Hoe om te gaan met moeilijke winterse omstandigheden? Kettingen op wielen in plaats van spijkerbanden

  • Auteur: OPONEO.NL

Kettingen zijn een alternatief voor spijkerbanden, zorgen voor een meer stabiele en betrouwbare rit tijdens de strenge winter. Onthoud echter dat een wagen uitgerust met sneeuwkettingen zich niet sneller mag verplaatsen dan 50 km/h. Samen met het merk Michelin hebben we enkele adviezen voorbereid voor mensen die plannen om sneeuwkettingen aan te kopen.

 

Rijden in winterse omstandigheden, vooral in de bergen, kan kettingen vereisen

Rijden in winterse omstandigheden, vooral in de bergen, kan kettingen vereisen

 

Spijkerbanden en sneeuwkettingen

Winterspijkerbanden dateren uit de naoorlogse jaren. Producenten overtroffen zichzelf dan in oplossingen, die het rijden in moeilijke omstandigheden zou vergemakkelijken. De spijkerbanden van NokianHakkapeliitta debuteerden in 1961 en behoorden tot één van de eerste modellen van dit type. Producenten werken nog steeds aan een bandontwerp met intrekbare spijkers.

Terwijl het bespijkeren van winterbanden ideaal is voor rally's, was het in termen van dagelijks gebruik destructief voor wegdekken. Het is daarom niet verrassend dat de banden met spijkers in de meeste landen verbannen begonnen te worden.

Spijkerbanden zijn een goede oplossing in het geval van moeilijke winterse omstandigheden. Het gebruik ervan is echter niet altijd toegestaan, daarom wordt aan chauffeurs, die veilig willen blijven tijdens uitzonderlijk ongunstig weer, vaker aanbevolen om sneeuwkettingen te gebruiken.

 

In de meeste landen van de Europese Unie kan men de markering C-18 tegenkomen, wat betekent dat het verplicht is om met een sneeuwketting te rijden over een bepaalde afstand

In de meeste landen van de Europese Unie kan men de markering C-18 tegenkomen, wat betekent dat het verplicht is om met een sneeuwketting te rijden over een bepaalde afstand

 

In veel Europese landen, waaronder Frankrijk en Italië is het rijden met gemonteerde kettingen verplicht voor burgers en toeristen na de markering C-18 (band met uitgerekte kettingen). In de Europese bergen kan men ook dergelijke markering vinden. Bij het plannen van een winterse reis is het de moeite waard om jezelf uit te rusten met autokettingen, om ze op het juiste moment op te kunnen leggen, en zo een boete te vermijden. Een uitzondering op het oude continent is Nederland, waar het niet toegelaten is om kettingen te gebruiken.

 

Het oog van een expert

„In het zicht van meer en meer sneeuw en gewelddadige winters, is het bezitten van sneeuwkettingen bijna net zo belangrijk voor chauffeurs als het bezitten van een reservewiel in de kofferruimte. Michelin sneeuwkettingen bieden mobiliteit aan bestuurders zelfs onder de moeilijkste omstandigheden” - zegt de woordvoerder van Michelin Polska S.A. Ewa Konopka.

 

Kettingen op wielen zetten

Sneeuwkettingen op het wiel zijn tevens antislipkettingen, die meestal op het traject worden gemonteerd, als de weg- en weersomstandigheden zeer zwaar worden. Daarom dient men enkele regels te onthouden voor een veilige montage en gebruik.

  • De montage van sneeuwkettingen moet aan de kant van de weg plaatsvinden, om het verkeer niet te hinderen. Het is de moeite waard om 50 meter vóór de wagen een gevarendriehoek te plaatsen en om zich uit te rusten met kleding met reflecterende elementen. Dit is belangrijk want vb. tijdens een sneeuwstorm is de zichtbaarheid op de weg beperkt.

  • Zorg ervoor dat u gemakkelijk de kettingen op de banden kunt monteren zonder gevaar te veroorzaken voor de  weggebruikers en controleer of de handrem met zekerheid is aangetrokken.

  • Sneeuwkettingen moeten op zijn minst gemonteerd worden op de aandrijfas, en bij wagens van het type 4x4, VAN of SUV verplicht op alle wielen.

  • Na de montage moet men 200 meter rijden, en dan halthouden en controleren of de kettingen niet slippen of bewegen. Als er een behoefte is moeten de kettingen worden verwijderd en opnieuw worden opgezet. In het geval van zelfspannende kettingen is dit niet noodzakelijk.

  • Een wagen uitgerust met sneeuwkettingen mag maximaal 50 km/h rijden.

  • De chauffeur moet onthouden om plotselinge manoeuvers te vermijden, alsook pogingen tot dynamische versnellingen of remmen.

 

Hoe kettingen voor wielen te kiezen?

Vóór de aankoop moet men nazien in de gebruikershandleiding van het voertuig of de producent het gebruik van kettingen toelaat, en zo ja, welke parameters deze zouden moeten bezitten. De hangt voornamelijk af van de hoeveelheid ruimte tussen de band en de wielkast van de auto. Een slechte keuze kan leiden tot schade aan de auto, daarom moet u ook rekening houden met de afmetingen van de momenteel gemonteerde banden en velgen.

Producenten bieden vele verschillende modellen aan. Sneeuwkettingen voor wielen kunnen eenvoudig gekozen worden op die manier dat deze tegemoet komen aan onze behoeften en aan de veronderstelde gebruiksfrequentie. Zorg ervoor dat het gegeven model de wielen beschermt tegen krassen - vooral als ze van aluminium zijn.

Eén van de fundamentele verschillen tussen de modellen is de montagemethode. We hebben de keuze uit kettingen met handmatige opspanning, die moeten worden aangetrokken na het rijden van de eerste meters. De tweede optie is automatische opspanning, die automatisch de ketting naar de band trekt tijdens het rijden. Je kunt ook gemakkelijk kettingen vinden die aan de buitenkant van het wiel gemonteerd zijn.

 

Kettingafmetingen

Als u de afmetingen van de kettingen kiest, houd dan rekening met parameters zoals buitendiameter, breedte en winterbandprofiel, alsook met het automodel. Bijvoorbeeld sneeuwkettingen voor wielen van 16 inch zullen niet noodzakelijk passen op het zomerequivalent van de band, en kunnen schadelijk zijn voor wielkasten in sportwagens. De op de markt beschikbaar zijnde kettingafmetingen, evenals materialen zullen zeker aan Uw behoeften voldoen.

 

Andere oplossingen

Het zou ideaal zijn als de producenten universele sneeuwkettingen zouden maken. Maar voorlopig moet je genoegen nemen met andere ideeën, die ook onze veiligheid kunnen verhogen tijdens het rijden in moeilijke, winterse omstandigheden.

Eén van de alternatieven zijn sneeuwkettingen in sprayvorm (vloeibare sneeuwkettingen - liquidsnowchains). Dit is een polymeermengsel dat na het eenvoudig en snel aanbrengen op de band de grip van het wiel op ijs meermaals verhoogt. Vloeibare antislipkettingen werken mogelijks niet in sneeuwbuien.

 

De Michelin EasyGrip ketting is gemaakt van composietmateriaal

De Michelin EasyGrip ketting is gemaakt van composietmateriaal

 

Het lijkt erop dat niet alleen dikke stalen kettingen ons kunnen helpen in de winter. Producenten maken ook gebruik van composieten. Een ander alternatief zijn sneeuwkettingen van materiaal, in de volksmond bekend als sneeuwsokken. Ze zijn gemaakt van met staal versterkt textiel, en daarom zijn ze dunner en een beetje universeler dan traditionele kettingen. Ze zijn echter minder efficiënt, vooral op verse sneeuw.

 

Composiet- en staalkettingen in het Michelin aanbod

MICHELIN EasyGrip zijn composietkettingen die in de test van het Auto Plus magazine (Franse uitgave) de eerste plaats en vijf sterren behaalden. Acht andere producenten hadden zich aangemeld voor deze titel. Wat de MICHELIN EasyGrip kettingen tot winnaar maakten? Het is een product van hoge kwaliteit, dat gekenmerkt wordt door uitstekende parameters en eenvoudige montage. Deze kettingen zijn licht maar heel duurzaam, omdat veel versterkingen werden gebruikt in hun constructie. Dit model is ook uitgerust met een polyurethaan afdekking en stalen clips.

 

MICHELIN Extreme Grip Automatic zijn staalkettingen, die gekenmerkt worden door de snelheid en eenvoud van montage, die men kan uitvoeren in drie minuten. De installatie is geautomatiseerd dankzij het centrale klemsysteem, de foto van de kettingen is even probleemloos. Dit model is uitgerust met een symmetrisch, dwars patroon, wat zorgt voor betere remprestaties en grip. Het kan gebruikt worden in de meeste personenwagens, terreinwagens, en bestelwagens.

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)