Zomerbanden: wanneer moet u wisselen?

  • Auteur: OPONEO.NL

Zomerbanden? Wanneer kunnen ze er weer onder? Wat is het beste moment om winterbanden voor zomerbanden te verwisselen? Waar moet je op letten bij banden wisselen?

Wat zijn de verschillen tussen winter- en zomerbanden?

Het grootste verschil tussen winter- en zomerbanden ligt in de rubbersamenstelling. De rubbersamenstelling van zomerbanden is bedoeld voor gebruik bij temperaturen boven 7 graden, beneden deze temperatuur worden zomerbanden snel harder, waardoor ze hun rijeigenschappen verliezen.

Bij een winterband daarentegen gebeurt het omgekeerde: beneden 7 graden hebben ze optimale rijeigenschappen, die ze boven deze grens verliezen. Boven 7 graden wordt een winterband te snel warm wat tot versnelde slijtage leidt. De zachte rubbercompositie is in zomerse omstandigheden bij het remmen aanzienlijk minder effectief zowel op droog als op nat wegdek. Zomerbanden hebben ook een andere loopvlakpatroon dan winterbanden.

Het profiel van winterbanden heeft veel meer inkepingen, zogenaamde lamellen, ze zijn ook dieper dan bij zomerbanden. Zulke eigenschappen zorgen voor meer grip in de winter, evenals voor minder effectiviteit in de zomer.

Zomerbanden verschillen van winterbanden in vele opzichten

Zomerbanden verschillen van winterbanden in vele opzichten.

Waar moet je op letten voordat je zomerbanden monteert?

Voordat je van winter- naar zomerbanden wisselt controleer de toestand van je banden. Eerste waar je op moet letten is de diepte van het profiel. Volgens de Nederlandse wetgeving moet de minimale profieldiepte niet kleiner zijn dan 1,6 mm, dit is echter beslist te weinig. Een zomerband met een profieldiepte van minder dan 3 mm verliest haar tractie, vooral op nat wegdek. Voordat de banden gemonteerd worden, controleer of ze aan de zijkant of op het loopvlak geen bubbels hebben. Bij twijfels raadpleeg een specialist.

Indien de banden in een garage opgeslagen waren, denk eraan dat ze uitgebalanceerd moeten worden. Slechte uitbalancering heeft negatieve invloed op het onderstel, kan 'het trekken naar een kant' en onregelmatige slijtage veroorzaken, wat tot snellere vervanging kan lijden.

De laatste belangrijke element waar je op moet letten is de bandenspanning. Luchtdrukverlies is een natuurlijk proces als gevolg van ventiellekken en luchtdoorlatende rubber.  Lagere dan door de fabrikant aanbevolen bandenspanning veroorzaakt slechtere tractie, langere remweg, slechtere stuurresponse en bovendien hogere rolweerstand met als gevolg meer brandstofverbruik.

zomerbanden

Profieldiepte van een zomerband
hoort meer dan 3 mm te zijn. Op de foto: een band met
minimale profieldiepte van 1,6 mm die vervangen hoort te worden.

Zomerbanden? Wanneer kunnen ze er weer onder?

Zomerbanden horen gemonteerd te worden wanneer de gemiddelde dagtemperatuur hoger dan 7 graden is. Dit is een algemene regel. We praten niet over concrete tijdsintervallen, omdat het weer in het voorjaar wisselvallig is (soms is het maart, soms april). Daarom raden we niet aan om zomerbanden al na een paar warmere dagen met een temperatuur boven 7 graden te monteren. Het is beter om te wachten wanneer het weer wat stabieler wordt (een week of twee) en pas dan de banden te vervangen. Op die manier voorkom je temperaturen vlakbij het vriespunt waarmee je voor je eigen veiligheid zorgt.

Let op!
Zoek je gunstig geprijsde kwaliteitszomerbanden? Check de Zeetex offerte. Dit is één van de beste budgetmerken die zich dynamisch ontwikkelt en naar premium segment aspireert. Dit zijn veilige, comfortabele, ecologische en goedkope banden. Vooral de volgende modellen zijn aanbevelingswaard:
Zeetex ZT1000 (asymmetrische band)
Zeetex HP102+ (directionele band)
Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)

  1. SSL beveiligde betaling
  2. Snel en gratis bezorgd
  3. Alleen kwaliteitsmerken
  4. Al meer dan
    2.000.000 klanten
  5. Montagepartners