Geschiedenis van Goodyear-banden

  • Auteur: OPONEO.NL

charles-goodyear-0

goodyear-logo-01

oude-goodyear-fabriek-01

Het idee om een link te leggen tussen het logo van zijn bedrijf en de mythologische patroon van de reizigers en brenger van goede berichten, kwam van Frank Seiberling zelf, de grondlegger van Goodyear. Het standbeeld van Hermes in de hal van zijn huis in Akron was zijn favoriete kunstwerk. Het beeldmerk van de gevleugelde voet werd voor de eerste keer gebruikt in 1901, in een advertentie voor het merk in de 'Saturday Evening Post'. Nu staat het symbool voor een van de drie grootste bandengrootmachten ter wereld.

Terwijl Hermes het bedrijf zijn symbool gaf ontleende het zijn naam aan Charles Goodyear, Amerikaans ondernemer en grondlegger van de moderne rubberindustrie. In 1839 ontdekte hij de technologie voor de rubberproductie en vijf jaar later patenteerde hij een methode voor het vulkaniseren van rubber. In 1860 stierf Goodyear desondanks berooid en Frank Seiberling besloot veertig jaar later om zijn naam te eren. Hij doopte het bedrijf dat hij in 1898 had opgericht met de naam Goodyear Tire & Rubber Company.

goodyear_reclame-01

Met de hulp van zijn zwager

goodyear-bedrijf-01

Seiberling kon zijn eerste investeringen doen dankzij een lening van zijn zwager. Zijn bescheiden bedrijfje in East Akron, Ohio, begon met de productie van fiets- en rijtuigbanden, hoefijzerzolen, brandslangen, dichtingen en... pokerfiches. Destijds droomde Seiberling zelf nog niet van een groot concern – hij had dertien werknemers in dienst en het transport van rubber en katoen uit alle uithoeken van de wereld werd bemoeilijkt door de slechte railverbinding en het ontbreken van toegang tot de zee. Hermes' gevleugelde voet begon echter snel steeds beter nieuws te brengen. Enkele maanden nadat Goodyear zijn eerste fietsband produceerde was het bedrijf al een van de belangrijkste in de branche.
Zijn start op de zich razendsnel ontwikkelende markt voor autobanden was al even veelbelovend. In 1907 opende Seiberling een nieuwe fabriek in Detroit, waar onder andere banden voor de T-Ford werden geproduceerd, het nieuwste automodel van Henry Ford. Tegen het einde van het decennium was de omzet van Goodyear gestegen tot meer dan vier miljoen dollar en reed een derde van alle auto's op de Amerikaanse wegen op banden met het 'wingfoot'-logo. Zonder valse bescheidenheid kon het merk zich dus afficheren met de slogan: "More people ride on Goodyear tires than on any other kind", vrij vertaald betekent dit: "Meer mensen rijden op Goodyear banden dan op ieder ander merk". Een van deze banden was het model All-Weather Tread, de eerste antislipband met een loopvlak in de vorm van een diamant, bestemd voor het rijden onder alle weersomstandigheden. Goodyear bracht deze banden in 1908 op de markt. Het bedrijf bevestigt in 1917 de mogelijkheden van zijn banden op verschillende terreinen. In dat jaar reist een vrachtwagen met de naam Wingfoot Express van Akron naar Boston, de eerste reis in zijn soort in de autogeschiedenis.

Nobelprijs voor Flory

oude-reclame-van-goodyear-01

Een aantal jaar daarvoor voegde het bedrijf een nieuw hoofdstuk toe aan haar geschiedenis. Goodyear-ingenieurs ontwikkelden de eerste luchtbanden voor de luchtvaart, ter vervanging van de glijders en fietsbanden die tot dan toe werden gebruikt. Tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog had Goodyear vrijwel het monopolie op de bouw van luchtschepen in de VS. Deze markt stortte echter in na het beroemde ongeluk met de Hindenburg. Later bouwde het bedrijf nog wel zeppelins, maar uitsluitend op bestelling, voor recreatie en ontspanning. Tot op heden vormen luchtschepen met het opschrift Goodyear (bv. de Spirit of America, de Spirit of Goodyear en de Spirit of Innovation) een belangrijk onderdeel van de promotiestrategie van het Amerikaanse merk.
Goodyear heeft altijd voldoende reden gehad om zichzelf te promoten. In 1926 was het de grootste banden- en rubberproducent ter wereld. De producten van het bedrijf waren toen al op vrijwel alle continenten beschikbaar en de omzet bedroeg 250 miljoen dollar. In 1934 presenteerde Goodyear de eerste winterband met spikes en drie jaar later de eerste in Amerika gemaakte band van synthetische rubber. Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog remde de dynamische ontwikkeling van het bedrijf niet af – het Amerikaanse leger had immers rubberboten, reddingsvesten en vele andere rubber accessoires nodig, waaronder natuurlijk ook banden. In 1943 opende Goodyear een onderzoeksafdeling die tientallen cruciale patenten ontwikkelde, niet alleen voor de auto-industrie. Zo hebben wetenschappers van het bedrijf een kunststof ontwikkeld die in de geneeskunde wordt gebruikt voor kunstmatige hartkleppen en gewrichten. Ze ontdekten het eerste continuproces voor de productie van mercaptobenzothiazol MBT – een stof die vulkanisatie versnelt en rubber uitzonderlijk duurzaam en slijtvast maakt. De onderzoeksafdeling was ook de proeftuin voor onder andere Paul Flory – winnar van de Nobelprijs voor scheikunde.

ontwerp-01

productie-van-goodyear-01

Met geluidssnelheid

In 1959 kon Goodyear zich verheugen in een ander succes. Mickey Thompson vestigtop banden met de gevleugelde voet een nieuw Amerikaans snelheidsrecord op land. Op de bodem van een drooggevallen meer in de Bonneville Salt Flats in de staat Utah liet hij een snelheid van 531 km/h noteren. Vijf jaar later verbeterde Craig Breedlove deze prestatie. Hij brak op Goodyear-banden als eerste mens de geluidsbarrière (1 mach) – 1200 km/h. Samen met andere records vierde het bedrijf ook de productie van de miljardste band.

Al gauw werd duidelijk dat de aarde en de lucht voor de gevleugelde banden te klein waren. In 1970 landt Goodyear op de maan. Het voertuig van de Apollo 14 was uitgerust met XLT-banden van het Amerikaanse merk. Een uitzonderlijke gebeurtenis die de prioriteit van het bedrijf echter niet verandert: de wegen en de wildernis op onze aardbol. In 1977 introduceert Goodyear de eerste vierseizoenenradiaalband, de Tiempo. Tien jaar later komt het bedrijf met de ZR-S, een high-performance-band die geschikt is voor snelheden van meer dan 240 km/h en in 1992 de Aquatred-band met een uniek, diep waterkanaal. De volgende innovaties zijn 's werelds eerste Run Flat-band, een band die bestand is tegen lek gaan, de Infinitred-band met levenslange garantie op het loopvlak van de band en de EMT-serie met verhoogde mobiliteit.

goodyearbanden-in-de-ruimte-01

Akron – werelds rubber imperium

bandentest-01

Behalve banden heeft Goodyear door de jaren heen ook een goede naam opgebouwd als producent van onder andere chemische producten, natuurlijk en synthetisch rubber, aandrijfriemen, V-snaren, industriële slangen en bouwmaterialen. Het merk is vrijwel vanaf het begin betrokken bij de motorsport. 368 overwinningen, 25 kampioenstitels voor coureurs en 26 voor constructeurs in 34 jaar participatie van het bedrijf in de Formule 1 waren het resultaat. Hier kunnen we de successen in de NASCAR-races en de 4x4 Eco-Challenge rally's nog aan toevoegen. Ook de waanzinnige rijstijl van Batman in de verschillende delen van de avonturen van de vleermuisman heeft veel met sport gemeen. De Batmobiel reed tenslotte ook op Goodyear-banden.

Momenteel draagt elke vijfde band die in de wereld verkocht wordt het logo met de vliegende voet of is afkomstig van een van de bedrijven van het Goodyear Tire & Rubber Company-concern. De Goodyear-groep is een grootmacht op de markt voor banden voor personen- en vrachtwagens. Zijn producten worden gemaakt in 85 fabrieken over de hele wereld en verkocht in 180 landen. De merken Dunlop, Dębica, Fulda, Sava, Kelly en Fierce maken deel uit van de groep. De hoofdvestiging staat echter nog steeds op de plaats waar Frank Seiberling honderd jaar geleden op het idee kwam van zijn gevleugelde business. Dankzij hem is Akron rubberhoofdstad van de wereld.

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)