Het is een bekend gezicht op de Europese wegen in de zomertijd, de Nederlander met de caravan achter de auto. Maar ook de camper is populair geworden: van 65.000 exemplaren in 2010 tot 138.500 eind vorig jaar. Met een caravan zit iedereen tussen de bagage geklemd, en eenmaal op je bestemming pak je alles uit en beperk je de vakantie tot de directe omgeving. Met een camper heb je veel meer vrijheid, zowel tijdens het reizen als op de bestemming. Wanneer je wilt pak je in en kun je weer op pad. Maar waar moet ik aan denken als ik met camper op vakantie wil?

op vakantie met de camper in Amerika

Wat zijn de regels?

Het idee om met zo’n groot voertuig de weg op te gaan schrikt misschien af, maar een op vakantie met camper went snel. Je zult moeten wennen aan de maat bij bochten, want alles wat voorbij de achterwielen steekt zwenkt uit en een stoeprandje is zo gepakt. Rijbewijs B is voldoende, mits het voertuig plaats biedt aan maximaal acht personen en maximaal 3500 kilo in totaal weegt. Campers tot 7500 kilo vergen camperrijbewijs C1 waarvoor je een cursus, examens en een keuring moet ondergaan. In Nederland mag je alleen slapen langs de snelweg waar het expliciet is toegestaan, in Duitsland mag het met een maximum van 24h en in Frankrijk mag je overal waar bussen parkeren zelfs een hele week blijven staan. 

Een camper rijdt door een gebied met bergen

De echte vrijheid is natuurlijk het wildkamperen met een camper, zoals in Noorwegen, Zweden, Finland, Schotland en in Zwitserland (deze laatste boven de 2.000 meter). Je trekt ’s ochtends het gordijntje open en kijkt uit over een fjord of een berg, mooier bestaat niet. Er zijn nog meer landen in Europa waar je onder bepaalde voorwaarden vrij met de camper mag kamperen zoals in Albanië, Estland, Letland, en Litouwen. Verder mag je in Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, IJsland, Italië, Polen, Roemenië en Spanje vrij kamperen met toestemming van de landeigenaar. Nogal een lijst met uitzonderingen, dus je doet er goed aan om voor je reis uit te zoeken wat wel en niet mag. Wat vaak geldt, is dat je geen sporen achter mag laten, en dat betekent niet alleen je afval opruimen. Ook met een camper van 3 ton door een bos of wei ploegen wordt gezien als overlast. Respecteer plaatselijke flora en fauna en pas op met het aanleggen van een kampvuur. Zeker in de zomer is dat op veel plaatsen totaal uit den boze.

Waarom mag ik geen normale banden op de camper leggen?

Een zware camper met de juiste camperbanden

Tijdens de vakantie met camper is het belangrijk dat je let op de banden. Camperbanden kunnen zware lasten dragen en hebben een veel hoger draagvermogen dan normale banden of bestelwagenbanden. Autobanden kunnen doorgaans tot 500 kg worden belast, en banden voor bestelwagens tot 700 kg. Zelfs kleinere campers, die rond de 2700 kg wegen, zullen elke band met 675 kg belasten- autobanden kunnen dat niet verdragen en zullen bij hogere snelheid zeker klappen. Bij alle banden staat de maximale belasting -ook wel bekend als de Loadindex- op de zijkant van de band. Het draagvermogen wordt uitgedrukt door een twee- of driecijferig getal (van 0 tot 279) dat overeenkomt met het maximale gewicht dat een enkele band kan dragen. 

Het makkelijkste is om met je beladen camper een weegbrug te bezoeken en de voor- en achteras afzonderlijk te laten wegen. Verzeker je of dit gewicht lager is dan de limiet van de voor- en achteras van de camper en of je banden voldoende draagvermogen hebben. Vanwege deze zware belasting moeten camperbanden een hoge druk kunnen weerstaan. Een autoband is beperkt tot een maximale druk van ongeveer 40 psi, lichte bedrijfsvoertuigen tot ongeveer 65 psi maar een goede camperband kan worden opgepompt tot 80 psi. Een onjuiste bandenspanning kan het rijgedrag nadelig beïnvloeden, de slijtage en het brandstofverbruik verhogen en zelfs een klapband veroorzaken. De bandenspanningstabel vindt je aan de binnenkant van de deurstijl van de camper. Dat camperbanden een zo hoge druk kunnen hebben komt vooral door de verstevigde zijkanten. Door deze verstevigde zijkanten ligt de camper ook veel stabieler op de weg en zal niet onstabiel worden en gaan 'zwabberen'. Er zijn ook verschillen in de rubbersamenstelling van het loopvlak. De rubbersamenstelling van het loopvlak is belangrijk voor grip bij slechte weersomstandigheden. Het maakt de camper ook beter te beheersen op natte campings, landweggetjes en bij gaten in de weg.

Tot slot

Camperbanden zijn best duur dan en daarom gebruiken veel camperbezitters bestelwagenbanden. De enige specifieke camperbanden, gemarkeerd door de letters “CP”, zijn de Continental VanContact 4Season en de Michelin camperbanden Agilis CrossClimate. Er zijn ook meerdere bestelwagenbanden mogelijk als je op het draagvermogen let, echter raden wij aan om gewoon camperbanden te gebruiken. Deze banden zijn specifiek ontworpen om jou en je familie veilig en zonder problemen naar de bestemming te brengen en dat is het belangrijkste!

In deze tijd van lockdowns en spertijd zou de camper alle ruimte moeten krijgen maar helaas wordt deze in tegenstelling tot andere Europese landen stelselmatig tegengewerkt in Nederland. Je mag vaak maar een beperkt aantal uren parkeren, stallen is erg duur, beperkingen voor oudere diesels en overvolle camperplaatsen zijn waar Nederland bekend om staat. Hoog tijd dus dat Nederland eindelijk eens zijn regels gaat versoepelen en het aantal camperplaatsen gaat uitbreiden.