Geschiedenis van Fulda-banden

  • Auteur: OPONEO.NL

Fulda, de parel uit de barok in het hart van Duitsland. De heren Gust Becker en Moritz Hasenclever stichtten aan het begin van de 20e eeuw in deze dicht bij Frankfurt gelegen plaats een onderneming die een aantal jaren later de grootste speler op de rubbermarkt van Duitsland en omgeving zou worden. Al in 1901 kwam de productie op gang. In de eerste productcatalogus bevonden zich dagelijkse gebruiksvoorwerpen van rubber – schoenzolen, pakkingringen voor bier- en mineraalwaterflessen en matten. De eerste banden van het merk Fulda waren bestemd voor... kinderwagens en paardenrijtuigen.

In de daaropvolgende jaren werkte het bedrijf geleidelijk toe naar haar uiteindelijke bestemming – de productie van autobanden. Voordat Fulda in 1906 de eerste bandenmodellen voor vierwielige motorvoertuigen produceerde, maakte het bedrijf ook fiets- en motorbanden. De fietsbanden Diadem, Transport en Gebirgsreifen (voor bergfietsen) bleken in het begin van het volgende decennium zelfs een groot commercieel succes. De onderneming bood haar klanten de keuze uit tien verschillende loopvlakken en een jaar garantie op alle producten.

Licentie voor Continental

fulda-geschiedenis-01

In 1915 brengt het bedrijf zijn eerste vrachtwagenbanden op de markt. De Sembusto-banden waren voorzien van stalen veren die de veerkracht van het rubber in traditionele banden moest vervangen. Deze branche ontwikkelde zich voorspoedig, zodat de leiding van Fulda in 1919 besloot om zich exclusief te gaan richten op de bandenproductie en te stoppen met de productie van andere rubberproducten.
Na de Eerste Wereldoorlog wordt de Riesenkissenreifen van Fulda een van de best verkocht vrachtwagenbanden in Europa. Het kenmerk van dit model is het innovatieve loopvlak die bij het rijden over oneffene wegen ontstaan. De Riesenkissenreifen maakte het mogelijk om snelheden tot 40 km/h te bereiken, een fenomenale snelheid vergeleken met die van 15 km/h die op banden van massief rubber te bereiken was. Het innovatieve concept werd gepatenteerd en andere producenten als Continental, Dunlop en Polack produceerden deze band lange tijd onder licentie.

winter-fulda-01

Reclame - hefboom van handel

Een volgend patent van Fulda in dit marktsegment was de uitvinding van de Parabel-band, de eerste band met luchtkamer die een constante spanning in de band handhaafde. In 1927 is het aanbood verbreden met de luchtband Elastic waarvan binnen een jaar bijna duizend exemplaren verkocht wereden. Zes jaar later komt de Luxus op de markt, de band met de karakteristieke witte zijflanken. De banden van Fulda worden vanaf 1939 met een speciale auto getest. Het prototype van deze auto is op een Maybach-chassis gebaseerd. Deze auto kon een snelheid van 200 km/h bereiken, zodat onderzoek naar het gedrag van banden bij hoge snelheden kon uitgevoerd worden.

Verdere ideeën en innovaties belandden in de ijskast na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. De fabrieken van Fulda werden later vrijwel volledig verwoest door bombardementen. Na de oorlog begon men met een gedeeltelijke reconstructie en met moeite werd de bandenproductie in de zomer van 1946 opnieuw opgestart. Bij de viering van het 50-jarig bestaan van het bedrijf in 1950 zag de toekomst voor het heroveren van zijn vroegere marktpositie er een stuk rooskleuriger uit. In 1952 presenteert Fulda zijn eerste winterband voor personenauto's en drie jaar later verhuist het bedrijf naar een nieuw kantoorgebouw en opent het nieuwe productiehallen. Een volgende doorbraak kwam in 1959: de eerste reclamefilm van Fulda werd vertoond in de Duitse bioscopen. De kijkers konden zien hoe vier losse banden zonder auto door stad en land rijden. Om hun product zo goed mogelijk te promoten, zorgde de leiding van Fulda ook voor reclamespots op televisie. In 1964 verschenen de eerste in de Duitse huiskamers.

winterband-fulda-01

Opnieuw met Maybach

sportauto-fulda-01

renault-fulda-1

Er viel ook veel reclame te maken, het merk verkocht namelijk vanaf het begin van de jaren zestig het nieuwe model Diadem. Later voegden zich daar nog de banden Spectral (de eerste band met een gordel van glasvezel) en Rasant (met een stalen gordel) bij. Vervolgens kocht Fulda voor het testen van vrachtwagenbanden een gestroomlijnde bus die snelheden kon bereiken van meer dan 140 km/h. Een ander groot succes was de ondertekening van een contract met Mercedes voor de levering van banden voor de prestigieuze Mercedes 600 Pullman.

In 1962 werd het Amerikaanse concern Goodyear Tire & Rubber Company aandeelhouder van Fulda. Onder de vleugels van zijn overzeese partner ontwikkelt het merk zich tot marktleider in het segment van laagprofielbanden. Het standaardproduct van Fulda in deze klasse was destijds de Y2000, de eerste high performance-band met een laag profiel. In de jaren tachtig maakte het bedrijf zijn debuut op de markt voor terreinwagens met de band Campo 4x4 die een prelude vormde op de latere serie modellen voor dit segment (Tramp 4x4 en 4x4 Road). Op de grens van de jaren tachtig en negentig breidt Fulda zijn assortiment uit met onder andere de eerste high performance winterband, de Kristall 3000. In dezelfde tijd start het bedrijf de Fulda Lasercheck-campagne die is gewijd aan veiligheid op de weg. Met behulp van een laserapparaat organiseerde het metingen van de profieldiepte van banden van Duitse chauffeurs.

Vlak na de honderdste verjaardag van de onderneming hernieuwt Fulda de samenwerking met Maybach en ontwikkelt samen met het luxueuze automerk het prototype coupé Exelero (700 PK en een topsnelheid van meer dan 350 km/h), waarmee de nieuwe generatie banden worden getest.
Die banden ontstaan op dit moment, net als alle andere modellen met de letter "F", in dertien fabrieken, verspreid over heel Europa. Wereldwijd verkoopt het bedrijf ongeveer 10 miljoen stuks autobanden per jaar.

Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)