Winterbanden moeten geschikt zijn voor de meest uiteenlopende omstandigheden: sneeuw, ijs, modder, water en lage temperaturen. De winter is een heftig seizoen! Hoe hebben verschillende fabrikanten het er dit jaar vanaf gebracht? Die vraag is beantwoord door specialisten van de ADAC, die dit jaar uitvoerig onderzoek hebben gedaan naar de populaire maten 195/65 R15 en 225/50 R17

Welke winterbanden zijn de beste gebleken volgens de ADAC?Welke winterbanden zijn de beste gebleken volgens de ADAC?

Hoe beoordeeld de ADAC een band?

ADAC is een Duitse automobielclub die zich al bijna 120 jaar inzet voor meer veiligheid op de weg. Een van hun speerpunten is het testen van banden, waardoor we elke seizoen van alles te weten komen over zo'n 10-20 verschillende producten.

De ranking van de ADAC komt tot stand op basis van een gedetailleerde methode met als doel om de belangrijkste eigenschappen van banden zo betrouwbaar mogelijk te testen. Daarbij is het van belang dat er banden worden getest die normaal verkrijgbaar zijn, en dat fabrikanten geen invloed hebben op de activiteiten van de experts. De gekozen banden vertegenwoordigen meerdere prijssegmenten, wat in het verleden nog al eens tot verrassingen heeft geleid.

Ook wordt er zeer zorgvuldig omgegaan met het beoordelingssysteem. Dit is zo opgesteld dat banden alleen goed scoren wanneer deze evenwichtig presteren onder uiteenlopende omstandigheden. Iedere band wordt getest in de volgende categorieën:

  • prestaties op nat wegdek (30% van de eindbeoordeling),
  • prestaties op besneeuwd wegdek (20% van de eindbeoordeling),
  • prestaties op droog wegdek (15% van de eindbeoordeling),
  • prestaties op ijzig wegdek (10% van de eindbeoordeling),
  • levensduur (10% van de eindbeoordeling),
  • brandstofverbruik (10% van de eindbeoordeling),
  • lawaainiveau (5% van de eindbeoordeling).

De regel is daarbij als volgt: hoe lager de punten, hoe beter. Op basis van het aantal punten krijgt een band het predicaat zeer goed, goed, bevredigend, voldoende of onvoldoende, zowel voor de deelscores per categorie als de totaalscore. Interessant is dat de beoordeling "zeer goed" vooralsnog gereserveerd is voor technologisch geavanceerde modellen uit de toekomst en nog nooit is toegekend aan een bestaande band.

Kom meer te weten! 

Vorig jaar zijn de maten 205/55 R16 en 235/55 R17 onderzocht. Bekijk welke modellen als beste de ADAC-tests van 2020/2021 hebben doorstaan!

ADAC-winterbandentest 2021/2022 in maat 195/65 R15

195/65 R15 is een van de meest gekozen maten en het is dan ook niet verwonderlijk dat specialisten juist deze hebben gekozen voor hun test. Onder de 17 banden die aan de strenge test zijn onderworpen, zijn er 4 aangemerkt als goed en 11 als bevredigend. Alleen een band van Kumho kreeg het opschrift "voldoende", wat gelukkig nog niet het slechtst mogelijke resultaat is.

Als we kijken naar de topklasseringen, dan zijn deze dit keer allemaal bestemd voor premiumbanden.

ModelPuntenEindbeoordeling
Dunlop SP Winter Response 22,2goed (gut)
Goodyear Ultra Grip 9+2,2goed (gut)
Michelin Alpin 62,3goed (gut)
Vredestein Wintrac2,3goed (gut)
BF Goodrich g-Force Winter 22,6Bevredigend (befriedigend)
Continental WinterContact TS 8602,7Bevredigend (befriedigend)
Bridgestone Blizzak LM0053,0Bevredigend (befriedigend)
Falken Eurowinter HS013,0Bevredigend (befriedigend)
Laufenn i FIT+ LW31+3,0Bevredigend (befriedigend)
Maxxis Premitra Snow WP63,0Bevredigend (befriedigend)
Yokohama BlueEarth *Winter V9063,1Bevredigend (befriedigend)
Barum Polaris 53,2Bevredigend (befriedigend)
Nokian WR Snowproof3,3Bevredigend (befriedigend)
General Tire Altimax Winter 33,5Bevredigend (befriedigend)
GT Radial Winterpro 23,5Bevredigend (befriedigend)
Kumho Wintercraft WP513,6voldoende (ausreichend)

Dunlop SP Winter Response 2 en Goodyear Ultra Grip 9+

De eerste twee plekken in de ranking zijn voor premiumbanden van het Goodyear-concern die precies even hoog hebben gescoord met een algehele 2,2. ADAC benadrukt dat deze banden geschikt zijn voor ieder type wegdek.

De Dunlop SP Winter Response 2 heeft zich van zijn beste kant laten zien in de categorieën rijden op sneeuw en droog wegdek. Een van de andere voordelen van deze band is een laag brandstofverbruik van de auto. Waar zijn deze uitstekende beoordelingen aan te danken? Bovenal aan het loopvlak, dat beschikt over een systeem van lamellen in een hoek van 45 graden, en een groot aantal groeven. Deze oplossing zorgt voor veel tractie en een kortere remweg bij zwaar weer. De fabrikant heeft daarnaast gekozen voor een centrale rib, die de grip van de banden verhoogt en de auto preciezer laat sturen.







De Goodyear Ultra Grip 9+ is onder meer geprezen om de rijeigenschappen bij nat weer. Alsof dat nog niet genoeg is, kan deze band volgens het ADAC ook het beste overweg met ijs. Dit is te danken aan het geoptimaliseerde Mileage+ rubbermengsel, dat speciaal geschikt is voor temperaturen onder nul. Ook belangrijk is het loopvlakprofiel met directionele groeven die uitstekend water afvoeren, evenals aanvullende inkepingen en lamellen voor het behoud van tractie bij winters weer.

Michelin Alpin 6

De Michelin Alpin 6 is een herhaling van het succes uit de vorige ranking, toen maat 205/55 R16 aan de beurt was, en staat opnieuw op het podium. Ook in maat 225/50 R17 is de band onderscheiden en staat deze zelfs op een gedeelde eerste plek.

Wat zijn de sterke punten van deze band volgens de Duitse club? De band heeft het hoogste cijfer in de categorieën rijden op droge en verijste wegen en heeft een ongekende levensduur. Hoe hebben ze dit voor elkaar gekregen? Dit is vooral het resultaat van de EverGrip-technologie, die tot doel heeft om de veiligheid van de inzittenden bij zwaar winters weer te verhogen.

Michelin heeft zichzelf tot doel gesteld om ervoor te zorgen dat het rubber gelijkmatig slijt en automobilisten van de eerste tot de laatste kilometer kunnen blijven profiteren van de goede eigenschappen.

Vredestein Wintrac

Een van de allerbeste banden was de Vredestein Wintrac. Dit is opnieuw een band uit de premiumklasse die aantoont dat het tegenwoordig echt mogelijk is om uitstekend te presteren op elk type wegdek.

Banden van deze fabrikant behoren tot de beste in wel drie categorieën. Dit waren rijden op ijs, levensduur en invloed op het brandstofverbruik. Ook in de overige categorieën stond deze band zijn mannetje. Het vergrote contactoppervlak van het loopvlak, het rubbermengsel met grote dichtheid en de 3D-lamellen liggen hieraan ten grondslag. Zo kan de Wintrac uitstekend overweg met wisselende weersomstandigheden en waarborgt deze de veiligheid van de automobilist en overige passagiers.

De beste banden per categorie 

Om hoog te scoren in de ranking, moet er goed worden gepresteerd in meerdere categorieën. Dat betekent echter niet dat bepaalde banden zich niet extra hebben kunnen onderscheiden op specifieke gebieden. Dit komt gewoonweg niet altijd tot uiting in het totaalcijfer. 

Prestaties op nat wegdek: 

Continental WinterContact TS 860 (1,6); Bridgestone Blizzak LM005 (1,7); Goodyear Ultra Grip 9+ (1,8)

Prestaties op besneeuwd wegdek: 

BF Goodrich g-Force Winter 2 (1,9); Continental WinterContact TS 860 (1,9); Laufenn i FIT+ LW31+ (1,9);
General Tire Altimax Winter 3 (1,9)

Prestaties op droog wegdek: 

Michelin Alpin 6 (1,9); Dunlop SP Winter Response 2 (2,0); Yokohama BlueEarth *Winter V906 (2,1)

Prestaties op ijzig wegdek: 

Goodyear Ultra Grip 9+ (2,0); Michelin Alpin 6 (2,0); Vredestein Wintrac (2,0); Laufenn i FIT+ LW31+ (2,0); Barum Polaris 5 (2,0)

Levensduur: 

Michelin Alpin 6 (2,0); Vredestein Wintrac (2,0); BF Goodrich g-Force Winter 2 (2,0); General Tire Altimax Winter 3 (2,0)

Brandstofverbruik: 

Vredestein Wintrac (1,7); BF Goodrich g-Force Winter 2 (1,7);
General Tire Altimax Winter 3 (1,7)

Lawaainiveau: 

Maxxis Premitra Snow WP6 (2,6); General Tire Altimax Winter 3 (2,7); GT Radial Winterpro2 (2,7)

ADAC-winterbandentest 2021/2022 in maat 225/50 R17 

In de tweede test stonden 18 banden uit het middensegment in maat 225/50 R17. Drie modellen hebben zich extra weten te onderscheiden en kregen de beoordeling "goed". De eerste plaats was wederom voor Dunlop, gevolgd door Michelin. Dertien banden zijn aangemerkt als bevredigend en twee kregen een zeer laag cijfer en daarmee helemaal geen aanbeveling van de ADAC. 

ModelPuntenEindbeoordeling
Dunlop Winter Sport 52,3goed (gut)
Michelin Alpin 62,3goed (gut)
Goodyear UltraGrip Performance +2,5goed (gut)
Kleber Krisalp HP32,7Bevredigend (befriedigend)
Bridgestone Blizzak LM0053,0Bevredigend (befriedigend)
Continental WinterContact TS8603,0Bevredigend (befriedigend)
Nexen Winguard Sport 23,0Bevredigend (befriedigend)
Vredestein Wintrac Pro3,0Bevredigend (befriedigend)
ESA+TECAR SUPERGRIP PRO3,1Bevredigend (befriedigend)
Sava Eskimo HP23,1Bevredigend (befriedigend)
Fulda Kristall Control HP23,2Bevredigend (befriedigend)
Firestone Winterhawk 43,3Bevredigend (befriedigend)
Nokian Snowproof P3,3Bevredigend (befriedigend)
Pirelli Winter SOTTOZERO 33,3Bevredigend (befriedigend)
Toyo Observe S9443,3Bevredigend (befriedigend)
Maxxis Premitra Snow WP63,4Bevredigend (befriedigend)
Goodride Z-507 Zuper Snow5,5onvoldoende (mangelhaft)
Linglong Green-Max Winter UHP5,5onvoldoende (mangelhaft)

Dunlop Winter Sport 5

Zoals de eerdergenoemde Michelin 6 kon ook de Dunlop Winter Sport 5 voor het tweede jaar op rij rekenen op goedkeuring van de specialisten. Deze band is een ware veteraan die eigenlijk elk jaar lof krijgt.

Wat heeft dit keer gezorgd voor de hoge positie in de ranglijst? De band is subliem in de sneeuw. Hiervoor heeft deze een cijfer gekregen van 1,5 en kent daarmee zijn weerga niet in deze categorie! Andere grote voordelen zijn een uitstekende brandstofefficiëntie en goed gebalanceerde prestaties. De lichte constructie, het grotere aantal blokken, de diepere groeven en inkepingen in meerdere richtingen waren allemaal schoten in de roos. Hierdoor is de grip verbeterd en daarmee ook de veiligheid van de inzittenden.

 Michelin Alpin 6

In de grotere bandenmaat geeft dit product van Franse makelij de concurrentie het nakijken als het aankomt op levensduur. In deze categorie kent de Alpin 6 zijn gelijke niet en is de band beoordeeld als zeer goed. In de tests is ook gebleken dat de band zich kan beroepen op goede prestaties op droog, nat, besneeuwd en verijst wegdek en is dus van alle markten thuis.

Goodyear UltraGrip Performance +

De derde plaats wordt ingenomen door de Goodyear UltraGrip Performance +, een band waaraan je meteen kunt zien dat deze een aantal oplossingen heeft speciaal voor het winterseizoen. De lamellen en talrijke inkepingen behoren tot deze attributen.

Een loopvlak met een typisch winters profiel is echter nog niet alles. Veel hangt ook af van het rubbermengsel. Essentieel zijn technologieën gebleken als Winter Grip en Traction Protection, waardoor de band grip behoudt bij lage temperaturen. Zo stuurt de auto ook goed op nat en besneeuwd wegdek. Voorts wijzen specialisten van de ADC erop dat er op droog wegdek nog ruimte is voor verbetering, hoewel het remvermogen op het droge juist wel een van de sterke punten van deze band is.

De beste banden per categorie 

Welke banden presteerden het beste op nat wegdek en welke zijn het stilst? Dat hebben we voor jullie uitgezocht! 

Prestaties op nat wegdek: 

Bridgestone Blizzak LM005 (1,6); Continental WinterContact TS860 (1,9); Firestone Winterhawk 4 (2,1)

Prestaties op besneeuwd wegdek: 

Dunlop Winter Sport 5 (1,5); Pirelli Winter SOTTOZERO 3 (1,6); 
Kleber Krisalp HP3 (1,7)

Prestaties op droog wegdek: 

Bridgestone Blizzak LM005 (1,9); Michelin Alpin 6 (2,1);
Maxxis Premitra Snow WP6 (2,1)

Prestaties op ijzig wegdek: 

Nexen Winguard Sport 2 (2,1); Firestone Winterhawk 4 (2,1); 
Nokian Snowproof P (2,1); Toyo Observe S944 (2,1)

Levensduur: 

Michelin Alpin 6 (1,5)

Brandstofverbruik: 

ESA+TECAR SUPERGRIP PRO (1,4); Dunlop Winter Sport 5 (1,7); Fulda Kristall Control HP2 (1,8)

Lawaainiveau: 

Nexen Winguard Sport 2 (2,7); Kleber Krisalp HP3 (2,8);
Nokian Snowproof P (2,8)

Waar moet je op letten bij de aankoop van winterbanden? 

Het vinden van de ideale winterband lijkt misschien geen eenvoudige opgave. De keuze is reuze en de inzet hoog. Uiteindelijk staat immers de veiligheid van onszelf en onze naasten op het spel. Als we structureel te werk gaan, blijkt dat we toch snel een goede keuze kunnen maken. Daarbij is er steun uit allerlei hoeken, zoals dus de hier gepresenteerde ranking van de ADAC.

Hoe moet je beginnen? Bepaal eerst welke band de juiste maat heeft voor jouw auto. Je kunt hierbij gebruik maken van de bandenconfigurator van Oponeo. Stel jezelf vervolgens de vraag waar en hoe je de banden gebruikt. Rijd je veel lange afstanden? Rijd je hoofdzakelijk door de stad of juist op de snelweg? Houd ook rekening met de individuele rijstijl – druk je het gaspedaal graag diep in of ben je liever wat rustiger onderweg van A naar B? Verder moet je natuurlijk ook kijken wat er binnen jouw budget past. Zo stuit je vanzelf op de ideale band, die precies in jouw behoeften voorziet.

Wanneer je een shortlist hebt van enkele banden, raadpleeg dan nog enkele aanvullende informatiebronnen. Dit is het moment om te kijken naar de tests van organisaties en tijdschriften. Ook de meningen van andere automobilisten kunnen zeer waardevol blijken.