Zoals elk jaar voerde ADAC zomerbandentests uit om te controleren welke het waard zijn aan te bevelen. De lijst voor 2020 bevat twaalf modellen uit verschillende prijssegmenten, die zijn getest op prestaties. Deze keer keken specialisten van een Duitse organisatie naar banden met maat 235/55 R17, dus als u eigenaar bent van een bestelwagen of een gemiddelde SUV, is deze ranglijst gemaakt voor u en uw veiligheid.

Afhankelijk van de versie en uitrusting van de auto worden banden met maat 235/55 R17 gemonteerd op modellen zoals o.m.: Audi Q3, Ford Galaxy, Ford Kuga, Mercedes Klasse V, Volvo V60 of VW Tiguan.

Vergeet niet om af te zekeren dat de gegeven maat op uw voertuig past voordat u de banden koopt. Als u twijfelt kunt u onze bandenselectietool gebruiken voor uw auto. U kunt ook de calculator voor de vervangers van banden gebruiken.

Banden met maat 235/55 R17 passen o.a. op Volkswagen Tiguan.

Waarom zijn ADAC-tests belangrijk?

De afkorting ADAC scrolt vaak door websites die zijn gewijd aan de auto-industrie, wat zeker wordt geïntensiveerd net voor het begin van het zomer- of winterseizoen in de bandenindustrie. Dit komt omdat deze Duitse organisatie al jaren regelmatig banden test, waarvan de resultaten als één van de meest betrouwbare en opinievormende worden beschouwd.

De ADAC-autoclub heeft het vertrouwen van de bestuurders gewonnen dankzij een goed doordachte testmethode, die ervan uitgaat dat een goede band goed voor de dag moet komen in alle omstandigheden die typerend zijn voor een bepaald seizoen. In het geval van zomerbanden wordt het gedrag op droge en natte oppervlakken, parameters met betrekking tot rijcomfort en geluid, evanals rolweerstand en slijtvastheid gecontroleerd. Een getest model mag in geen enkele categorie slecht voor de dag komen indien het eindoordeel positief moet zijn. De punten worden toegekend op een schaal van 1 tot 5 en aan elke prestatie wordt een ander gewicht toegekend. Hoe lager de score, hoe beter, volgens het Duitse beoordelingssysteem. Wat belangrijk is, is dat het verloop van de test niet wordt beïnvloed door de producenten, en de banden worden gekocht bij publiekelijk beschikbare distributeurs.

Dit jaar testte ADAC ook banden met maat 225/40 R18.

Ga na welke modellen er het beste uitkwamen.

Wie bleek de beste te zijn?

In de ranglijst van dit jaar ontvingen maar liefst 11 van de 12 geteste modellen een positieve eindscore, waarvan er vier met kop en schouders bovenuit staken. Dit waren Michelin Primacy 4, BridgestoneTuranza T005, Maxxis PremitraHP5 en Pirelli Cinturato P7. Ze werden beloond met een goede score, terwijl de resterende zeven als bevredigend werden beschouwd.

Banden uit het middenveld – Hankook VentusPrime 3, Semperit Speed-Life 2SUV, Yokohama BluEarth RV-02, Continental EcoContact 6 en Esa+TecarSpirit Pro beëindigden de strijd met zeer vergelijkbare puntenresultaten. De modellen Kumho Ecsta HS51 en Kleber Dynaxer HP3 deden het iets slechter. Alleen Laufenn S-Fit EQ voldoet niet aan de verwachtingen, wat resulteerde in een ontoereikende opinie, wat gelijk staat met het niet verlenen van een aanbeveling.

De resultaten van de ADAC-testen voor banden met maat 235/55 R17 worden hieronder weergegeven.

Model
PunktacjaNota
Michelin Primacy 4
1,9
goed
Bridgestone Turanza T005
2,1
goed
Maxxis Premitra HP5
2,3
goed
Pirelli Cinturato P7
2,3
goed
Hankook Ventus Prime 3
2,7
bevredigend
Semperit Speed-Life 2 SUV
2,7
bevredigend
Yokohama BluEarth RV-02
2,7
bevredigend
Continental EcoContact 6
2,8
bevredigend
Esa+Tecar Spirit Pro
2,8
bevredigend
Kumho Ecsta HS51
3,0
bevredigend
Kleber Dynaxer HP3
3,3
bevredigend
Laufenn S-Fit EQ
5,0
ontoereikend

Winnaars in de individuele categorieën

De parameter die als de belangrijkste wordt beschouwd, is het rijden op een nat oppervlak. Het maakt maar liefst 40% uit van de eindbeoordeling. Zes banden deden het in dit opzicht vrij goed, waarvan de Michelin- en Kumho-producten de beste waren. Wat betreft prestaties op droog asfalt, bleek de Pirelli Cinturato P7 ongeëvenaard. Bridgestone en de economische Maxxis deden het ook goed.

Interessant is dat de modellen met de hoogste gemiddelde punten, behalve de winnaar, niet de beste waren qua rijcomfort en geluidsuitstoot. In deze categorie behaalden banden uit de tweede helft van het veld veel betere resultaten, waaronder de best beoordeelde Yokohama BluEarth RV-02.

De resultaten van de testen qua brandstofverbruik bleken veel gelijkmatiger verdeeld te zijn tussen de verschillende modellen. Maar liefst twee banden – Continental EcoContact 6 en Bridgestone Turanza T005, kregen een zeer goede score, uiterst zelden toegekend door ADAC. Des te aangenamer is het feit dat in de laatste prestatiegroep – slijtvastheid, maar liefst vier modellen een onderscheiding hebben ontvangen die de hoogste beoordeling weergeeft. Dit waren opeenvolgend: Michelin Primacy 4, SemperitSpeed-Life 2 SUV, Continental EcoContact 6 en Esa+TecarSpirit Pro. Dit kan betekenen dat bandenproducenten de milieukwesties ter harte hebben genomen en kiezen voor oplossingen die de levensduur van de banden verlengen en de rij-economie verbeteren.

Gedrag op een droog oppervlakPirelli Cinturato P7 (1,7 pt);
Bridgestone Turanza T005 (1,9 pt);
Maxxis Premitra 5 (1,9 pt);
Gedrag op een nat oppervlakMichelin Primacy 4 (2,2 pt);
Kumho Ecsta HS51 (2,2 pt);
Bridgestone Turanza T005 (2,3 pt);
Rijcomfort/ geluidYokohama BluEarth RV-02 (2,2 pt);
Michelin Primacy 4 (2,3 pt);
Continental Eco Contact 6 (2,3 pt);
Laufenn S-Fit EQ (2,3 pt);
Invloed op het brandstofverbruikContinental Eco Contact 6 (1,2 pt);
Bridgestone Turanza T005 (1,4 pt);
Kleber Dynaxer HP3 (1,8 pt);
SlijtvastheidMichelin Primacy 6 (1,0 pt);
Semperit Speed-Life 2 SUV (1,0 pt); Continental Eco Contact 6 (1,0 pt);
Esa+TecarSpirit Pro (1,0 pt)

Indrukwekkend debuut van Michelin Primacy 4

Dit model van de iconische Franse producent verscheen voor het eerst in de ADAC-lijst en sprong onmiddellijk naar de eerste plaats.

Dit is te danken aan de gebalanceerde prestaties – goed en zeer goed in alle aspecten van de algemene beoordeling. Het grootste voordeel van Primacy 4 bleek een hoge slijtvastheid te zijn, dankzij een verbeterde rubbersamenstelling en een optimale drukverdeling. Het rubber slijt langzaam en gelijkmatig af, daarom is de levensduur aanzienlijk langer.


Het voorstel van het Franse merk versloeg de concurrentie ook op het gebied van het rijden op een nat oppervlak. Dit komt door de EverGrip-technologie en het loopvlakpatroon dat is ontworpen om zoveel mogelijk water onder de wielen af te voeren.

De nogmaals gewaardeerde Bridgestone Turanza T005

Vorig jaar keken ADAC-specialisten naar een Japans model met maat 185/65 R15, en eerden deze uiteindelijk als winnaar. Deze keer bevond de Bridgestone-band zich op de tweede plaats, nog steeds een eervolle plaats, en het was de meest economische van de beste vier. Dit komt door het karkas dat de stabiliteit van de band verbetert en de rijprecisie verhoogt terwijl de rolweerstand wordt verlaagd.

De banden gedroegen zich ook goed op een nat oppervlak. De insnijdingen in de schouderzone werken effectief goed samen met de langsgroeven zodat de auto de beste grip kan behouden op regenachtige dagen. Om veiligheidsredenen wordt er constant water van onder de band afgevoerd. De Nano-Pro-Tech-technologie verbetert ook de grip.


De evenwichtige Pirelli Cinturato P7

De hoge positie van dit model werd vooral bepaald door de beste resultaten qua rijden op droge oppervlakken – het is tenslotte een model met een sportieve flair. 

Versterkte schouders en centraal geplaatste loopvlakblokken garanderen veilig reizen – en niet enkel wanneer u rechtdoor rijdt, maar ook in bochten. Dit betekent niet dat het model zich niet goed gedraagt op een nat oppervlak – integendeel. De bescherming tegen aquaplaning is te danken aan een netwerk van groeven, waardoor zelfs zomerse regenbuien het besturen van de auto niet zullen verslechteren.

Wat te overwegen bij het kopen van zomerbanden?

Tests van organisaties zoals ADAC zijn een uitstekende gids voor mensen die voor een nieuwe set banden kiezen. Vooral omdat ze u in staat stellen om specifieke parameters te vergelijken en bijgevolg de band aan uw behoeften aan te passen. Afhankelijk van de rijstijl of het type traject dat we het meest kiezen, moeten de banden verschillende kenmerken hebben.

Waardevolle informatie wordt ook verstrekt door tests uitgevoerd door de automobielpers, bijv. AutoBild, Auto, Motor und Sport of Autozeitung. De meningen van bestuurders zijn ook belangrijk – u vindt deze op onze website. Mensen die lange tijd de mogelijkheid hebben gehad om banden te gebruiken en aan verschillende proeven te ontwerpen, zijn de strengste rechters. De basisinformatie die aan het begin van de zoekopdracht moet worden bepaald, moet echter steeds de maat zijn.