Het profiel van je band is ontworpen om de band in contact te houden met de weg. Naarmate de band verslijt, neemt de grip op de weg af, wat een langere remweg en een groter risico op aquaplaning of watergladheid betekent. Toch bestaan er banden die met een extra laag profiel of zelfs zonder profiel worden ontworpen.

De profieldiepte van de band is naargelang de situatie van groot belang. Hoe hoger het profiel van je autobanden, hoe kleiner de remafstand is. Om die reden moet je ervoor zorgen dat je regelmatig de profieldiepte van je banden controleert.

Een nieuwe autoband begint met een profiel van ongeveer 8 mm (zomerband) of 9 mm (winterband). De wettelijke minimale profieldiepte is 1,6 mm, maar de meeste autobedrijven raden aan om je zomerbanden te vervangen wanneer ze een profieldiepte van 3 mm hebben bereikt. Winterbanden worden vervangen wanneer ze een profieldiepte van 4 mm hebben bereikt, aangezien de grip van de band extra belangrijk is als je op gladde of besneeuwde wegen rijdt. Winterbanden hebben namelijk onder 7°C een kortere remafstand dan zomerbanden. Ze maken de auto ook makkelijker bestuurbaar in bochten wanneer het glad is. Je rijdt echter best nooit het hele jaar door met winterbanden, want bij warmer weer slijten de banden snel.

Hoewel een hoge profieldiepte een rit over het algemeen veiliger maakt, rijden sommige wagens met banden die een zeer laag profiel of zelfs geen profiel hebben.

Banden zonder profiel

Raceauto’s rijden vaak met banden zonder profiel. Zulke banden worden ook wel slicks genoemd en worden door verschillende bandenfabrikanten aangeboden (zoals Pirelli en Michelin). Tijdens racewedstrijden moeten banden zo snel mogelijk draaien. Dit gaat het beste wanneer de banden geen profiel hebben. Profielloze banden worden gebruikt om het contactoppervlak tussen de band en het circuit te maximaliseren, wat op zijn beurt de grip vergroot. Omdat het wegdek van een circuit optimaal is en geen onregelmatigheden heeft, raken de banden een stuk minder snel beschadigd dan wanneer ze op de openbare weg zouden rijden. Slicks kunnen echter niet overweg met water, aangezien er geen waterafvoer mogelijk is. Om die reden worden er in natte omstandigheden tijdens racewedstrijden regenbanden gebruikt.

Er is ook een verschil in hardheid: zachte banden gaan sneller, maar zijn minder duurzaam. Zachte banden zijn de snelste banden omdat ze de maximale hoeveelheid olie in zich hebben en dus een uitstekende grip bieden. Ze verslechteren echter heel snel en gaan niet lang mee. Harde banden daarentegen bieden minder grip maar zijn een stuk duurzamer. Daarom kiezen racers vaak voor de “middenweg”: met medium banden kan het grootste deel van de race optimaal worden afgelegd. Ze bieden de perfecte balans tussen snelheid en duurzaamheid.

Laagprofielbanden

Vooral sportwagens en wagens in het topklasse-segment rijden met laagprofielbanden. Deze banden zien er niet enkel sportiever uit, maar ze hebben ook praktische voordelen. Een verminderde profieldiepte wordt meestal gecompenseerd door de bandbreedte te vergroten, wat zorgt voor een goede grip op droge ondergrond. Ook op bochtige wegen zijn wagens met laagprofielbanden gemakkelijker te besturen, aangezien de banden voor meer stabiliteit zorgen dan banden met een hoog profiel. De bestuurder heeft op een droog wegdek dus meer controle over zijn wagen. Bovendien moet hij ook minder kracht uitoefenen om zijn stuurwiel te draaien. Ten slotte zijn banden met een laag profiel brandstofefficiënter, aangezien ze een lagere rolweerstand hebben.

Laagprofielbanden brengen echter wel een vermindering van het rijcomfort met zich mee, omdat ze minder lawaai dempen. Bovendien moet de bestuurder ook extra voorzichtig rijden wanneer het wegdek onregelmatig is. Laagprofielbanden zijn ook gevoeliger voor schade. Daarom is het belangrijk dat de bestuurder extra voorzichtig is wanneer hij verhogingen (bv. stoepranden) oprijdt. Banden met een laag profiel kunnen daarnaast moeilijker water afvoeren. De remafstand wordt daarom langer wanneer het regent of wanneer het wegdek nat is.

Niet elke auto kan of moet uitgerust worden met laagprofielbanden. De meeste bestuurders geven de voorkeur aan banden met een hogere zijwandverhouding, omdat het verlagen ervan een negatieve invloed heeft op het rijcomfort: er is minder schokabsorptie en meer geluid. Laagprofielbanden zijn over het algemeen vatbaarder voor schade dan banden met een hoog profiel, vooral als ze met verkeerde druk worden opgeblazen. Daarnaast zijn ze over het algemeen duurder. Het is zeker geen goed idee om in de winter met laagprofielbanden te rijden, aangezien hun profieldiepte gewoonweg niet voldoende is voor een goede grip op een glad wegdek of sneeuw.

Laagprofielbanden worden over het algemeen aanbevolen voor wagens met een sportieve uitstraling. Ze zien er stijlvol uit en verbeteren ook de grip en de besturing van de wagen op een droog wegdek. Op die vlakken presteren de banden goed. Helaas zijn de banden een stuk gevoeliger voor schade. De banden zijn ook een stuk minder veelzijdig te gebruiken, aangezien de lage profieldiepte de prestaties op nat wegdek aantast.