Rijden op winterbanden in de zomer; het is mogelijk, maar het is absoluut geen aanrader. Toch gebeurt het met regelmaat dat mensen door blijven rijden op de winterbanden. De minimale profieldiepte voor banden is namelijk 1,6 millimeter, en dat betekent dat je makkelijk de winterbanden ‘op kunt rijden’ in de zomer totdat deze niet meer aan de eisen voldoen.

Met winterbanden in de zomer rijden is echter veel gevaarlijker dan gedacht wordt. Wanneer het profiel van de band onder de 4mm komt, presteert de band niet meer op een wenselijke of acceptabele manier. En aangezien winterbanden veel harder slijten in de zomer, is het risico groot dat je al snel onder die 4 millimeter duikt.

Hoe zit het nou precies met winterbanden in de zomer en wat gebeurt er met de remafstand wanneer je in de zomer met winterbanden rijdt? Is het echt zo onverstandig om gewoon door te blijven rijden op de winterbanden?

Profiel van winterband en profiel van een zomerband

De prestaties van winterbanden in de zomer

Winterbanden zijn gemaakt van een zachter rubbercompound. Op die manier zijn zij uitermate geschikt voor gebruik bij lagere temperaturen. Zomerbanden kunnen niet presteren in de winter, omdat zij een veel harder compound hebben. Dit maakt de banden bijzonder geschikt voor gebruik bij hogere temperaturen. Ook zijn de banden voorzien van minder groeven en lamellen, zodat zij optimale prestaties kunnen leveren op droog en warm wegdek.

Wat gebeurt er nou bij rijden op winterbanden in de zomer? Dan draait het verhaal om. De zachtere rubbercompound van de banden is niet bestand tegen de hogere temperaturen. Het rubber slijt sneller weg, de banden zijn niet berekend op aquaplaning en laten een (veel) langere remweg zien. Uit onderzoek van ADAC blijkt dat de remweg maar liefst 16 meter langer is bij het remmen van 100 kilometer per uur naar 0.

De snellere slijtage van de winterbanden heeft overigens veel meer gevolgen. Omdat het rubber sneller slijt, presteren de banden ondermaats. Dit merk je aan een hoger brandstofverbruik, minder grip in de bochten en meer geluid in de auto tijdens het rijden.

nieuwe winterband van dichtbij bekeken

Wat gebeurt er met de stopafstand als je in de zomer met winterbanden rijdt?

Zoals gezegd is de remafstand 16 meter langer bij winterbanden. Dit heeft te maken met de zachtere compound van de band én de prestaties waar de band voor gemaakt is. De vele groeven in het loopvlak van de winterband zijn ontworpen om sneeuw af te voeren en grip te bieden op glad wegdek. Dit is precies wat je niet wilt bij remmen bij droog en warm weer. Op dat moment moet de band juist zoveel mogelijk contact hebben met het wegdek. Extra groeven en lamellen werken de stopafstand tegen. Deze redenen samen zorgen ervoor dat de stopafstand bij rijden op winterbanden in de zomer veel langer is. En uiteraard is dat bijzonder gevaarlijk.

De 7 graden Celsius regel

een patroon van winterbanden in de sneeuw

Bandenfabrikanten hanteren de regel van 7 graden Celsius. Is de gemiddelde temperatuur tijdens het rijden lager dan 7 graden, dan zijn winterbanden ideaal. Boven de 7 graden wordt gekozen voor zomerbanden. Het verschil in prestaties is het beste te merken bij droog en warm weer. Dit is waar de zomerbanden wél presteren, en de winterbanden het af laten weten. Een aantal factoren waaraan je dit merkt tijdens het rijden:

  • Minder grip in de bochten en bij sportief optrekken
  • ‘Dweilend’ gevoel tijdens het rijden
  • Instabiele en onzekere wegligging tijdens het rijden
  • Hoger brandstofverbruik
  • Lange remweg waarbij de auto lijkt te zoeken naar asfalt

De nadelen van winterbanden in de zomer nemen overigens steeds verder toe naarmate je door blijft rijden met de banden. Omdat het rubber van de winterband sneller slijt, nemen de prestaties van de band met de dag af. Hoe verder de band slijt, hoe slechter de wegligging wordt, hoe hoger het geluidsemissieniveau uitvalt en hoe hoger het brandstofverbruik wordt.

Mag je rijden met winterbanden in de zomer?

Ja, je mag rijden met winterbanden in de zomer. Verstandig is het echter niet. De banden slijten sneller, leveren zwakke prestaties en dit kan gevaarlijke situaties opleveren. Ook het rijden op vierseizoenenbanden raden we sterk af en dat heeft een reden. De vierseizoenenband is een compromis tussen de eigenschappen van de winterband en de prestaties van een zomerband. Het gevolg is een band die matig presteert in alle situaties; en in geen enkele situatie optimale prestaties levert.

Wil je tóch door blijven rijden met winterbanden in de zomer? Let dan op de volgende punten om veilige rijeigenschappen te kunnen vragen van de banden:

  • Rijd uitsluitend door op banden met minstens 3 millimeter profieldiepte
  • Rijd niet te hard op winterbanden in de zomer
  • Verlaag de snelheid met minstens 20 kilometer per uur bij nat wegdek
  • Rijd geen lange afstanden
  • Vermijd autorijden bij hogere temperaturen

Houd vooral in de gaten dat door blijven rijden op winterbanden in de zomer een verkeerde manier van besparing is. Tenzij je van plan bent om de auto op zeer korte termijn te slopen, is de kans op omvangrijke schade groot door het rijden op verkeerde autobanden. Er zijn tal van betaalbare zomerbanden die wél de juiste prestaties en eigenschappen hebben en die veel meer comfort bieden dan winterbanden. Om nog niet eens te spreken over het verschil in brandstofverbruik, waarmee de zomerband zichzelf al grotendeels terugverdient.

Let op! Gebruik in de winter winterbanden. Het rijden op zomerbanden onder dergelijke omstandigheden kan gevaarlijk zijn.