Wat te doen bij een klapband?

  • Auteur: OPONEO.NL

Een klapband bij hoge snelheden kan een tragisch afloop hebben. Lees meer hoe je onverwachte klapbanden kan voorkomen en hoe je kan reageren als dit gebeurt.

Elke klapband is gevaarlijk, ongeacht bij welke as het gebeurt! Een klapband aan het voorwiel zal je als forse ruk voelen en sterke afwijken van het stuur naar de kant van de beschadigde wiel. Een klapband aan het achterwiel zal je door het zitkussen voelen. De achterzijde van het voertuig zal flink uitzwenken of zich gedragen alsof het op een glad wegdek rijdt.

Een klapband aan de vooras in een zware bestelauto, camper, bus, vrachtwagen of tractor met aanhangwagen eindigt altijd met controleverlies. De hoge bandprofiel versterkt de slingerbeweging en de grote massa vergroot de zijdelingse trekkracht.

Een klapband bij hoge snelheden kan een tragisch afloop hebben.

Een klapband bij hoge snelheden kan een tragisch afloop hebben.

Klapband - correcte reactie

1. Alleen beide handen op en juiste positie achter het stuur maken de beheersing van de auto na een klapband mogelijk - een liggende houding of het sturen met één hand vertraagt aanzienlijk de defensieve reactie.

2. Het is goed om af en toe technieken van veilig rijden te oefenen, aangezien ze het tegensturen reflex bij een uitzwenkende achterkant of naar de buitenzijde van de bocht ontsnappende voorkant verbeteren - in het geval van klapband moet je instinctief handelen.

3. Blijf kalm - veel auto's behouden hun balans, zelfs bij hoge snelheden (met name die op de low-profile banden), indien de bestuurder geen hevige stuurbewegingen uitvoert.

4. Laat het gaspedaal zachtjes los - plotseling loslaten kan de balans van de auto verstoren.

5. Druk niet op het rempedaal - dit is een zeer grote fout, meestal probeert men instinctief het voertuig te stoppen, terwijl dit nog meer de zijdelingse trekkracht van de auto verhoogt.

6. Als je de auto onder controle hebt, laat het dan uitrollen - begin zacht te remmen bij een snelheid van 40-50 km/h.

7. Bij klapband aan een voorwiel, kunt je heel voorzichtig de handrem gebruiken (alleen wanneer het op uitsluitend de achterwielen werkt!) - hierdoor kan een deel van het gewicht naar achteren worden overgebracht en kan de vooras verlicht worden.

8. Een zeer moeilijke oplossing - indien je op geen enkele manier de auto kan beheersen GEEF GAS - des te meer hoe minder dynamisch je auto is - de moeilijkheid van deze taak zit in het overwinnen van de psyché, die ons beveelt om de auto in geval van nood te stoppen.

Op die manier worden de krachten die de auto naar een zijde trekken tegengestuurd. Er is minder kracht nodig om het stuur te beheersen. Het beste is om gas gelijk na de klapband te geven, om de grootste problemen te voorkomen. Na de fase van acceleratie en stabilisatie van het voertuig laat het gaspedaal gelijkmatig los.

Let op! Het is moeilijk om een trekkende stuurwiel met één hand te beheersen, zelfs voor een ogenblik - bij zeer hoge snelheden kan dergelijk gedrag tot totale verlies van controle over de auto leiden.

Hoe kun je een grote auto na een klapband beheersen? Zie tutorial:

 

Een band waarop een bult voorkomt klapt heel vaak tijdens de rit.

Een band waarop een bult voorkomt klapt heel vaak tijdens de rit.)

Klapband - oorzaken

Er bestaan veel oorzaken van banden die tijdens de rit klappen. Meestal ligt het aan verkeerd gebruik of bandenslijtage. De meest voorkomende oorzaken van klapbanden zijn:

  • het rijden met een te lage bandenspanning (driekwart van de gevallen),
  • het raken van een hard of scherp voorwerp (bijv. steen, baksteen, metalen uitsteeksel, fles),
  • overbeladen van voertuig wat tot oververhitting van banden leidt,
  • bandenspanning die buiten de door de producent toegestane tolerantie valt,
  • overmatige slijtage of leeftijd van de band,
  • fabrieksdefect (treedt meestal binnen de eerste paar duizend kilometers op)
  • rit met defecte remsysteem waardoor het wiel warm wordt (geblokkeerde remklauwen zijn moeilijk op te sporen in een volgeladen vrachtwagen).

Let op! Probeer niet de rem provisioneel te ontgrendelen of de warme banden bij te pompen direct na het stoppen. Bij stilstand stopt de koeling van luchtstroom en gedurende eerste paar minuten stijgt de luchtdruk in de oververhitte wiel.

Een klapband bij een vrachtwagen of aanhangwagen is een groot gevaar voor de omgeving.  Fragmenten van de scheurende band (dikwijls met een bandenspanning van 8,5 - 9 bar) worden in een grote straal en met een grote kracht weggeslingerd. Ze kunnen de cabinebodem doorsteken. Wacht 15 - 20 minuten tot het wiel afgekoeld is.

Rijden op oude en versleten banden is heel gevaarlijk.

Rijden op oude en versleten banden is heel gevaarlijk.

Klapband - hoe kun je dat voorkomen?

Correct geëxploiteerde banden zullen veiligheid en lange levensduur garanderen. Om een onverwachte klapband te voorkomen moet je je houden aan een paar regels:

  • Controleer regelmatig de bandenspanning. Minimaal één keer per week, voor een langere reis en na een forse temperatuurdaling, bijv. na het passeren van atmosfeerfront. Degenen die veel reizen horen elke dag de bandenspanning te controleren - dit is niet overdreven.
  • Indien je met het wiel een diepe gat of hard voorwerp raakt, bekijk zo snel mogelijk de band van beide kanten. Controleer of er geen bult is ontstaan die een gebroken koordlaag signaleert. Na het raken van een gat in het wegdek met één zijde van de auto kan het voorkomen dat met de voorband niks aan de hand is, terwijl de achterband schade loopt.
  • Vermijd het oprijden van stoepranden. Als het niet anders kan, doe het zo langzaam mogelijk. Parkeer de auto niet met de banden tegen de stoeprand aan geperst.
  • Je kunt banden met stikstof oppompen. Dit vermindert de luchtdruk veranderingen die veroorzaakt worden door verschillen tussen de buitentemperatuur en de temperatuur van de band zelf tijdens het rijden.
  • Een klapband wordt soms voorafgegaan door meerdaagse onverklaarde ontsnappen van lucht. Kort voor de explosie wordt vaak het trillingsniveau en werktemperatuur van de band hoger, ondanks de juiste bandenspanning.
Wat vindt u over dit artikel?
Beoordeel ons

Bedankt
Voeg commentaar toe
(Let op: de inhoud van de geplaatste berichten wordt gemodereerd)