Goede banden bieden aantrekkelijke prestaties, maar de prijs van deze banden is lang niet altijd zo aantrekkelijk als het bandenlabel zelf. Tegenwoordig wordt de bandenmarkt bestormd door goedkope autobanden van Aziatische merken. Zijn „Chinese banden” echter de optimale keuze voor bestuurders die op zoek zijn naar goedkope banden met een goede prijs-kwaliteitsverhouding?

Chinese banden, wat wordt daar nou eigenlijk mee bedoeld?

Sprekend over „Chinese banden” hebben we vaak Aziatische banden in gedachten, aangeboden door minder bekende producenten. We denken dan vaak aan budgetbanden, maar dáár gaat het mis. Aziatische banden zijn lang niet altijd budgetbanden en niet elke Chinese band is volledig in Azië ontwikkeld. En daar wordt het verhaal aardig lastiger van.

De budgetband of de Chinese band

Een aantal jaar geleden was er weinig of geen onderscheid tussen Chinese banden en budgetbanden. De prijsvechters kwamen standaard uit Azië en leverden banden die even goed presteerden als dat ze geprijsd waren. Juist: veel problemen met de remweg, de wegligging en ook het geluidsemissieniveau was vaak problematisch.

Maar tegenwoordig werken veel van de grote producenten in Azië samen met de grote bandenproducenten uit de westerse wereld. Er wordt gewerkt met nieuwere machines, meer kennis en vooral veel meer techniek om een goede band op te trekken uit een goedkopere compound.

De slechte budgetbanden zijn er overigens nog steeds, maar halen de Europese markt vaak niet meer. Op het bandenlabel scoren zij namelijk zo ondermaats dan zij de Europese standaard niet halen. Desalniettemin komen er nog altijd veel matige banden uit Azië uiteraard die nét wel aan de eisen voldoen.

Hoe zit het nou met die Chinese banden dan?

Wanneer je de mogelijkheid hebt om goedkope banden uit China te bestellen, dan is het belangrijk om even onderzoek te doen. Geen zorgen, je hoeft niet de materie in te duiken als een rechercheur: aan de hand van het bandenlabel kun je namelijk al snel achterhalen hoe het gesteld is met de prestaties van de band.

Helaas kun je hier de levensduur niet aan afzien, en dat is op dit moment nog het grote struikelblok. Toch blijkt vaak dat de banden met goede prestaties op het label ook een langere levensduur hebben dan de banden die als ‘Chinese banden’ bekend staan.

De traditionele Chinese banden vind je overigens niet meer in Europa. De banden die in massaproductie met matige materialen en ouderwetse machines in elkaar gezet worden, zijn nu uitsluitend beschikbaar op de Aziatische markt, waar de standaard op het gebied van veiligheid nou eenmaal net wat lager ligt. Overigens verkiest China de eigen economie wel vaker boven de belangen van de burgers, maar dat terzijde.

Is de plaats van productie tegenwoordig nog wel van belang?

De grootste bedrijven hebben productiefabrieken over de hele wereld. Banden geproduceerd in al deze fabrieken – onafhankelijk op welk continent – moeten worden gekenmerkt door een even hoog prestatieniveau en afwerkingsgraad.

Productiefabrieken in Azië zijn exacte kopieën van Europese of Amerikaanse fabrieken. In deze fabrieken worden dezelfde technologieën en machines gebruikt. De halffabricaten die worden gebruikt voor de productie van banden, zijn ook van dezelfde klasse. De werknemers zijn opgeleid in "de oude fabrieken", en het managementteam is grotendeels afkomstig uit andere Europese fabrieken van het gegeven bedrijf.

Heel belangrijk zijn de kwaliteitsvereisten. De structuren van grote bedrijven omvatten zeer uitgebreide kwaliteitscontrolesystemen, die strikt worden nageleefd in alle productiefabrieken. Gerenommeerde producenten kunnen het zich niet veroorloven om producten van slechte kwaliteit te lanceren op de markt. Een goede naam opbouwen duurt namelijk veel langer dan het afbreken van een perfect imago.

Dit geldt alleen voor de bandenfabrikanten die een samenwerking aangegaan zijn met een grotere bandenproducent, zoals Michelin of Goodyear. Of die banden nou in Oost-Europa gemaakt worden of in Azië, dat maakt verder niet uit.

Chinese banden – waar komt de vraag vandaan?

Het gaat hier voornamelijk om zo min mogelijk betalen voor een band. Begrijpelijk, want veel van de bandenfabrikanten met grote naam hebben banden in het assortiment waarvan de prijs simpelweg wel erg gortig is.

De markt houdt niet van leegtes. Chinese banden worden naar Europa geïmporteerd omdat er een vraag bestaat naar goedkopere producten. In de bandentesten vallen deze banden altijd door de mand. Het zijn echte budgetbanden. De prijs is lager, maar dat is dan ook direct te zien aan de prestaties.

Chinese banden: voor- en nadelen

Chinese zomerbanden zijn vooral populair in Europa – veel automobilisten hebben lagere verwachtingen voor zomerbanden, dit wordt geleid door de overtuiging dat er in de zomer minder kans is op een rit in extreme omstandigheden. Wat zijn de voor- en nadelen van budgetbanden?

Nadelen:Voordelen:
  • slechte resultaten in de remcategorie (vooral op een nat wegdek),
  • lage weerstand tegen aquaplaning,
  • hoge mate van slijtage.
  • de laagste prijs,                                
  • in veel maten beschikbaar.                                                           

Chinese banden – voor wie?

Overweeg je een budgetband aan te schaffen voor jouw auto? Dat kan zeker wanneer je alle onderstaande punten af kunt vinken:

  • Je hebt weinig eisen op het gebied van comfort tijdens het rijden

  • Je hebt geen sportieve of agressieve rijstijl

  • Je rijdt niet elke dag met de auto

  • Je komt zelden op de snelweg

  • Je hebt een lichtere auto en geen vierwielaandrijving

  • Je kunt rijden in de regen vermijden

Wat mogen we verwachten van de Aziatische autobanden?

De auto-industrie in Azië is nog steeds erg dynamisch en zit vol in de ontwikkeling. Chinese autofabrikanten en bandenproducenten komen steeds vaker met innovaties, al dan niet in samenwerking met Westerse of Amerikaanse bedrijven.

Bijkomend is het vanaf 2012 verplicht om een bandenlabel aan te brengen met basisinformatie over hun prestaties zoals energie-efficiëntie, grip op een nat oppervlak en geluidsemissieniveau. Dit heeft de weg vrijgemaakt voor de Chinese bandenfabrikanten die graag hun kwalitatieve banden willen verkopen, maar geen aftrek vonden omdat de banden in China vervaardigd werden. Dat probleem is nu weg. Nu alle Aziatische bandenfabrikanten ook toegang hebben tot de markt, is de kans groot dat innovaties en kennis in hoog tempo toe zullen nemen.

Bandenproducenten

De meest populaire Chinese bandenmerken zijn:

Chinese autobanden zijn niet enkel banden voor personenwagens. Er zijn ook Chinese vrachtwagenbanden en zelfs Chinese landbouwbanden beschikbaar.

Andere producenten uit het Verre Oosten

Veel bandenfabrikanten uit Azië worden ten onrechte beschreven als Chinees. De grootste bandenimporteurs brengen ook banden uit andere landen. Zeetex en Infinity komen uit de Verenigde Arabische Emiraten. GT Radial is op zijn beurt een bedrijf uit Indonesië. De lokale bedrijven investeren zwaar in de ontwikkeling van de auto-industrie. Hun producten worden vervaardigd met behulp van de nieuwste technologieën en dat zijn geen slechtere banden dan de Europese economische merken. Het merk Zeetex groeit bijvoorbeeld zo dynamisch dat het door velen wordt beschreven als inspirerend voor het premium segment. Momenteel is Zeetex één van de beste bandenfabrikanten in het lagere segment: een combinatie van veiligheid, comfort, ecologie en een aantrekkelijke prijs.