Wanneer het gaat om de veiligheid tijdens het rijden met de auto, komt veel neer op de banden die je onder de auto hebt zitten. Het gaat daarbij niet alleen om een goed bandenprofiel, maar ook om de juiste band voor het seizoen waarin je de auto gebruikt. Wanneer er winterse weersomstandigheden voorspeld worden, komt altijd dezelfde vraag terug: ‘wanneer winterbanden wisselen en waar moet ik eigenlijk op letten bij het kiezen van een winterband?’ Ook zijn er veel mensen die zich afvragen of de winterbanden verplicht zijn in Nederland, zoals het geval is in veel omliggende landen. We hebben alle belangrijke punten en antwoorden voor je verzameld zodat je precies weet vanaf wanneer winterbanden handig zijn en hoe je de juiste band kiest voor jouw auto.

een auto staat geparkeerd met winterbanden op een besneeuwde weg.

Waarom kies je eigenlijk voor winterbanden?

Laten we beginnen met een interessant feitje. Winterbanden zijn in Nederland niet verplicht. Wel raadt de Rijksoverheid sterk aan om te kiezen voor winterbanden bij winterse omstandigheden. Er is meerdere malen gesproken over een eventuele verplichting, maar dit is er nooit van gekomen, mede vanwege het relatief milde Nederlandse klimaat en hoe vlak ons land eigenlijk is.

Betekent dit dat je geen winterbanden nodig hebt? Geenszins, want de aanbeveling van de overheid is er niet voor niets (net als de verplichting in nagenoeg alle andere Europese landen). Winterbanden zijn speciaal ontwikkeld om optimale grip te bieden tijdens winterse omstandigheden, zoals gedeeltelijk bevroren wegdek of zelfs sneeuw op de weg. Dit is mogelijk door de veel zachtere rubbercompound, die de band flexibel houdt, zelfs bij temperaturen ver onder nul. Zomerbanden zijn veel harder om ervoor te zorgen dat zij minder snel slijten wanneer het warmer is. Daarnaast is het loopvlak van een winterband speciaal ontworpen om sneeuw af te voeren en hebben zij meer groeven in het profiel om zo zelfs bij glad wegdek grip te kunnen bieden.

profiel van een winterband

Je kunt de winterband herkennen aan het Three Peak Mountain Flake symbool (drie bergtoppen met een sneeuwvlok). M+S-banden zijn géén winterbanden, maar vierseizoenenbanden en bieden niet dezelfde voordelen.

Winterbanden bieden grip in winterse omstandigheden door zich de sneeuw ‘op te pakken’ tijdens het rijden. De brede kanalen van de band worden iets smaller tijdens het contact met het wegdek en grijpen daarmee de sneeuw van de weg. Wanneer de kanalen weer verbreden omdat zij geen contact meer hebben met het wegdek, laten ze de sneeuw los. Daardoor ontstaat een ‘witte spray’ achter elke goede winterband tijdens het rijden door (verse) sneeuw.

Wat is de beste bandenspanning voor een winterband?

De ideale bandenspanning voor jouw winterbanden staat doorgaans in het instructieboekje van je auto vermeld. Er is een standaardregel die het je aanzienlijk makkelijker kan maken. Voor winterbanden wordt 0,2 bar meer druk aangeraden dan voor de zomerbanden. Is de ideale bandenspanning voor jouw zomerband 2,2 bar, dan is de beste bandenspanning voor de winterband dus 2,4 bar.

Regelmatig de bandenspanning controleren heeft tal van voordelen:

  • Lager brandstofverbruik;
  • Langere levensduur van de winterband;
  • Betere grip, stabiliteit en minder geluid tijdens het rijden;
  • Problemen met de banden of ophanging worden eerder gezien waardoor de kosten lager uit zullen vallen.

Ik kan gewoon op mijn vierseizoenbanden blijven rijden. Toch?

Je mag in Nederland heel het jaar op vierseizoenenbanden blijven rijden. Er zijn veel mensen die beweren dat zij dezelfde voordelen bieden als winterbanden én zomerbanden, en daar gaat het fout. Een vierseizoenenband is een compromis tussen de twee soorten autobanden. Zoals we hierboven al schreven, is een zomerband bijzonder hard en een winterband erg zacht. Een vierseizoenenband is geen van beide en is daarmee een band die matig presteert in alle prestaties. Een vierseizoenenband is in de winter beter dan een zomerband, maar een winterband biedt nog altijd aanzienlijk meer grip en een aanzienlijk kortere remweg. Precies wat je nodig hebt in de wintermaanden dus.

Prestaties van winter- en zomerbanden vergeleken met temperatuur.

Houd vooral in de gaten dat je niet met je vierseizoenenbanden de grens overgaat tijdens de winterse maanden of dagen met winterse omstandigheden (bij sneeuw of na nachtvorst bijvoorbeeld). Dit kan je op een flinke boete komen te staan, omdat EU-landen doorgaans strenge regels hebben rond de banden die goedgekeurd worden tijdens de winter. Een aantal van de eisen op een rijtje:

  • Zweden: winterbanden met minstens 3 millimeter profieldiepte
  • Roemenië: winterbanden met minstens 2 millimeter profieldiepte
  • Alpen (Frankrijk en Italië): winterbanden met minstens 3,5 millimeter profieldiepte
  • Oostenrijk: winterbanden met minstens 4 millimeter profieldiepte

het loopvlakprofiel van een winterband geeft 4 millimeter aan

Het gaat dus niet alleen om het hebben van winterbanden, maar ook om een fatsoenlijke profieldiepte. Op sommige plekken kan de boete oplopen tot € 5000. Ook is de kans groot dat de verzekering nul op rekest geeft wanneer je een verzekeringsclaim indient na het gebruik van zomerbanden of vierseizoenenbanden in winterse omstandigheden. De exacte regels hierover vind je terug in de polis van je autoverzekering.

 hoge temp.lage temp.sneeuwregensneeuwmodderijsdroog asfalt
zomerbandband is geschiktband is ongeschikt(behoudt zijn eigenschappen tot 7 graden Celsius)band is ongeschiktband is geschiktband is geschiktband is ongeschiktband is geschikt
winterbandband is ongeschikt(verliest zijn eigenschappen boven 7 graden Celsius)band is geschiktband is geschiktband is geschiktband is geschiktband is geschiktniet altijd geschikt(zomer: meer slijtage van het loopvlak)
vierseizoenen-
banden
niet altijd geschikt
(meer lawaai)
band is geschiktband is ongeschiktniet altijd geschiktniet altijd geschikt(zomer: hoger brandstofverbruik)

Legende:tak- band is geschikt nie- band is ongeschiktśrednio- niet altijd geschikt

Wij raden standaard het gebruik van vierseizoenenbanden in de winter af, tenzij je een lichtere auto hebt en nagenoeg niet rijdt tijdens de winters en eigenlijk alleen binnen steden en dorpen op de weg bent. Rijd je op vierseizoenenbanden en ligt er sneeuw of ijs? Rijd dan extra voorzichtig.

loopvlakdiepte van een winterband van dichtbij

Wanneer winterbanden onder de auto?

Dus, winterbanden wisselen wanneer eigenlijk? Aangezien er geen wetten zijn in Nederland voor het gebruik van winterbanden, hebben we de ruimte om zelf te kijken naar de ideale omstandigheden om de banden te wisselen. Winterbanden presteren het beste bij temperaturen onder de nul graden (de exacte temperatuur is afhankelijk van de winterband die je kiest). Het is echter al verstandig om de winterbanden te wisselen op het moment dat de gemiddelde temperatuur tijdens het rijden onder de 7 graden Celsius komt te liggen. Dit is het punt waarop de flexibiliteit en elasticiteit van de winterband het wint van de stuggere zoemerband.

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, hoef je dus echt niet te wachten op vorst, sneeuw en hagelbuien. Een temperatuur onder de 7 graden Celsius is het ideale moment om de winterbanden onder de auto te (laten) plaatsen.

Rij-assistentiesystemen in plaats van winterbanden?

ABS- en ESP-systemen zijn handig en helpen je om de auto goed op de weg te houden. Zij zijn echter op geen enkele manier een vervanging van winterbanden. Bij versleten of verkeerde banden onder de auto, werken de rij-assistentiesystemen namelijk niet optimaal. Zij kunnen op deze manier zelfs een vals gevoel van veiligheid geven. Tractiecontrole is alleen praktisch wanneer de juiste banden in de omstandigheden gebruikt worden, wat betekent dat je moet kiezen voor winterbanden tijdens winterse omstandigheden.

Hetzelfde geldt overigens voor banden bij auto’s met vierwielaandrijving. Wanneer beide assen aangedreven worden, heeft de auto altijd meer grip. Rijd je echter met zomerbanden in winterse omstandigheden, dan heeft de vierwielaandrijving weinig nut. Daarom raden we aan om ook bij auto’s met 4x4 winterbanden te monteren, zeker omdat het voordeel bij juist deze auto’s nog beter merkbaar is.

Besparen op winterbanden, is dat mogelijk?

Nu je weet wanneer winterbanden de ideale optie zijn, is het bijzonder Nederlands om eens te kijken hoe er bespaard kan worden op de kosten. Goede winterbanden zijn nou eenmaal niet goedkoop. Kies nooit voor twee winterbanden om zo op de kosten te besparen. Niet alleen omdat de auto op deze manier bijzonder onvoorspelbaar reageert, maar ook omdat dit sterk afgeraden wordt en het brandstofverbruik hoger uitvalt. Hoewel het in Nederland en België wél mag (zolang soortgelijke banden op dezelfde as gemonteerd zijn), kun je hiermee niet de grens over wanneer er winterse wegomstandigheden zijn. Dan heb je alsnog vier winterbanden nodig.

Een manier om te besparen op de bandenwissel, is een compleet setje banden op een velg te laten monteren. Je kunt dan zelf de banden tweemaal per jaar vervangen, maar de vraag is of dit opweegt tegen de kosten van vier nieuwe velgen. Een betere manier om te besparen op winterbanden, is door direct voor goede winterbanden te kiezen.

Testen met banden en grip op het circuit

Grote bandenmerken experimenteren veel met nieuwe loopvlakken en rubbersamenstellingen. Tijdens de rally van Monte Carlo wordt er regelmatig bekeken wat bepaalde banden doen voor de auto in de variërende omstandigheden. Zo werden zelfs banden kruislings gemonteerd om te zien wat er zou gebeuren. Uiteraard is dit voorbehouden aan professionals onder veilige omstandigheden.

Hoe kies ik de juiste winterband voor mijn auto?

  • Voer de bandenmaat of je kenteken in op de winterbandenzoeker;
  • Bekijk het aanbod direct op de pagina en vergelijk de bandenlabels en specificaties per model;
  • Kies de winterbanden die het beste voldoet aan jouw eisen;
  • Bestel direct online en kies een montagepartner zodat je nergens omkijken naar hebt.

Directioneel of asymmetrisch loopvlak voor de winterband?

Winterbanden met een directioneel loopvlak hebben een zigzagvorm in het loopvlak en zijn altijd voorzien van een pijl voor de draairichting (vaak voorzien van het woord ‘rotation’). Bij banden met een asymmetrisch loopvlak is geen montagerichting: hierbij moet alleen de buitenkant (gemarkeerd met ‘outside’) naar de buitenkant gezet worden. Bij deze winterbanden is er een verschil tussen het binnenste en buitenste deel van het loopvlak. Het binnenste deel verzorgt de afvoer van water en sneeuw, waarbij het buitenste deel zorgt voor grip in de bochten en stabiliteit. De voorzijde heeft asymmetrisch geplaatste groeven.

Om meer grip te hebben, kun je kiezen voor sneeuwkettingen. Die mogen alleen gebruikt worden op plekken waar dit nadrukkelijk toegestaan is en waar barre omstandigheden zijn. Zie je een bord met C-18 staan, dan mogen hier sneeuwkettingen gebruikt worden. Dit doe je uitsluitend bij lage snelheden, omdat de auto minder stabiel rijdt en de sneeuwkettingen de levensduur van de banden nadelig beïnvloeden. Er bestaan ook banden met spikes (metalen schroeven in het rubber van de band) maar deze zijn in Nederland verboden. In Scandinavië en het noorden van Rusland mogen deze banden wel gebruikt worden.

Tot slot

Winterbanden zijn de beste keuze wanneer je veilig en vertrouwd wilt kunnen rijden in de winter. Ga je naar het buitenland, dan zijn deze banden zelfs verplicht. Zoek je winterbanden met de beste prijs-kwaliteitverhouding, dan kies je voor Oponeo. Wij zorgen ervoor dat je bestelling binnen twee werkdagen wordt geleverd, zodat je weer veilig de weg op kunt, zelfs in de barre winterse omstandigheden.