, begon in 1892 als eerste in Duitsland met de productie van luchtbanden. Tegelijkertijd ontstonden in de fabriek in Hannover de eerste banden voor automobielen.
De mondiale auto-industrie stond nog in de kinderschoenen, maar langs de Rijn ontwikkelde zij zich in een hoog tempo. De ingenieurs van Continental schoten de Duitse constructeurs snel te hulp en in 1904 presenteerden zij de eerste autobanden met een geprofileerd loopvlak die waren geïnspireerd door de antislipbanden voor fietsen. Vier jaar later verrasten zij de concurrentie met een volgende innovatie: de afneembare velg, waardoor het verwisselen van banden sneller en makkelijker ging.

Lang leve synthetisch rubber

poster-01

Het bereiken van de status van leidend bandenmerk in Duitsland smaakte naar meer. In de eerste twee decennia van de 20e eeuw opende Continental zijn eerste buitenlandse filialen, onder andere in het Verenigd Koninkrijk, Roemenië, Italië en de Scandinavische landen en begon zich meer en meer op de export te richten. De tests van banden van synthetisch rubber, gemaakt en geleverd door de laboratoria van Bayer, waarmee in 1909 werd begonnen, waren hierin van doorslaggevende betekenis. 27 jaar later was de massaproductie van banden van synthetisch rubber al een feit.

Continental begon snel met de toepassing van moderne technologieën in de motorsport. Al in 1901 won de eerste Mercedes gebouwd in de Daimlerfabriek op 'Conti'-banden de race Nice-Salon-Nice. In 1914 behaalden Daimlers voorzien van Continental-banden een drievoudige zege in de prestigieuze Grand Prix van Frankrijk. De latere sportieve successen, bijvoorbeeld de overwinningen in andere Grand Prix (Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Italië), de North African Tripoli Race en de Carrera Panamericana, werden het visitekaartje van Continental.

reclame-01

Ups en downs tussen beide Wereldoorlogen

Continental-wedstrijd-01

De dynamische ontwikkeling van het bedrijf werd gestuit door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Het instorten van de economie en de beperkingen die met het Verdrag van Versailles aan Duitsland werden opgelegd, hadden negatieve invloed op de hele auto-industrie. De situatie van Continental verbeterde aanzienlijk toen het Amerikaanse merk Goodrich in 1920 25% van de aandelen in de Duitse onderneming aanschafte. Dankzij die samenwerking en uitwisseling van de nieuwste technologieën kon Continental zijn marktpositie opnieuw opbouwen. In 1920 brengt Continental als eerste in Duitsland met koordlagen versterkte banden op de markt. Drie jaar later startte de productie van banden met toevoeging van roetzwart, waardoor hun duurzaamheid aanzienlijk verbeterde en ze beter bestand waren tegen slijtage. Een andere belangrijke innovatie was de toepassing in 1932 van de Schwingmetall-technologie, die berust op een metaal/rubberverbinding.
Op dat moment was Continental al een grootmacht op de Duitse markt. Het beëindigde de samenwerking met Goodrich en nam vijf kleinere fabrieken uit de rubberbranche over. Niet lang daarna begon de samenwerking met Opel. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog kondigde Continental met veel ophef de bouw van de nieuwe fabriek in Stocken bij Hannover aan. Later bleek dat zij de in jaren daarop het Duitse leger van rubberproducten voorzag en dat het productieplan vrijwel volledig gericht was op oorlogsdoeleinden. Na 1945 veranderde dit, maar de wederopbouw van het bedrijf in de door bombardementen vernietigde fabrieken in Hannover-Vahrenwald en Korbach bleek een enorme opgave. De leiding van Continental zag zich genoodzaakt om opnieuw hulp van de Amerikanen te aanvaarden. Al in juni 1945 kreeg het bedrijf toestemming om de productie weer op te starten en langzaam keerde de situatie van het bedrijf weer terug naar normaal. De snelle opbloei van de mondiale auto-industrie droeg hier in belangrijke mate aan bij.

 

wedstrijd_continental-01

Galopperende expansie

continental-regenbanden-01

Continental leverde in de jaren 1950-1965 de banden voor de legendarische Volkswagen Kever. In 1952 presenteert het bedrijf zijn eerste winterbanden die later onder extreme omstandigheden op de Sint Gotthardpas zijn getest. Drie jaar later debuteerde de tubeless band en in 1960 start de serieproductie van radiaalbanden. De technische innovaties gingen hand in hand met de verdere internationale expansie van het bedrijf. In 1964 opende het een fabriek in Frankrijk en in 1967 ontstond de beroemde testbaan Contidrom, waar de nieuwste uitvindingen van de Continental-constructeurs worden getest.

Als antwoord op de sterker wordende buitenlandse concurrentie neemt het bedrijf in 1979 het Amerikaanse merk Uniroyal Inc. en zijn vijf Europese fabrieken over. Zes jaar later wordt de Oostenrijkse gigant Semperit eigendom van Continental en vlak daarna worden ook het Amerikaanse General Tire Inc., de Scandinavische merken Gislaved en Viking en het Tsjechische Barum ingelijfd. Ook de verzelfstandiging van de afdeling ContiTech die zich uitsluitend bezighoudt met de productie van industriële onderdelen betekende een mijlpaal. In 1996 viert Continental haar 125-jarig bestaan als een van de grootste bandenproducenten op de markt met een marktaandeel van meer dan 9 procent. In de geest van de tijd koopt het bedrijf in 1998 de afdeling van het Amerikaanse bedrijf ITT Industries die zich bezighoudt met de bouw van chassis en remmen. Daarnaast opent het fabrieken in Argentinië, Mexico, Zuid-Afrika, Slowakije, Roemenië en Maleisië. In dat laatste land gaat het een joint venture aan onder de naam Continental Sime Tyre en investeert het ook in elektronische veiligheidssystemen. In 2001 verkrijgt Continental een meerderheidsaandeel in het bedrijf Temic, onderdeel van het DaimlerChrysler-concern, om professioneel te kunnen reageren op de behoefte aan elektronische stabiliteitsprogramma's (sinds 2007 zijn bijna 9 miljoen ESP-systemen geleverd aan autoproducenten). Verder wordt het bedrijf eigenaar van een meerderheidspakket aandelen in de Moskouse Bandenfabriek en kondigt het zijn terugkeer aan naar de DAX, het elitaire gezelschap van de dertig grootste beursgenoteerde Duitse ondernemingen.

fabriek_van_continental-07

Continental in het Guiness Book of Records

weg-01

Duitse ingenieurs werken samen met constructeurs van Bridgestone en Yokohama in 2003 aan het zogenaamde Run-Flat-systeem waarmee het mogelijk wordt om na het lek raken van de band en dalende bandenspanning gewoon door te rijden. In 2004 neemt Continental Phoenix AG over en daarmee ontstond het grootste concern ter wereld op het gebied van de rubber- en kunststofindustrie. Kort daarna volgt een investering in automobielelektronica – Continental verwerft afdelingen van Motorola en Siemens VDO Automotive.

Een ongehoorde onderneming was de productie van de ContiSportContact2 Vmax-band, de eerste band ter wereld die snelheden van 360 km/h mogelijk maakte. Ook de winterband ContiWinterContact TS 810 Sport heeft de hoge snelheidsindex W die snelheden tot 270 km/h toelaat. Verschillende testen bevestigen de effectiviteit van de Duitse uitvindingen. In 2005 haalde een Porsche GT3 voorzien Vmax-banden een snelheid van 388 km/h. Dit record werd drie jaar later gebroken door een Porsche 911 GT 9 op het circuit van het Italiaanse Nardo. De kilometerteller toonde een snelheid van maar liefst 409 km/h! ContiSportContact Vmax belandde in het Guiness Book of Records als snelste in serie geproduceerde autoband.

Het is moeilijk in te schatten wat de gevolgen geweest zouden zijn wanneer Continental zich tot op heden gericht zou hebben op de productie van schoenen. Misschien zou Usain Bolt op Conti-schoenen het wereldrecord sprint op zijn naam hebben gebracht?

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)

  1. SSL beveiligde betaling
  2. Snel en gratis bezorgd
  3. Alleen kwaliteitsmerken
  4. Al meer dan
    2.000.000 klanten
  5. Montagepartners