Naarmate de wereld zich meer en meer bezighoudt met klimaatverandering, zoeken consumenten naar alternatieve en groenere technologieën om de planeet gezond te houden. Het is welbekend dat auto’s met een verbrandingsmotor schadelijke emissies produceren die bijdragen aan het broeikaseffect. En zo verschenen elektrische auto’s op het toneel die oplaadbare tractiebatterijen als energiebron gebruiken. Bepalend voor het succes van de elektrische auto is uiteraard efficiëntie: hoe meer kilometers je uit elk kilowattuur kunt persen, hoe beter. Ook het comfort, waaronder geluid, in de cabine is erg belangrijk. Deze problemen kunnen met goede autobanden opgelost worden, maar juist daar wringt de schoen- hoewel elektrische voertuigen vooral goed nieuws zijn, hebben ze echter een negatief effect op één belangrijk onderdeel: de banden.

Elektrische auto's zijn zo’n 30% zwaarder door de tractiebatterijen, waardoor de autobanden een grotere belasting ondergaan en sneller kunnen slijten. Elektrische auto’s zijn niet alleen zwaarder dan benzineauto’s, maar hebben ook een andere gewichtsverdeling. De batterijen bevinden zich onder de vloer, onder de stoelen, dus aan de voor- of achterkant is er niet zoveel gewicht. Bij krachtige elektrische voertuigen is het nog erger. Tesla heeft een enorme tractiebatterij, en de auto's zijn ongelooflijk krachtig. Tesla's eigen richtlijnen stellen dat de banden elke 4500 kilometer gerouleerd moeten worden! Maar sinds deze “early days” zijn er aardig wat ontwikkelingen geweest, óók op het gebied van autobanden.

Drie veranderingen

Er zijn drie belangrijke manieren waarop banden voor elektrische auto’s verschillen van conventionele versies. De zijwand moet verstevigd worden met harder materiaal om het extra gewicht aan te kunnen, maar wel op een manier dat de luchtweerstand optimaal blijft.
Het profiel is uiteraard ook enorm belangrijk om de balans tussen grip en rolweerstand precies goed krijgen, en om ze ook stiller te maken dan gewone banden. Om dit te bereiken, moeten fabrikanten details zoals de individuele blokken en groeven analyseren om het perfecte compromis te vinden.

Zo zorgen dunnere lamellen van het loopvlak voor een groter contactvlak met het wegdek dan de traditionele groeven. Met meer contact met de weg kan de band beter omgaan met de snelle acceleratie. Deze sterke acceleratie vereist ook dat de banden zachter zijn, anders kunnen de banden van een elektrische auto tot 30% sneller slijten dan die van conventionele voertuigen. Speciaal ontworpen banden kunnen het bereik van de auto uitbreiden met maar liefst vijf tot tien procent. Al deze ontwikkelingen komen als geroepen: onderzoek toont aan dat bandenslijtage wel eens verantwoordelijk zou kunnen zijn voor een proportioneel steeds grotere hoeveelheid fijnstof.

Slijtstof

Wetenschappers analyseerden vorig jaar meer dan 500 stofdeeltjes rond drie drukke Duitse snelwegen, en ontdekten dat de overgrote meerderheid - 89 procent - afkomstig was van autobanden, remsystemen en de wegen zelf. Deze deeltjes worden door de onderzoekers geclassificeerd als microplastics, hoewel ze ook andere materialen dan plastic bevatten.

Deze deeltjes komen in de rivieren en oceaan terecht, waar ze kwetsbare ecosystemen kunnen schaden. Volgens deskundige Reto Gieré van de Universiteit van Pennsylvania is ongeveer 30 procent van de microplastics die de oceanen, meren en rivieren vervuilen afkomstig van slijtage aan banden, remmen en wegen. Omdat sommige materialen, zoals synthetisch rubber, worden bedekt met stof en andere microdeeltjes, zijn ze niet altijd gemakkelijk te identificeren. De onderzoekers ontdekten wat elk deeltje was door chemische analyses en het gebruik van een rasterelektronenmicroscoop. Het slijtstof van alleen de banden werd door de Nederlandse onderzoeker Pieter Jan Kole eerder geschat op zo’n 3 tot 7% van het totaal aan fijnstof. Ook de Europese Commissie stelde al vast dat 5-30% van het fijnstof door bandenslijtage wordt veroorzaakt. Verkeersopstoppingen maken het probleem erger: voertuigen die met constante snelheden rijden en niet veel remmen produceren minder fijnstof. Als de elektrische auto regeneratief (of recuperatief) remt op de motor zal de slijtage aan de remmen uiteraard minder zijn. 

Ontwikkelingen

Maar de industrie heeft niet stilgezeten. Goodyear presenteerde vorig jaar al een speciale autoband voor elektrische auto’s, Pirelli ontwikkelde speciaal voor de Jaguar I-Pace de Elect P Zero en is bezig met maar liefst 50 andere banden voor specifieke elektrische voertuigen.

Michelin biedt de Energy E-V aan, met een 20 procent lagere rolweerstand en 40 procent minder lawaai in de cabine en Continental heeft de eContact-band, met een minimale rolweerstand, minder geluid en een aerodynamische zijwand. En Hankook ontwikkelde de Kinergy AS EV met plantaardige hars olie die wordt gewonnen uit coniferen, een interessante vernieuwing die het probleem van microplastics op zou kunnen lossen!

Conclusie

Er zijn dus al genoeg opties om de emissies van de elektrische auto verder omlaag te brengen, maar de belangrijkste blijft toch wel het rijgedrag. Bij de meeste elektrische auto is het gewicht beter verdeeld wat voor een betere wegligging zorgt- je kunt dus lekker hard de bocht door! En optrekken bij het stoplicht is in een Tesla inderdaad sensationeel, maar degenen die daadwerkelijk begaan zijn met hun eigen gezondheid en die van de planeet, kunnen het beste voor een speciale band zorgen en een rustige rijstijl aanhouden.