Er zijn tegenwoordig tientallen autofabrikanten die allemaal verschillende productielijnen hebben voor de autobanden die zij maken. Dat is praktisch, want zo weet je zeker dat de ideale band voor jouw auto en jouw manier van rijden gemaakt wordt. Het gedeelte dat wat minder praktisch is, is dat het vinden van die band lang niet meer vanzelfsprekend is.

Om je verder te helpen bij jouw zoektocht, heeft Oponeo de ultieme bandengids opgesteld. We leggen uit wat het verschil is tussen zomerbanden en winterbanden. Daarna nemen we de all season banden (ook wel vierseizoenenbanden genoemd) onder de loep. Vervolgens leggen we uit hoe je met het bandenlabel en de eigenschappen van autobanden de beste band kunt vinden voor jouw auto en geven we alle informatie die jij nodig hebt over de banden onder jouw auto.

Voordat we beginnen: het belang van het bandenlabel

In 2009 besloot de Europese Unie om de consument te helpen bij het vinden van de juiste autoband. Het bandenlabel werd verplicht gesteld. Alle banden die na 1 juli 2012 geproduceerd zijn, moeten voorzien zijn van een bandenlabel waarop de drie belangrijkste eigenschappen van de band vermeld staan:

  • Brandstofverbruik (rolweerstand)     

  • Remweg op nat wegdek       

  • Geluidsemissieniveau

Deze eigenschappen hebben te maken met de veiligheid, het milieu en het comfort tijdens het rijden. Het bandenlabel is verplicht voor alle banden voor personenauto’s en voor vrachtwagens. Voor motorfietsen en vernieuwde banden gelden deze eisen niet.

Maar wat betekenen die labels nou eigenlijk?

Veel mensen kijken naar het bandenlabel en weten dat A de beste score is en G de slechtste score. Allemaal leuk en aardig, maar wat is het verschil nou in absolute getallen? We hebben het voor je uitgezocht en vonden onderstaande informatie: (met dank aan nsg.nl)

Betekenis bandenlabel voor rolweerstand/brandstofverbruik

Voordat we de cijfers laten zien: de rolweerstand speelt een veel kleinere rol dan je denkt. Bij een afname van 6% bij de rolweerstand daalt het verbruik met 1%. Je kunt beter het gewicht in de auto evenredig verdelen en het aantal toeren lager houden, want daar bespaar je meer mee dan het reduceren van de rolweerstand.

De schaalverdeling loopt van A tot en met G. ‘D’ heeft echter geen waarde bij personenautobanden, waardoor een band die iets onder C scoort automatisch terechtkomt in E. Goed om te weten wanneer je banden gaat vergelijken. A is de best haalbare score, daarna gaat het verbruik per letter 0,1 omhoog per 100 kilometer. Concreet betekent dit dat een klasse C band 0.2 liter brandstof meer nodig heeft per 100 kilometer dan een klasse A band.

Betekenis bandenlabel voor remweg op nat wegdek

Bij de grip op nat wegdek wordt het echt verwarrend dankzij de EU. ‘D’ heeft wederom geen waarde. Hoewel het label doorloopt tot G, mag een band met de waarde G niet verkocht worden en kan dit dus nooit op het bandenlabel staan. Alle overige letters zijn de resultaten uit een gestandaardiseerde test op nat wegdek bij 80 kilometer per uur. A is wederom de beste score, een ‘G’ zou ongeveer neerkomen op een remweg van 18 meter bij 80 kilometer per uur. De overige letters zijn evenredig verdeeld, wat neerkomt op minstens drie meter extra remweg per letter omlaag.

Betekenis bandenlabel voor het geluidsemissieniveau (ook wel geluidsproductie genoemd)

Het geluidsemissieniveau wordt niet met een letter uitgedrukt, maar met een concreet getal. Alleen zijn er weinig mensen die weten hoe dit cijfer tot stand komt. De manier is nogal opvallend:

  • Er wordt 80 kilometer per uur gereden met de auto           

  • De motor wordt vervolgens afgezet

  • De test start en het aantal decibel (dB) wordt gemeten

Dit resulteert in een aantal decibel waarbij alleen het geluid gemeten is dat de banden zelf maken tijdens het rijden.

Hoe betrouwbaar is het bandenlabel nou eigenlijk?

Er is veel kritiek geweest op de invoering van het bandenlabel, omdat er gemakkelijk mee te sjoemelen is. Elke bandenfabrikant voert namelijk zelf de testen uit. Dit gebeurt op een gestandaardiseerde manier, maar er is genoeg ruimte om de resultaten net wat positiever uit te laten vallen. Daarom is het goed om het bandenlabel naar gebruikerservaringen te zetten of te kijken naar testen die uitgevoerd zijn door onafhankelijke mensen of bedrijven.

Hoewel het mogelijk is om een band net iets positiever uit de test te laten komen, is het wel een goede graadmeter bij het vergelijken van de mogelijkheden die er zijn.

Zomerbanden: eigenschappen en belangrijke weetjes

Zomerbanden zijn de bekendste autobanden in Nederland. Er zijn nog altijd mensen die heel het jaar op deze banden rijden, omdat zij het idee hebben dat de banden prima bij ons klimaat passen. Helaas is dat net even iets te kort door te bocht.

Zomerbanden zijn bijzonder harde banden. Er is gekozen voor een hardere rubbercompound omdat de band niet overmatig mag slijten bij hogere temperaturen. De hardere compound zorgt overigens niet alleen voor het tegengaan van de slijtage, het zorgt er ook voor dat de remweg minder lang wordt. Dit is vooral bij temperaturen hoger dan 15 graden Celsius.

Toch wordt geadviseerd om bij een gemiddelde temperatuur boven de 7 graden al te wisselen naar zomerbanden. Dit heeft te maken met de grip op het wegdek en de slijtage van de banden. Winterbanden hebben namelijk een véél zachtere compound en slijten overmatig bij temperaturen die gemiddeld boven de 7 graden liggen.

Zomerbanden zijn vaak veel stiller dan winterbanden, omdat er minder groeven en gleuven in het loopvlak aanwezig zijn. Ook heeft een standaard zomerband geen lamellen. Een ander (groot) voordeel is dat de markt voor zomerbanden véél uitgebreider is dan de markt voor winterbanden of vierseizoenenbanden. Zomerbanden zijn in nagenoeg elke maat te krijgen, vaak ook nog voor oldtimers waarvan de bandenmaat inmiddels obscuur geworden is.

Kort op een rijtje. Een zomerband

  • Presteert altijd goed boven de 7 graden Celsius

  • Is de stilste bandensoort voor de auto

  • Heeft een hardere compound en slijt daarom minder

  • Is beter geschikt voor hogere snelheden, mede dankzij de betere wegligging

  • Zijn vaak goedkoper dan winterbanden of vierseizoenenbanden

  • Zijn de stilste band voor de auto

Winterbanden: eigenschappen en belangrijke weetjes

Winterbanden staan haaks op de eigenschappen. Dat is precies de reden waarom deze wél geschikt zijn in de wintermaanden. Allereerst hebben winterbanden een veel zachtere compound. Gezien de lagere temperaturen in de wintermaanden is dit geen probleem met het oog op slijtage. De zachtere rubbersamenstelling is gekozen om maximaal grip te kunnen bieden bij lagere temperaturen. De winterband behoudt namelijk zijn elasticiteit en flexibiliteit, waar een zomerband te stijf zou worden om mee te bewegen op het wegdek.

Daarnaast heeft een winterband veel meer blokken, lamellen en groeven in het loopvlak. Dit is zo ontworpen om meer water af te voeren en kleine hoeveelheden sneeuw onder de band weg te kunnen halen. Hierdoor ontstaat meer grip. De extra groeven en lamellen zorgen er daarnaast voor dat er meer tractie is op ijs. Dit zorgt ervoor dat de remweg onder de 7 graden Celsius met een winterband vele meters korter is dan wanneer je op een zomerband zou rijden.

In het kort. De winterband:

  • Is speciaal ontworpen voor temperaturen onder de 7 graden Celsius

  • Heeft meer groeven, lamellen en blokken voor optimale grip op water, sneeuw en ijs

  • Heeft hierdoor een aanzienlijk hoger geluidsemissieniveau

  • Heeft een veel zachtere compound zodat deze ook bij minus 20 elastisch blijft en meebeweegt met het wegdek

All season banden: eigenschappen en belangrijke weetjes

De all season banden ofwel all weather banden zijn een compromis. Letterlijk en figuurlijk. De bandenfabrikanten hebben deze band ontwikkeld als tussenoplossing. Concreet betekent dit automatisch dat deze band nooit een optimale band is. De compound is niet bijzonder hard maar ook niet zacht. Dit resulteert standaard in matige cijfers op het bandenlabel.

Is dat een reden om de banden direct compleet af te schrijven? Geenszins. Voor mensen die weinig rijden (gemiddeld minder dan 5000 kilometer per jaar) en die de auto kunnen laten staan bij extreme temperaturen (boven de 25 graden en onder de 0 graden), kan de vierseizoenenband een prima oplossing zijn zolang je niet te veel eist van de banden. Hard rijden, abrupt remmen of ‘hoeken’ op de snelweg zijn bijvoorbeeld geen aanraders.

Wanneer kies je niet voor vierseizoenenbanden:

  • Wanneer je houdt van een sportieve rijstijl

  • Wanneer je veel op de snelweg rijdt

  • Wanneer je een zwaardere auto hebt

  • Wanneer je een auto hebt met vierwielaandrijving

  • Wanneer je veel kilometers maakt per jaar

  • Wanneer je ook bij extreme omstandigheden moet kunnen rekenen op je auto

Vierseizoenenbanden zijn bijvoorbeeld prima geschikt voor een tweede (boodschappen)auto, maar zijn absoluut geen aanrader voor de automobilist die dagelijks naar het werk moet kunnen met de auto of mensen die wekelijks met de auto op de snelweg komen.

Wat betekent dit nou allemaal voor de remweg?

Om het nog wat duidelijker te maken, hebben we de remweg vergeleken bij winterbanden, zomerbanden en vierseizoenenbanden op verschillende soorten wegdek:

  Zomerband Winterband Vierseizoenenband
Droog wegdek (100 km/u) 36,60 meter 44,10 meter 41,90 meter
Nat wegdek (100 km/u) 51,30 meter 57,30 meter 54,90 meter
Sneeuw (40 km/u) 34,20 meter 16,50 meter 17,70 meter

Belangrijke factoren bij het vergelijken

Nu je het verschil weet tussen de zomerbanden, winterbanden en all season banden is het tijd om te kijken naar de manier waarop je de banden kunt vergelijken. Hierbij zijn twee dingen van ontzettend groot belang. Dit moeten de pijlers zijn bij jouw zoektocht:

  • De auto die je rijdt

  • De manier waarop je rijdt

Heb je een zware SUV of EV en wil je de beste prestaties, zonder in te leveren op één van de prestaties? Dan kom je automatisch in het hogere segment terecht. Hierbij is een innovatievere compound gebruikt om slijtage terug te brengen, is wangbescherming toegevoegd vanwege het hoge gewicht van de band en wordt rekening gehouden met het geluid dat van de banden naar de cabine komt.

Rijd je een Opel Corsa B die je helemaal zelf aangepast hebt naar een leuk racemodel en heb je een sportieve rijstijl? Dan wil je vooral veel grip en maakt het geluidsemissieniveau niet zoveel uit. Je wilt tractie om het vermogen van de motor over te brengen naar de banden die resultaten neerzetten en slijtage… dat is toch niet te vermijden.

Heb je een familieauto, dan wil je dat er weinig geluid van de banden af komt, een lage rolweerstand om te besparen op de kosten, maar vooral ook een korte remweg vanwege de veiligheid met kinderen achterin de auto.

Onderstaande factoren wegen allemaal mee bij het vergelijken van de banden, zodat je de beste keuze kunt maken voor jouw auto en rijstijl.

  • Lamellen (vorm, aantal, locatie)

Extra lamellen is extra grip en zorgen voor meer tractie op nat en glad wegdek. Ze zorgen ook voor een hoger geluidsemissieniveau en zijn vaak funest voor de rolweerstand. Lamellen zijn altijd op winterbanden te vinden, niet op zomerbanden. Die hebben sleuven en groeven, maar doorgaans geen extra lamellen, tenzij het een speciale regenband betreft.

  • Compound

De compound is belangrijk met het oog op de temperatuur. Een harde compound maakt een band een zomerband, een zachtere compound is voorbehouden aan winterbanden. Aangezien de banden altijd in deze categorieën opgedeeld zijn, is direct duidelijk wat je kiest.

  • Remweg

De remweg op nat wegdek is onderdeel van het bandenlabel. Hierbij gaat het om een verschil van meerdere meters. Dit is zeker een belangrijke factor voor mensen die regelmatig op de snelweg rijden.

  • Tractie

Tractie is belangrijk voor sportieve automobilisten en mensen die vaak op hogere snelheid rijden op de snelweg. Dit heeft niet alleen te maken met de remweg. De band die de meeste tractie biedt, is vaak de band zonder te veel extra blokken of groeven. En dat is altijd een zomerband. Ter vergelijking: coureurs in de Formule 1 rijden bij droog weer op banden zonder groeven en zonder gleuven om zo optimaal tractie te hebben.

  • Geluidsemissieniveau

Dit is onlangs een veel belangrijkere factor geworden. Mede vanwege de stille EV’s waarbij de banden nagenoeg het enige echt storende geluid zijn, maar ook vanwege het groeiende aantal mensen met tinnitus die letterlijk gek worden van het monotone en zware geluid vanaf de banden. Heb je een elektrische auto of ben je gevoelig voor overmatig geluid? Kies dan vooral een stillere band en zorg ervoor dat je oorproppen in de auto hebt liggen waarmee je lage geluidsfrequenties weg kunt filteren.

  • ‘Regenbanden’

Regenbanden zijn speciaal ontwikkeld om grotere hoeveelheden water af te voeren. Hiermee zijn zij bijzonder geschikt voor het Nederlandse klimaat. Maar ook in landen zonder ZOAB zijn deze banden een aanrader in het regenseizoen. In Scandinavië wordt nauwelijks openasfaltbeton gebruikt, waardoor waterplassen op de wegen eerder standaard dan uitzondering zijn. Met regenbanden verklein je het risico op aquaplaning.

Belangrijk om te weten voor álle banden die je kunt kiezen

Het kiezen van de juiste band is helaas niet het hele verhaal. Het is belangrijk om de banden in goede staat te houden en op tijd te vervangen. Rijd je zuinig, dan kunnen zomerbanden en winterbanden gemakkelijk drie seizoenen mee. Vierseizoenenbanden gaan veel minder lang mee, omdat zij harder slijten en heel het jaar door gebruikt worden.

Versleten banden presteren niet

De prestaties van de banden zijn afhankelijk van de staat van de band zelf. Is de band versleten en is er nauwelijks profiel over? Dan is het tijd om de band te vervangen. De remweg is onnodig lang bij versleten banden, het risico op aquaplaning is veel groter en de rolweerstand is toegenomen. Versleten banden presteren niet of nauwelijks en zijn zeer onvoorspelbaar wanneer u ineens moet remmen of uit moet wijken. Ook is het risico op een klapband groter bij een versleten band.

Oude banden presteren ook niet

Heb je nog een oude band in de schuur liggen of kun je oudere banden tegen een prikkie overnemen? Dan is het verstandig om deze banden te laten liggen waar zij liggen. Oudere banden harden namelijk uit, waardoor de compound van de band niet kan leveren waar jij op rekent. Dit is ook het geval bij banden die buiten uv-straling gehouden worden en geldt ook voor banden die niet op een velg gemonteerd zijn.

Hoe kan ik zien hoe oud een band is?

Simpel: in de wang van de band staat een viercijferige code gedrukt (DOT). Bijvoorbeeld 0219. De eerste twee cijfers zijn het weeknummer, de laatste twee het jaartal van productie. 0219 staat dus voor de tweede week van 2019. Autobanden kopen die meer dan drie jaar oud zijn, is een afrader omdat de weekmakers in de compound hun werk waarschijnlijk niet meer goed doen. Daarom mag een band van meer dan drie jaar oud niet meer als nieuw verkocht worden.

De juiste bandenspanning voor de winter- zomer en allseasonbanden

Hoe zit het dan met de bandenspanning? Er wordt vaak gedacht dat er grote afwijkingen zijn en dat zomerbanden een hogere bandenspanning moeten hebben dan winterbanden. Dat is echter niet het geval. De aanbevolen bandenspanning is gelijk. Alleen wordt aangeraden om een winterband met 0.2 bar extra op te pompen wanneer de temperatuur boven de 7 graden ligt. De band wordt dan harder en slijt iets minder snel. Blijft de temperatuur boven de 7 graden, dan is het echter verstandiger om gewoon te wisselen naar zomerbanden.

Weet je niet welke bandenspanning geldt voor jouw auto? Kijk dan op één van de volgende vier plekken en u weet het binnen een minuut:

  • Het serviceboek van je auto

  • De binnenkant van je tankklep

  • In de deur van de bestuurder

  • Op Google door te zoeken op ‘bandenspanning + model en type’

Wat is het gevolg van een verkeerde bandenspanning nou exact?

Een verkeerde bandenspanning is niet goed. Maar wat zijn nou precies de nadelen en de gevaren van een te lage of te hoge bandenspanning?

 

Een te lage bandenspanning zorgt voor:

  • Een langere remweg op natte wegen          

  • Een hoger risico op aquaplaning

  • Een groter risico op een lekke band

  • Meer slijtage aan de zijkant van de banden

  • Een verkorte levensduur

  • Minder goede wegligging

  • Hoger geluidsemissieniveau

  • Hogere rolweerstand en daarmee hoger verbruik

  • Minder adequate reactie op stuurbewegingen

 

Een te hoge bandenspanning zorgt voor:

  • Verminderde grip op alle soorten wegdek

  • Minder comfort tijdens het rijden

  • Een hoger geluidsemissieniveau

  • Hogere slijtage aan wielophanging

  • Hogere kans op klapband en andere bandschade

  • Verhoogde slijtage van het midden van het loopvlak

 

Wil je al deze nadelen voorkomen? Controleer dan eens per twee weken de bandenspanning. Een gemiddelde benzinepomp heeft vaak een compressor staan waarmee je tijdens het tanken de bandenspanning direct op kunt meten. Zo kunnen jouw autobanden een seizoen langer mee en verklein je het risico op ongelukken aanzienlijk!

Hoe zit het met het profiel van winterbanden en zomerbanden?

Er is geen standaard profieldiepte voor nieuwe banden. Elke bandenproducent bepaalt namelijk zelf hoeveel profieldiepte aan een band gegeven wordt. Bij een winterband is de gemiddelde profieldiepte ongeveer 8 millimeter. Volgens de Nederlandse wet mag je doorrijden met winterbanden totdat de profieldiepte nog 1,6 millimeter is.

Een aanrader is dat niet. We raden je aan om de winterbanden te vervangen wanneer de profieldiepte onder de 4 millimeter komt. Dat heeft een reden: verminderde profieldiepte zorgt ervoor dat sneeuw en water niet optimaal afgevoerd kunnen worden. Hiermee wordt de kans op een slippertje of complete aquaplaning wel heel erg groot. Wordt de profieldiepte nog minder, dan is de winterband eigenlijk beroofd van al zijn eigenschappen.

Hoe zit dat nou met zomerbanden? Ook hier is geen standaard voor de profieldiepte voor nieuwe banden, maar doorgaans kunnen we rekenen op een gemiddelde profieldiepte van 7,5 millimeter, wat ook als gemiddelde voor vierseizoenenband aangehouden kan worden. Ook hier geldt overigens dat de minimale toegestane profieldiepte 1,6 millimeter is. Wij raden aan om vanaf 2,2 millimeter het vervangen van de zomerbanden al te overwegen. Een regenplas kan dan namelijk genoeg zijn om de volledige macht over het stuur te verliezen en er blijft weinig van de prestaties van de band over wanneer het profiel tot deze diepte opgebruikt wordt.

De juiste band onder de auto: een wereld van verschil

De juiste band onder de auto in het juiste seizoen. Het maakt een wereld van verschil, maar tussen de verschillende banden zitten óók weer grote verschillen. Nu je weet wat de mogelijkheden zijn en waar je op moet letten, kun je direct in het bandenaanbod kijken welke band het beste bij jouw auto en rijstijl past.

Heb je vragen over een bepaalde band, neem dan contact met ons op of kijk in de FAQ hieronder.

FAQ

Zijn de banden van gerenommeerde merken altijd beter?

Nee, die vlieger gaat niet meer op. ‘Vroeger’ kon je beter autobanden van een bekender merk kopen. Aangezien er nu ontzettend veel samenwerkingen zijn en ook de kleinere autobandenfabrikanten beschikken over de juiste kennis en middelen, is de naam van een bandenfabrikant eigenlijk niet meer bepalend.

Is een duurdere autoband beter dan een goedkoper alternatief?

Niet altijd. Wil je de beste autoband vinden, dan kun je beter eerst kijken naar de eigenschappen van de band en de eisen die je zelf stelt. Zie je vervolgens een groter aantal banden die allemaal gelijkwaardig zijn? Dan kun je gewoon de goedkoopste band kiezen of het merk dat je het meest aanspreekt. Dankzij het bandenlabel is het vergelijken van banden aanzienlijk makkelijker geworden en is de prijs niet meer leidend bij de zoektocht.

Zijn de regels voor autobanden binnen heel de EU gelijk?

Nee, er zijn geen universele regels binnen de EU. Rijd je vaak buiten Nederland, dan is het verstandig om de lokale regelgeving op te vragen van het land waar je rijdt. Vooral Duitsland en Frankrijk staan bekend om afwijkende regelgeving met betrekking tot winterbanden. De enige gelijke deler in de wetgeving is het verplichte bandenlabel voor alle deelnemende landen van de EU.

M+S, daarmee kan ik toch altijd rijden?

Er zijn veel mensen die de fout ingaan met M+S banden. Dit is namelijk een label dat niets vermeld over de eigenschappen van de band. Het logo is namelijk niet beschermd en heeft daarmee geen enkele inhoud. Je kunt dit gewoon op een fietsband plaatsen als je zou willen. Wil je zeker weten dat je banden hebt die geschikt zijn volgens de wet voor winterse omstandigheden, kijk dan naar het sneeuwvlokje.

Wat moet ik doen als één van de banden aanzienlijk harder slijt?

Contact opnemen met de garage om de auto opnieuw uit te laten lijnen. De stand van de wielen is niet meer optimaal, waardoor een van de banden te hard zal slijten.

Zijn de banden bepalend voor de wegligging?

In hoge mate, maar het gaat uiteraard ook om de manier waarop de lading geladen is, hoe de velgen eruit zien en de manier waarop je rijdt. Vergeet niet dat de auto één grote massa is die op vier punten contact heeft met de weg en daar alle stabiliteit en tractie vandaan moet weten te halen.

Wat is hét alternatief op vierseizoenenbanden?

Wil je niet tweemaal per jaar naar de garage moeten en ben je zelf handig? Schaf dan een tweede setje velgen aan. Heb je zomer- en winterbanden op velg, een krik en wielsleutel? Dan kun je gewoon zelf de banden vervangen en toch optimaal rijden zonder te kiezen voor vierseizoenenbanden.

Klik hier om de volledige infographic te zien.