All Season banden worden steeds vaker gekozen door automobilisten, waardoor ze zich geen zorgen meer hoeven te maken dat ze hun banden elk seizoen moeten vervangen. In theorie moet dit type band, zoals de naam het zelf zegt, op elk moment van het jaar goede prestaties leveren. Hoe het in de praktijk is, vernemen we uit de tests, die aangeven welke modellen het beste presteren in verschillende omstandigheden. Bekijk welke All Season banden in bandmaat 235/55 R 17 door de Duitse automobielclub ADAC onder de loep zijn genomen.

All Season banden zijn een perfect oplossing voor mensen die vooral door de stad reizen.All Season banden zijn een perfect oplossing voor mensen die vooral door de stad reizen.

Wat zijn de kenmerken van All Season banden?

De omstandigheden die 's zomers en ‘s winters heersen zijn heel verschillend. De producenten van All Season banden staan dus voor een hele grote uitdaging: compleet verschillende rijeigenschappen combineren, zodat men veilig kan rijden op besneeuwde, gladde, natte of door de zon verhitte oppervlakken.

Het ontwerp van dit type band is niet zonder reden zo ontworpen dat de zijkanten voldoende stijf zijn (wat nuttig is in de zomer) en de gebruikte compounds flexibiliteit garanderen (wat goed werkt in de winter). Er wordt ook veel belang gehecht aan het loopvlakpatroon, zodat het wordt gekenmerkt door talrijke groeven en profielen, die voor een veel betere grip in veeleisende omstandigheden moeten zorgen.

All Season banden zijn vooral ontworpen op basis van winterbanden, omdat dat seizoen het moeilijkste is wat betreft de wegomstandigheden. Bevroren en besneeuwde wegen zijn een grote test voor All Season banden. Toch gebruiken fabrikanten bij hun ontwerp ook oplossingen die bekend zijn van zomerbanden, wat een zeker compromis mogelijk maakt. De realiteit is echter hard en verifieert snel de prestaties van de banden voor alle seizoenen, en worden ze dus aanbevolen voor bestuurders die de voorkeur geven aan een kalme/matige rijstijl, en die zich voornamelijk in de stad verplaatsen. All Season banden zijn vrij succesvol, wat aantoont dat het bereik van hun mogelijkheden potentiële gebruikers niet afschrikt om ze te kopen.

Bekijk het aanbod aan All Season banden op Oponeo

Details van de ADAC test

Dit jaar heeft de Duitse automobielclub zich geïnteresseerd voor All Season banden met bandmaat 235/55 R17, die geschikt is voor grotere auto’s, zoals SUV’s VW Tiguan, Ford Kuga en BMW X3. Zeven modellen van verschillende producenten zijn onder de loep genomen:

De Duitse specialisten hebben ze geanalyseerd aan de hand van geselecteerde parameters, waarbij ze voor elk van deze parameters een passend cijfer hebben gegeven, wat zich heeft vertaald in een algemene beoordeling:

  • (0,6-1,5) zeer goed (sehr gut),
  • (1,6-2,5) goed (gut),
  • (2,6-3,5) bevredigend (befriedigend),
  • (3,6-4,5) voldoende (ausreichend),
  • (Meer dan 4,6) onvoldoende (mangelhaft).

De volgende categorieën zijn in beschouwing genomen:

  • rijden op droog wegdek,
  • rijden op nat wegdek,
  • rijden op besneeuwd wegdek,
  • rijden op bevroren wegdek,
  • geluidsniveau,
  • brandstofverbruik,
  • slijtageweerstand.

Rangeschikking van All Season banden van ADAC 2020 in de maat 235/55 R17

De Duitse automobielclub was in de test van dit jaar vrij streng, wat zich vertaalde in de algemene classificatie.

PlaatsBandmodelBeoordeling
1.Continental AllSeasonContact3,6 (voldoende)
2.Goodyear Vector 4Season Gen-23,8 (voldoende)
3.Michelin CrossClimate +3,9 (voldoende)
4.Nokian Weatherproof3,9 (voldoende)
5.Uniroyal AllSeasonExpert 24,3 (voldoende)
6.Vredestein Quatrac pro5,2 (onvoldoende)
7.Bridgestone Weather Control A0055,4 (onvoldoende)

Na het optellen van de punten die door ADAC zijn toegekend, hebben vier van de zeven banden dezelfde beoordeling gekregen, en twee van hen helaas de allerlaagste. Laten we de individuele resultaten in detail bekijken om te weten te komen welke factoren van invloed zijn geweest op de behaalde posities.

Continental AllSeasonContact

De winnaar van dit jaar is meer dan eens in ADAC-tests opgedoken en de automobilisten kennen dit model goed. De fabrikanten hebben hun eigen technologie gebruikt om ervoor te zorgen dat de aangeboden prestaties voor elk seizoen optimaal zijn. Een compound op basis van hars en silica is bewust gebruikt. Deze moet grip leveren in winterse omstandigheden. AllSeasonContact heeft een speciaal loopvlakpatroon waarbij de combinatie van open groeven het verschijnsel aquaplaning voorkomt. Bovendien zorgt dit model voor een verminderd brandstofverbruik en heeft een lange levensduur. De specialisten van ADAC hebben de laatste twee kenmerken opgemerkt en positief beoordeeld, wat bevestigd wordt door de “zeer goed” beoordeling.

In de verschillende categorieën kreeg het model AllSeasonContact de volgende waarderingen:

  • rijden op droog wegdek (3,6),
  • rijden op nat wegdek (2,6),
  • rijden op besneeuwd wegdek (3,0),
  • rijden op bevroren wegdek (2,4),
  • geluidsniveau (3,0),
  • brandstofverbruik (1,5),
  • slijtageweerstand (1,5).


Goodyear Vector 4Season Gen-2

De tweede plaats werd ingenomen door een band van het Amerikaanse bedrijf Goodyear. Dicht bij elkaar geplaatste groeven, uitgevoerd in 3D-technologie en een moderne rubbersamenstelling zorgen ervoor dat u het hele jaar door veilig kunt rijden. De Goodyear Vector 4Season Gen-2 is ook milieuvriendelijk omdat hij minder rolweerstand genereert waardoor de auto minder brandstof verbruikt.

Net als de Continental AllSeasonContact is Goodyear hoog gewaardeerd in de categorie "slijtvastheid". De ADAC-specialisten zeiden dat deze band een zeer goede beoordeling verdiende, zodat toekomstige gebruikers niet bang hoeven te zijn dat deze snel verslijten waardoor ze een nieuwe set moeten kopen.

In de verschillende categorieën kreeg het model Goodyear Vector 4Season Gen-2 de volgende waarderingen:

  • rijden op droog wegdek (3,8),
  • rijden op nat wegdek (2,6),
  • rijden op besneeuwd wegdek (3,6),
  • rijden op bevroren wegdek (2,4),
  • geluidsniveau (2,8),
  • brandstofverbruik (1,9),
  • slijtageweerstand (1,0).


Michelin CrossClimate +

Het podium wordt gesloten door CrossClimate + van Michelin. De Franse fabrikant staat bekend om het op de markt brengen van banden met unieke oplossingen en zeer goede feedback van bestuurders. De modellen zijn ook vaak in de tests van automobielorganisaties opgedoken en hebben hoge cijfers behaald. In de ADAC-enquête voor de maat 235/55 R17 van dit jaar beoordeelden deskundigen van de Duitse automobielclub Michelin CrossClimate + als beste op het gebied van “slijtage” vergeleken met de andere geteste banden.

De fabrikant heeft niet geaarzeld om de nieuwste technologie te gebruiken om de banden veel gewenste eigenschappen te geven. Het directionele loopvlak met zelfblokkerende 3D-groeven zorgt ervoor dat bestuurders zich geen zorgen hoeven te maken over uitglijden op een nat wegdek of een gebrek aan tractie tijdens het rijden. De remblokken hebben daarentegen opzettelijk gesneden randen, waardoor een korte remweg mogelijk is.

In de verschillende categorieën kreeg het model Michelin CrossClimate de volgende waarderingen:

  • rijden op droog wegdek (2,6),
  • rijden op nat wegdek (2,7),
  • rijden op besneeuwd wegdek (3,9),
  • rijden op bevroren wegdek (2,4),
  • geluidsniveau (3,0),
  • brandstofverbruik (2,0),
  • slijtageweerstand (0,6).


Nokian Weatherproof

Deze "weerbestendige" band is uitgerust met een aantal gespecialiseerde oplossingen. Dit alles om het rijden in verschillende omstandigheden het hele jaar door veilig te maken. Dit is o.a. te danken aan het: directionele loopvlak – effectief op nat wegdek, de onregelmatige groeven - die de tractie in de sneeuw verbeteren, en de rubbersamenstelling, die zorgt voor een betere grip en minder slijtage.

De verkregen beoordelingen die in de ADAC-test voor de maat 235/55 R17 voor het seizoen 2020 zijn verkregen, tonen aan dat de banden van de Finse fabrikant bestand zijn tegen uiteenlopende omstandigheden. Bestuurders die voor duurzaamheid en een lange levensduur gaan, zullen er echter het meest tevreden mee zijn.

In de verschillende categorieën kreeg het model Nokian Weatherproof de volgende waarderingen:

  • rijden op droog wegdek (3,9),
  • rijden op nat wegdek (2,9),
  • rijden op besneeuwd wegdek (3,0),
  • rijden op bevroren wegdek (2,7),
  • geluidsniveau (3,4),
  • brandstofverbruik (2,4),
  • slijtageweerstand (2,0).


Uniroyal AllSeasonExpert 2

De Uniroyal AllSeasonExpert 2 is de laatste All Season band in de rangschikking die de classificatie "voldoende" krijgt. Voor een fatsoenlijke prijs krijgen de bestuurders goede rijprestaties, die op elk moment van het jaar goed werken, ongeacht de weersomstandigheden.

Niet voor niets heeft de band een speciaal ontworpen loopvlak om aquaplaning te voorkomen. De fabrikant wordt beschouwd als een specialist op het gebied van banden die geschikt zijn voor natte omstandigheden, zodat regen en smeltende sneeuw in de winter geen onoverkomelijk obstakel vormen. Bovendien is AllSeasonExpert 2 robuust uitgevoerd, met bewijs van slijtvastheid en een lange levensduur.

In de verschillende categorieën kreeg het model Uniroyal AllSeasonExpert 2 de volgende waarderingen:

  • rijden op droog wegdek (4,3),
  • rijden op nat wegdek (2,7),
  • rijden op besneeuwd wegdek (3,0),
  • rijden op bevroren wegdek (2,4),
  • geluidsniveau (2,7),
  • brandstofverbruik (2,2),
  • slijtageweerstand (1,0).


All Season banden - een ideaal compromis dat zich loont?

“Multi Season banden” worden elk jaar steeds populairder bij bestuurders. De lage waarderingen die in de tests werden gegeven, schrikken de kopers niet af - en dat hoeft ook niet. All season banden maken momenteel deel uit van de meeste assortimenten van toonaangevende fabrikanten, en hun uitgebreide wetenschappelijke en onderzoekachtergrond is het bewijs van een deskundige aanpak van het onderwerp. Laten we dus vertrouwen op de ervaring die zich vertaalt in elk nieuw model.

Voordat u een band koopt, moet u echter goed naar de markeringen van all season banden te kijken, met bijzondere aandacht voor het 3PMSF symbool. Onder deze afkorting schuilt een pictogram dat een sneeuwvlok voorstelt tegen de achtergrond van drie pieken, wat voor de bestuurder de belangrijkste informatie is dat een dergelijke band een veilige reis garandeert in het geval van een plotselinge winterse bui.