Verraderlijke gladheid zorgt voor veel gevaarlijke situaties. Sneeuw en ijs op de weg zorgt voor minder grip, waardoor de remweg langer wordt en de auto makkelijker van de weg af kan glijden. In Nederland valt de overlast door gladheid relatief gezien erg mee, zeker wanneer we kijken naar landen met een extremer klimaat. Wanneer je toch wilt zorgen dat je goed voorbereid bent op gladheid in de wintermaanden, kun je kijken naar sneeuwkettingen en spijkerbanden. Alhoewel, zijn deze wel toegestaan in Nederland en wat doen deze oplossingen eigenlijk voor je?

een winterspijkerband van dichtbij gezien

Spijkerbanden; ouder dan je denkt én niet toegestaan in Nederland

Spijkerbanden, spikes, winterspijkerbanden; er zijn verschillende benamingen voor de spijkerbanden voor de auto. In feite is het niet veel meer dan een normale band die van ‘spijkers’ (grappig genoeg lijken de ijzeren pinnen veel meer op schroeven dan spijkers) voorzien is, om zo meer grip te kunnen bieden. De spijkers boren zich namelijk in het ijs, waardoor de band meer grip heeft. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, hebben spijkerbanden geen enkel nut op losse sneeuw; zij kunnen zich dan niet vastgrijpen. Banden met brede groeven doen in deze omstandigheden veel meer dan spijkers.

De eerste spijkerbanden van Nokian Tyres (de welbekende Hakkapeliitta) kwamen al in 1961 op de markt. Dit type wordt nog steeds gemaakt, al zijn de exemplaren die nu uit de fabrieken komen natuurlijk veel verder ontwikkeld. Spijkerbanden zijn overigens in de meeste landen niet toegestaan, waaronder Nederland, omdat zij het wegdek beschadigen. In landen als Zweden, Noorwegen en Finland zijn spijkerbanden wel toegestaan, maar alleen in de wintermaanden óf situaties waarin winterse omstandigheden verwacht worden.

Dat is waarom de sneeuwkettingen voor de auto wellicht een betere optie kunnen zijn voor jou. Zijn deze dan wel toegestaan in Nederland?

Sneeuwkettingen; een alternatief voor spijkerbanden?

een band met een sneeuwketting erom rijdt over winters terrein

Laten we beginnen met het feit dat sneeuwkettingen géén alternatief zijn voor spijkerbanden. Sneeuwkettingen heb je in de auto wanneer je bijvoorbeeld op wintervakantie gaat in een gebied waar veel sneeuw verwacht wordt of al sneeuw ligt, en waar extreme gladheid op kan treden tijdens het rijden. Spijkerbanden heb je niet in de kofferbak liggen; spijkerbanden worden gebruikt om in gebieden te rijden waar constante gladheid verwacht wordt. Bijvoorbeeld wanneer je de winter door wilt brengen in je Zweedse vakantiewoning; dan kies je voor spijkerbanden en niet voor sneeuwkettingen.

Waar moet ik op letten bij het kiezen van sneeuwkettingen?

Sneeuwkettingen moeten altijd op de band passen. Een te kleine sneeuwketting krijg je nooit op de band, waar een te grote sneeuwketting bijzonder veel schade aan kan brengen aan de auto (voornamelijk de wielkast, de band en de velg). Let erop dat je verschillende afmetingen kunt hebben voor de zomer- en winterbanden, zeker wanneer je een set op velgen hebt. Kies altijd sneeuwkettingen voor de banden waarop je naar je wintersportlocatie gaat.

Wat daarnaast van groot belang is, is de juiste montage van de sneeuwkettingen, zeker wanneer deze handmatig gespannen moeten worden;

  • Sneeuwkettingen monteer je naast de weg, bijvoorbeeld op een parkeerplaats;
  • Plaats een gevarendriehoek achter de auto om anderen te waarschuwen;
  • De kettingen worden geplaatst op de aangedreven as(sen), dat is waar je de grip nodig hebt;
  • Na montage rijd je een kleine afstand (maximaal 200 meter) waarna de kettingen opnieuw gespannen moeten worden (bij automatisch gespannen sneeuwkettingen kijk je alleen even of de kettingen goed op de banden zitten);
  • Met sneeuwkettingen mag je maximaal 50 kilometer per uur rijden, al zal een lagere snelheid comfortabeler zijn voor alle inzittenden;
  • Tijdens het rijden met sneeuwkettingen rijd je zoveel mogelijk met zwakke bochten en zonder heftige stuurbewegingen.

In Nederland mag er niet gereden worden met sneeuwkettingen, tenzij er nadrukkelijke toestemming verleend is door de wegbeheerder. De reden hiervoor is simpel; sneeuwkettingen zijn nog veel schadelijker voor het wegdek dan spijkerbanden, en ook die zijn verboden. Sneeuwkettingen kopen doe je vooral bij wintersport naar landen zoals Italië, Oostenrijk en Zwitserland. Hier volg je altijd de lokale aanbevelingen op rond het gebruik van de sneeuwkettingen.

Wat kan ik in Nederland doen bij gladheid door sneeuw of ijs?

twee auto’s naast elkaar, een met spijkerbanden en een met winterbanden

Sneeuwkettingen in Nederland mogen niet, net als spijkerbanden. Wat kun je dan wel doen om ervoor te zorgen dat je bij gladheid door sneeuw en/of ijs veilig kunt blijven rijden? Het beste is om te kiezen voor winterbanden in de winter. Deze banden zijn zachter, waardoor zij beter grip bieden wanneer het vriest. Ook is het profiel van de band aangepast om maximaal grip te kunnen bieden; de bredere groeven voeren grotere hoeveelheden sneeuw makkelijker af, waarbij de zijwaartse groeven en blokken ervoor zorgen dat de band zich beter kan houden op ijzig wegdek.

Ook wanneer je winterbanden hebt, is het belangrijk dat je voorzichtiger rijdt wanneer er sneeuw of ijs ligt. Is de temperatuur onder de nul graden, kies dan niet voor dynamisch en sportief rijden, maar ga voor berekenend en anticiperend rijden. Afremmen op de motor, een lagere snelheid en meer afstand tot de voorganger zijn een prima start om de veiligheid ook tijdens koude omstandigheden te verbeteren. Zorg daarnaast altijd voor genoeg ruitensproeiervloeistof die geschikt is voor temperaturen onder nul (zeker bij gestrooide wegen) en goedwerkende ruitenwissers (voor en achter). Goed zicht is namelijk altijd belangrijk wanneer je veilig wilt rijden.