Elektrische voertuigen zijn de toekomst van autorijden. Maar nieuw is de elektrische auto niet. De eerste elektrische auto werd gebouwd in 1837 te Aberdeen in Schotland en was zo succesvol dat elektrische taxi's op het einde van de 19e eeuw zelfs in de straten van Londen en New York werden geïntroduceerd. Helaas ontdekten Rockefeller en ander captains of industry manieren om olie goedkoop bij de klant te krijgen...en met de dalende olieprijs domineerden benzine- en dieselauto’s al snel de wegen. Tot nu. Met snelle technologische ontwikkelingen, gewaagde, in het oog springende ontwerpen en een wereld die milieubewuster wordt, is een nieuw tijdperk van elektrische voertuigen aangebroken. Overheden in heel Europa beloven om de productie van schone voertuigen te ondersteunen, terwijl autoproducenten over elkaar heen vallen om elektrische modellen op de markt te brengen. ING rapporteerde dat al in 2035 alle nieuwe auto's die in Europa worden verkocht elektrisch zullen zijn. Maar om de elektrische auto ecologisch echt ‘groen’ te laten zijn, moet je groen tanken. En hoe zorg je ervoor dat je groen tankt, en wat kun je nog meer doen om zo groen mogelijk te rijden?

De tractiebatterij van de elektrische auto

De motor van een elektrische auto is in essentie een geavanceerde elektromagneet die opgeslagen elektrische energie omzet in koppel. De energie wordt opgeslagen in een lithium accu, en dit lithium wordt volgens hoaxen op het internet in stripmijnen gewonnen. Maar lithium-mijnen zijn in werkelijkheid niet vervuilend. Lithium wordt voornamelijk aangetroffen in ondergrondse pockets in vloeibare vorm; de vloeistof wordt eruit gepompt en in de zon gedroogd. Het resulterende materiaal wordt tot lithiumcarbonaat verwerkt en vervolgens gesynthetiseerd tot lithium. Het koper en aluminium dat in de batterij wordt gebruikt heeft in feite een veel grotere impact op het milieu. Zelfs na jarenlang gebruik in een elektrisch voertuig, houden lithium-ionbatterijen nog 80% van hun lading vast en kunnen gebruikt worden als energieopslag voor het elektriciteitsnet, zoals voor windmolenparken. Wanneer ze echt aan het einde van hun levensduur zijn worden tot 96% van de onderdelen gerecycled.

Hoe groen is de elektriciteit die je tankt?

Groene stroom is elektriciteit die is opgewekt uit bronnen van duurzame energie, zoals windenergie, waterkracht en zonne-energie. Hoewel elektrische auto's nog steeds slechts zo groen zijn als de elektriciteit die ze gebruiken, zijn ze in ieder geval veel beter voor de planeet dan conventionele auto's. Ze genereren minder emissies en zijn efficiënter: 90% van de energie die door de elektrische motor van de auto wordt gegenereerd, wordt omgezet in beweging, terwijl de verbrandingsmotor slechts 30% haalt- de rest van de energie gaat verloren als warmte en geluid. Een EU-studie toonde ook aan dat een elektrische auto slechts 65% van de energie van een benzineauto op dezelfde afstand verbruikt- dus een elektrische auto is altijd de groenste optie. Maar wat je als milieubewuste autorijder echte groene stroom wilt tanken, waar vindt je die? Immers, in Nederland is de vraag naar groene stroom vijf keer groter dan de productie. Nederland importeert daarom sinds 2008 via de NordNed-kabel op de bodem van de Noordzee groene elektriciteit uit Noorwegen én uit Duitsland. Maar bij lange na niet voldoende, en daarom kopen energiebedrijven zogenaamde groene certificaten in Noorwegen waarmee ze grijze stroom mogen “greenwashen”. Dit soort vervalste groene stroom wordt ook wel “sjoemelstroom” genoemd. Als je écht groene stroom wilt dan moet je die lokaal inkopen bij energieleveranciers die alleen maar stroom leveren die is opgewekt met windmolens en zonnepanelen.

Banden en fijnstof

Elektrische auto's zijn zo’n 30% zwaarder door de lithium tractiebatterij, waardoor de autobanden een grotere belasting ondergaan en sneller kunnen slijten. Dit veroorzaakt weer een andere vervuiling: fijnstof. De autobandenindustrie heeft hier al een antwoord op, waarbij gelet werd op het volgende. Elektrische auto’s zijn niet alleen zwaarder dan benzineauto’s, maar hebben ook een andere gewichtsverdeling. De batterijen bevinden zich onder de vloer, onder de stoelen; dus aan de voor- of achterkant is er niet zoveel gewicht. De banden voor elektrische auto’s verschillen van conventionele versies op drie belangrijke onderdelen: zijwand, profiel en materiaal. De zijwand moet verstevigd worden met harder materiaal om het extra gewicht aan te kunnen, maar wel op een manier dat de luchtweerstand optimaal blijft. Het profiel is uiteraard ook belangrijk om de balans tussen grip en rolweerstand precies goed krijgen, en om ze ook stiller te maken dan gewone banden. Om dit te bereiken, moeten fabrikanten details zoals de individuele blokken en groeven analyseren om het perfecte compromis te vinden. Zo zorgen dunnere lamellen van het loopvlak voor een groter contactvlak met het wegdek dan de traditionele groeven. Met meer contact met de weg kan de band beter omgaan met de snelle acceleratie. Deze sterke acceleratie vereist ook dat de banden zachter zijn, anders kunnen de banden van een elektrische auto tot 30% sneller slijten dan die van conventionele voertuigen. Bovendien kunnen speciaal ontworpen banden het bereik van de auto uitbreiden met maar liefs  vijf tot tien procent.

Milieuvriendelijk elektrisch rijden

En er zijn nog meer voordelen aan elektrisch rijden. De gebruikskosten zijn veel lager omdat volledig opladen aanzienlijk minder kost dan een tank benzine. En een elektromotor heeft veel minder beweegbare onderdelen en is daarmee duurzamer. Dus een moderne elektrische auto, met speciaal ontworpen comfortabele banden biedt volop mogelijkheden om milieuvriendelijk te rijden. En met groene stroom voor je elektrische auto van een leverancier waarvan de Consumentenbond stelt dat ze daadwerkelijk groene stroom aanbieden, heb je nu alle reden om te kunnen stellen dat jij écht groen tankt!